Mieheni on selvästi nepsy, mutta ei suostu edes keskustelemaan asiasta
Miehelläni on selviä nepsy-oireita, kuten hänen lapsillaankin on. Mutta hän kieltää koko ongelman. Mitä voin tehdä?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Tää nepsy on uusi ADHD. Nykypäivän narsisti. Ainahan sitä pitää ihmisillä joku trendikäs diagnoosi olla mitä käyttää joka välissä. Onhan näitä pienempiäkin trendejä ollut ADHD:n ja narsismin välillä, kuten koliikki ja aistiyliherkkyys. Mutta nyt tän NEPSY:n hokemiseata missä tahansa asiayhteydestä on selvästi tullut taas iso trendi.
Tell me you don't know what you're talking about without telling me you don't know what you're talking about.
ADHD on yksi 'nepsy' diagnooseista. Nepsy taas itsessään ei ole mikään diagnoosi tai trendi, vaan se on lyhenne sanasta neuropsykiatrinen häiriö. Sen häiriöitä puolestaan on ollut aina. Ennen ne ihmiset vain suljettiin mielisairaaloihin tai pidettiin muuten kylähulluina. Nykyään ymmärretään, että kyseessä ei ole mielisairaus vaan se on neurologinen aivojen toimintahäiriö ja siihen voi saada apua lääkityksestä.
Asia ei ole millään tavalla uusi, sille annettu nimi ja ymmärrys sen olemassaolosta on. Esim. Tourette/tic oireet, afasia, ADHD/ADD, OCD ja autismin kirjon häiriöt on kaikki neuropsykiatrisia häiriöitä. Kaikkia on ollut olemassa niin kauan kuin historiaa on kirjoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Tää nepsy on uusi ADHD. Nykypäivän narsisti. Ainahan sitä pitää ihmisillä joku trendikäs diagnoosi olla mitä käyttää joka välissä. Onhan näitä pienempiäkin trendejä ollut ADHD:n ja narsismin välillä, kuten koliikki ja aistiyliherkkyys. Mutta nyt tän NEPSY:n hokemiseata missä tahansa asiayhteydestä on selvästi tullut taas iso trendi.
Tuota, ADHD siis on nepsy. Samoin autisti. Ja tourette.
Nepsy ei siis ole mikään diagnoosi, vaan lyhenne neuropsykiatrisesta. Viittaa siis noihin edellämainittuihin.
Vierailija kirjoitti:
Et siis edes tiedä, mitä nepsy tarkoittaa, etkä ole vaivautunut ottamaan selvää, mutta silti sulla on asiasta mielipide?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä se ongelma on?
Niitä on erittäin paljon. Pahimmat kommunikoinnissa.
ap
Niin tai sitten sinulla on niitä ongelmia, kun kukaan muu ei ole huomannut miehessä ja hänen lapsissa mitään.
Mieheni on selvästi Nipsu. Hänellä on kaikki muumit laaksossa, mutta jokin on outoa.
Nepsy? Taitaa kuitenkin olla naksu tai niksu, ellei peräti kumpi tai kampi!
No mitä se diagnoosi sitten edes auttaisi? Ei hän siitä mihinkään muuttuisi kuitenkaan, eikä teidän yhteiselämännekään muuttuisi. Joten joka tapauksessa sun täytyy joko hyväksyä mies sellaisena kuin hän on, tai sitten erota ja lähteä jos et pysty/halua hyväksyä. Muunlaiseksi et pysty häntä muuttamaan, olipa hän nepsy tai ei.
Onko lapsilla diagnoosit? Miestä ei voi pelastaa vastoin hänen tahtoaan, mutta kannattaa huolehtia siitä, että lapset saavat diagnoosinsa mahdollisimman varhain, jotta he voivat saada asiaankuuluvaa tukea ja apua. Ja ennen kaikkea, että oppivat hyväksymään itsensä sellaisina kuin ovat ja silti näkemään itsensä arvokkaina ja rakastamisen arvoisina.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on selvästi Nipsu. Hänellä on kaikki muumit laaksossa, mutta jokin on outoa.
Vitsit tietysti vitseinä, mutta monessa muumihahmossa kyllä on vähän erikoisia piirteitä.
Vierailija kirjoitti:
No mitä se diagnoosi sitten edes auttaisi? Ei hän siitä mihinkään muuttuisi kuitenkaan, eikä teidän yhteiselämännekään muuttuisi. Joten joka tapauksessa sun täytyy joko hyväksyä mies sellaisena kuin hän on, tai sitten erota ja lähteä jos et pysty/halua hyväksyä. Muunlaiseksi et pysty häntä muuttamaan, olipa hän nepsy tai ei.
Kyllä diagnoosi muuttaa ihan valtavasti kaikkea. Tai ei siihen edes diagnoosia tarvitse, ihan se riittää, että ihminen itse tajuaa olevansa autismin kirjolla/adhd. Silloin alkaa ensimmäistä kertaa elämässään ihan oikeasti ymmärtää itseään ja muita ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se ilmenee?
Kommunikointihaasteina, ymmärtämisvaikeuksina, ylikuormittumisena normaaleista asioista yms.
ap
Ylikuormittumista sinulle normaaleista asioista... Esim. introvertti voi kuormittua sosiaalisista tilanteista tai vaikka lapsiperhe-elämän hälystä paljonkin, eikä se ole mikään nepsyyden merkki. Jotenkin muutenkin tuntuu, että tässä on kyse enemmänkin vaan erilaisten persoonallisuuksien ja kommunikointityylien yhteentörmäyksestä, eikä siinä auta yhtään toisen patologisointi diagnooseilla, päinvastoin se vain jumittaa tilanteen. Pariterapiassa voisitte ehkä opetella paremmin ymmärtämään toisianne, kun se ei näköjään keskenänne onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä diagnoosi muuttaa ihan valtavasti kaikkea. Tai ei siihen edes diagnoosia tarvitse, ihan se riittää, että ihminen itse tajuaa olevansa autismin kirjolla/adhd. Silloin alkaa ensimmäistä kertaa elämässään ihan oikeasti ymmärtää itseään ja muita ihmisiä.
Itse todennäköisesti olen autismin kirjolla, mutta en ole koskaan sitä diagnoosia halunnut. Enkä toisaalta halua myöskään leimata itseäni jotenkin "epänormaaliksi" ja alkaa katsoa itseäni sen kautta. Olen mikä olen, ja nykyään kaltaisiani jotkut sanovat autisteiksi tai aspergereiksi. Itse en välitä moista leimaa käyttää, ja olen elämässäni lähes 50 vuotta jo pärjännyt oikein mainiosti ilman tukea tai apua tai diagnooseja. Jos jotain täytyisi sanoa, minä sanoisin ennemminkin että olen ääripään introvertti kuin autisti.
Mitäpä ap jos yrittäisitte opetella sitä kommunikointia, tarvittaessa vaikka pariterapian avulla, sen sijaan että etsit miehelle diagnoosia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse todennäköisesti olen autismin kirjolla, mutta en ole koskaan sitä diagnoosia halunnut. Enkä toisaalta halua myöskään leimata itseäni jotenkin "epänormaaliksi" ja alkaa katsoa itseäni sen kautta. Olen
Ethän sä sitä diagnoosia tarvitsekaan, jos itse kuitenkin tiedät, mitä olet. Minäkin tajusin ensin ihan itse olevani autisti/asperger, mutta hankkiuduin myös diagnosoitavaksi, koska omassa elämäntilanteessani virallinenkin diagnoosi oli tarpeen. Kuitenkin isoin asia oli tajuta asia itse, kyllä se mullisti mun elämän. Tajusin asian vasta 39 vuotiaana.
Ikinä en kyllä ole pitänyt itseäni normaalina, enkä haluakaan pitää, että siihen tämä ei tuonut muutosta. Mutta en ennen tiennyt, että suurin osa ihmisistä on niin erilaisia kuin minä. Nyt pystyn ymmärtämään muita ihmisiä paljon paremmin, eikä minun tarvitse vaatia heiltä samaa kuin itseltäni.
Olet ap siis jo kauan aikaa sitten hyväksynyt hänet, nyt sitten nuo hyväksymäsi piirteet ei kelpaakaan? Jotain samankaltaista olet hänessä nähnyt. Yleensä jotain samalaisuutta on molempien suvuissa.u
Vierailija kirjoitti:
Onko lapsilla diagnoosit? Miestä ei voi pelastaa vastoin hänen tahtoaan, mutta kannattaa huolehtia siitä, että lapset saavat diagnoosinsa mahdollisimman varhain, jotta he voivat saada asiaankuuluvaa tukea ja apua. Ja ennen kaikkea, että oppivat hyväksymään itsensä sellaisina kuin ovat ja silti näkemään itsensä arvokkaina ja rakastamisen arvoisina.
Lasten diagnosointi edistyy kiitettävää tahtia. Esim. jo 20% lapsista on pelastettu ADHD-diagnoosin avulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tell me you don't know what you're talking about without telling me you don't know what you're talking about.
ADHD on yksi 'nepsy' diagnooseista. Nepsy taas itsessään ei ole mikään diagnoosi tai trendi, vaan se on lyhenne sanasta neuropsykiatrinen häiriö. Sen häiriöitä puolestaan on ollut aina. Ennen ne ihmiset vain suljettiin mielisairaaloihin tai pidettiin muuten kylähulluina. Nykyään ymmärretään, että kyseessä ei ole mielisairaus vaan se on neurologinen aivojen toimintahäiriö ja siihen voi saada apua lääkityksestä
Nepsy on yhtä hienoa kuin english, you know.
PS: Taisi olla aika paljon mielisairaalapotilaita ja kylähulluja entisaikaan?
Enemmänkin tuolla puhumattomalla linjalla eli ei jaa mitään, ei itse kysele mitään,ei iloitse minun tai lastemme puolesta yms yms yms.
ap