Milloin toimeentulotuen perusosan alentaminen on kohtuutonta?
Kommentit (15)
Jos alentamisen syy on oikeasti vahinko. Itse en saanut postitse työtarjousta, palautui lähettäjälle arvaamattomana. Tuli karenssia koska 'kieltäyduin" työstä. Toimeentulotukea ei alennettu.
Ei koskaan.
Ajatus menee siten, että kohtuuttomassa taloudellisessa tilanteessa suostut siihen, minkä vuoksi sitä perusosaasi alennettiin.
Suomessa totuudella ja oikeudella heitetään vesilintua. Tärkeintä suomen oikeusvaltiossa on se, että asiat kirjataan paperille lain kirjainta noudattaen. Suomessa työttömät on herjattu yhteiskunnan kustantamana työelämän ulkopuolelle, joka itsessään on jo väärin, mutta työelämään pääsyn epäonnistuminen oikeuttaa lukuisiin lisärangaistuksiin.
Ei saa alentaa useita kertoja putkeen.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa alentaa useita kertoja putkeen.
Saa alentaa putkeen.
Toimeentulotuen siirtyessä Kelaan minulla alennettiin vuosikausia 40 %:lla ja ainoastaan joulukuussa maksoivat täyden perusosan. Päätös ei muuttunut Hallinto-oikeudessa ja todettiin ettei alentaminen ollut kohtuutonta.
Minulla on siis mennyt totaalisesti sukset ristiin työvoimavirkailijoiden kanssa. Minulla on siis valittava 40 %:lla alennettu perusosa tai asunnottomuus täyden perusosan kanssa. Olen valinnut 40 %:lla alennetun perusosan.
Lain mukaan aina, mutta Kelahan ei lakeja noudata.
Perusosan alentaminen on aina poikkeuksellinen toimenpide, joka vaatii erityistä harkintaa ja suunnittelua. Toimeentulotuen perusosaa voidaan alentaa, mutta sitä säätelevän lainkohdan soveltamisen seurauksena ei voi olla ettei tukea myönnetä lainkaan. Alentaminen voidaan tehdä edellyttäen, että alentaminen ei vaaranna ihmisarvoisen elämän edellyttämän turvan mukaista välttämätöntä toimeentuloa eikä alentamista voida pitää muutenkaan kohtuuttomana.
Alentaminen voi olla kestoltaan enintään kaksi kuukautta kerrallaan kieltäytymisestä tai laiminlyönnistä lukien.
ENINTÄÄN 2 KK
Vierailija kirjoitti:
Perusosan alentaminen on aina poikkeuksellinen toimenpide, joka vaatii erityistä harkintaa ja suunnittelua. Toimeentulotuen perusosaa voidaan alentaa, mutta sitä säätelevän lainkohdan soveltamisen seurauksena ei voi olla ettei tukea myönnetä lainkaan. Alentaminen voidaan tehdä edellyttäen, että alentaminen ei vaaranna ihmisarvoisen elämän edellyttämän turvan mukaista välttämätöntä toimeentuloa eikä alentamista voida pitää muutenkaan kohtuuttomana.
Alentaminen voi olla kestoltaan enintään kaksi kuukautta kerrallaan kieltäytymisestä tai laiminlyönnistä lukien.
ENINTÄÄN 2 KK
Tuo tarkoittaa, että alentamispäätös voidaan tehdä kahdeksi kuukaudeksi kerrallaan. Tuon jälkeen voidaan perään tehdä uusi alentamispäätös.
Yleensä tekevät alentamispäätökset kuukaudeksi kerrallaan, jotta ihminen roikkuu joka kuukausi löyhässä hirressä miettien seuraavan kuukauden toimeentuloa.
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan aina, mutta Kelahan ei lakeja noudata.
Kela noudattaa lakeja. Sen takia se saattaa vaikuttaa empatiakyvyttömältä (mitä se toki instituutiona onkin). Virkailijoiden on noudatettava pykäliä, vaikka ne heidän omastakin mielestään saattaisivat toisinaan olla kyseenalaisia.
T. Conio Burba-Baba-96
Vierailija kirjoitti:
Jos alentamisen syy on oikeasti vahinko. Itse en saanut postitse työtarjousta, palautui lähettäjälle arvaamattomana. Tuli karenssia koska 'kieltäyduin" työstä. Toimeentulotukea ei alennettu.
Mulle kävi sama kurssipaikan kanssa 2000-luvulla! Olin asunut samassa osoitteessa jo monta vuotta mutta posti hukkasi työkkäri kutsun kurssille!
Sitten tuli yhtäkkiä karenssi-ilmöitus. Olin ihan että wtf. Posti lopulta myönsi työkkärille, että tekivät virheen ja kutsu meni väärään osoitteeseen.
Se on AINA kohtuutonta. Suomen ei pitäisi olla keskiaikainen rankaisu-Irak. Lähtösumma on jo mini. Ja laskut kalliita. Osalle ei jää mitään laskujen jälkeen tai hyvin vähän. Tarpeet voivat olla suurempia, ihmisten tarpeet ja hankinnat pitäisi täyttyä.
Viranomaisilta ja kaikilta muilta kun kysytään niin aina voi leikata mutta jot tuilla eläjiltä kysytään niin koskaan ei voi leikata ja tukia pitää nostaa että pääsee hankkimaan elämyksiä ja elää samaa elintasoa kun työläinen elää. Ero tulee siinä että työläisen pitää maksaa kaikki itse ja tuilla eläjän mielestä työläisen pitää maksaa myös tuilla eläjän elämykset ja elämän elintaso samalla kun maksaa omansa
Ei milloinkaan. Valitus tuli bumerangina takasin. Kerrot, että sinulla ei ole muita tuloja, eikä alennettu riitä perusmenoihin. Tämä ei ole syy olla alentamatta tt-tukae. Kaikki kohdat vaan listataan Kelan vastauksessa ja perässä lukee, että se ei ole syy olla alentamatta. Kerrot että alentaminen johtaa asunnottomuuteen, tämä ei ole syy, ei myöskään luottotietojen menetys, nälkäkuolema jne.
40% tai jopa kai kohta 50% leikatulla tuella ei enää pärjää, kun ihmisellä on muitakin menoja kuin ruoka.
Joutuu tekemään rikoksen että pääsee linnaan, vieläpä suht törkeän että pääsee heti ja pitkäksi aikaa.
Silloin kun sulla on yli 3 sadan tonnin omaisuus.