Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö osa-aikatyö enää kannata huhtikuun jälkeen?

Vierailija
04.02.2024 |

Ei kjuulemma saa asumistukea ja soviteltu työmarkkinaetuuskinn poistuu. Jos palkka on 1300 ja tuosta pitää itse maksaa vuokra, sähkö, kotivakuutus,lääkkeet, bussikortti töihin, terveyskeskus maksut, niin mitä järkeä mennä töihin kun saman verran jää kun tuilla olisi?

Kommentit (156)

Vierailija
121/156 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallitushan nimenomaan kannustaa koko aikaisiin töihin, eikä osa-aikatöihin + tuiin.

No mitä se kannustus, siis keppi auttaa jos kokoaikaista ei löydy kaikille? Eivätkä kaikki voi tehdä kokoaikaista, sairauden tai muun takia. Nythän yrityksiä menee konkkaan jatkuvasti ja etenkin rakennusalan yrityksiä, työttömyys lisääntyy hirveää vauhtia.???

Vierailija
122/156 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"LIsäksi työkokemus lisää palkkaa. nyt, kun olen ollut 10 vuotta töissä niin henk.koht kokemus on 12%. Eli kun aloitin työt niin tienasin vain 2500 ja nyt tienaan hen.koht lisien vuoksi 2800 + alakohtaiset lisät eli tullut vuosien myötä korotukset niin nyt saan 3000 euroa/kk. Eli 500 euroa kk tullut 10 vuodessa lisää palkkaa. Jos olisin jääny"t työttömäksi niin olisin saanut vain 700 e/kk."

Mulla oli tuntipalkka n. 10 euroa kun aloitin ja 8 vuoden jälkeen se oli 12 euroa. Tyvestä puuhun ja niin pois päin. Ja työkokemuksesta ei ole ollut mitään hyötyä. Työtön olen ja pysyn näköjään. Sama kun ois ollut tonkin ajan työtön noin niinku työllistymisen kannalta.

Ai että mä nautin.

(Ja amk-tutkinto erinomaisin arvosanoin löytyy, eli ei oo tullu laiskoteltua)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/156 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Osa-aikatyöttömän arjen todellisuus iski vasten kasvoja tilipäivänä

Lukijan mielipide|Nykyinen työttömyysturvamalli ajaa työttömät, lomautetut ja osa-aikaiset työntekijät kannustinloukkuun, jossa ei ole järjen hiventä.

Hallitus päätti kehysriihessä työttömyysturvan suojaosan poistamisesta. Käytännössä suojaosan poistaminen pienentää sovitellun ansiopäivärahan määrää.

JÄIN lomautetuksi kokoaikaisesta työsuhteestani huhtikuun alussa. Teen asiantuntijatyötä yksityisellä sektorilla. Yrityksen talouden synkät näkymät kuitenkin kirkastuivat hieman, ja kuukauden kuluttua työnantajani tarjosi minulle tilapäisesti osa-aikaista työtä työtä, jota normaalistikin tekisin. Olisin kolme päivää viikossa työssä, kaksi päivää lomautettuna. Lomautuksen keskeytyksestä voi sopia paikallisesti, eikä lomautetun tarvitse automaattisesti suostua tilapäistyöhön, mutta järjestely sopi minulle. Kyllähän työnteko yleensä kannattaa.

Osa-aikatyöttömän arjen todellisuus iski kuitenkin lujasti vasten kasvoja tilipäivänä. Täysin työttömänä sain ansiosidonnaista päivärahaa 1803,02 euroa. Toukokuussa sain nettomääräistä palkkaa 1313,06 euroa ja sen pohjalta soviteltua ansiopäivärahaa 686,90 euroa. Ansiosidonnainen päiväraha haetaan ja maksetaan aina jälkikäteen, ja kassaan piti toimittaa uusi alennettu verokortti työttömyysetuutta varten.

Siitäkin huolimatta toukokuun yhteenlasketut tuloni olivat 1999,96 euroa, eli erotus kokoaikaisen työttömyyden ja 60 prosentin työajan välillä oli alle 200 euroa kuukaudessa. Koska olin toukokuussa yhdeksän päivää työssä ja 12 päivää lomautettuna, yhden työpäivän nettopalkaksi muodostui 21,88 euroa. Kun tästä summasta vähennettiin vielä lounas ja työmatkakulut, minulle jäi käteen alle kahdeksan euroa päivältä.

Samana päivänä, kun jäin työttömäksi, hallitus poisti työttömyysturvaan kuuluneen suojaosan, joka takasi, että päivärahan saaja on voinut ansaita 300 euroa kuukaudessa. Tutkimusten mukaan suojaosa lisäsi työttömyyden aikaista työntekoa. Nykyisin joka ikinen työllä ansaittu euro vähentää työttömyysturvan määrää.

Jatkaisin mieluusti osa-aikatyötä, jota työnantajani minulle tarjosi. Kannattavuuslaskelma on kuitenkin heikko. Nykyinen työttömyysturvamalli ajaa työttömät, lomautetut ja osa-aikaiset työntekijät kannustinloukkuun, jossa ei ole järjen hiventä. Osa-aikaista tai tilapäistä työtä ei kannata enää ottaa vastaan kahdeksan euroa päivässä ei riitä.

Loukutettu

Julkaisemme kirjoituksen poikkeuksellisesti nimimerkillä.

Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, jotka HS:n toimitus on valinnut ja toimittanut."

Vierailija
124/156 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Osa-aikatyöttömän arjen todellisuus iski vasten kasvoja tilipäivänä

Lukijan mielipide|Nykyinen työttömyysturvamalli ajaa työttömät, lomautetut ja osa-aikaiset työntekijät kannustinloukkuun, jossa ei ole järjen hiventä.

Hallitus päätti kehysriihessä työttömyysturvan suojaosan poistamisesta. Käytännössä suojaosan poistaminen pienentää sovitellun ansiopäivärahan määrää.

JÄIN lomautetuksi kokoaikaisesta työsuhteestani huhtikuun alussa. Teen asiantuntijatyötä yksityisellä sektorilla. Yrityksen talouden synkät näkymät kuitenkin kirkastuivat hieman, ja kuukauden kuluttua työnantajani tarjosi minulle tilapäisesti osa-aikaista työtä työtä, jota normaalistikin tekisin. Olisin kolme päivää viikossa työssä, kaksi päivää lomautettuna. Lomautuksen keskeytyksestä voi sopia paikallisesti, eikä lomautetun tarvitse automaattisesti suostua tilapäistyöhön, mutta järjestely sopi minulle. Kyllähän työnteko yleensä kannattaa.

Osa-aikatyöttömän arjen todellisuus iski kuitenkin lujasti vasten kasvoja tilipäivänä. Täysin työttömänä sain ansiosidonnaista päivärahaa 1803,02 euroa. Toukokuussa sain nettomääräistä palkkaa 1313,06 euroa ja sen pohjalta soviteltua ansiopäivärahaa 686,90 euroa. Ansiosidonnainen päiväraha haetaan ja maksetaan aina jälkikäteen, ja kassaan piti toimittaa uusi alennettu verokortti työttömyysetuutta varten.

Siitäkin huolimatta toukokuun yhteenlasketut tuloni olivat 1999,96 euroa, eli erotus kokoaikaisen työttömyyden ja 60 prosentin työajan välillä oli alle 200 euroa kuukaudessa. Koska olin toukokuussa yhdeksän päivää työssä ja 12 päivää lomautettuna, yhden työpäivän nettopalkaksi muodostui 21,88 euroa. Kun tästä summasta vähennettiin vielä lounas ja työmatkakulut, minulle jäi käteen alle kahdeksan euroa päivältä.

Samana päivänä, kun jäin työttömäksi, hallitus poisti työttömyysturvaan kuuluneen suojaosan, joka takasi, että päivärahan saaja on voinut ansaita 300 euroa kuukaudessa. Tutkimusten mukaan suojaosa lisäsi työttömyyden aikaista työntekoa. Nykyisin joka ikinen työllä ansaittu euro vähentää työttömyysturvan määrää.

Jatkaisin mieluusti osa-aikatyötä, jota työnantajani minulle tarjosi. Kannattavuuslaskelma on kuitenkin heikko. Nykyinen työttömyysturvamalli ajaa työttömät, lomautetut ja osa-aikaiset työntekijät kannustinloukkuun, jossa ei ole järjen hiventä. Osa-aikaista tai tilapäistä työtä ei kannata enää ottaa vastaan kahdeksan euroa päivässä ei riitä.

Loukutettu

Julkaisemme kirjoituksen poikkeuksellisesti nimimerkillä.

Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, jotka HS:n toimitus on valinnut ja toimittanut."

Hyvä hyvä, näinhän niitä kannustinloukkuja poistetaan😬

Vierailija
125/156 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin te vedätte Orpo ja Purra!!!

Vierailija
126/156 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämä on täynnä valintoja.  Vuokra 400e/kk sis. Vesi, sähkö ja autopaikka.  Työmatka 250m S-markettiin, vajailla tunneilla mutta leivän syrjässä pysyy.

Onko tullut mieleesi, että kaikki eivät asu siinä s-marketin naapurissa eikö kaikki sinnekään töihin pääse! Pelkkä auton omistaminen romuttaisi taloutesi. Olet onnekas jos et autoa tarvitse! Ei tarvitse olla nero nämä asiat ymmärtääkseen.

Sitten on heitäkin joiden ei edes töissä tarvitse/tarvitsisi käydä rikkaan miehen/perinnön tms. ansiosta. Näistä ei vaan juurikaan missään puhuta. 

Vierailija
127/156 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut tässä kuussa töitä sen verran, että palkkaa tulee n 200e. Siitä satku pois. :D 

Menisin kokopäivätöihin jos sellaisen saisin. Saisinpa. Yliopistotutkinto on, mutta ei työkokemusta tai suosittelijoita, eli töitä ei saa. 

Vierailija
128/156 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkaan keikkatyö ei kannata, siitä koituu vain taloudellisia ongelmia, joten keikkatyötä ei kannata kenenkään tehdä, jos ei ole satavarmaa että niitä keikkoja riittää niin paljon että sillä elää ilman tukia.

Vierailija
129/156 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nää kaikki tukileikkaukset pitäisi koskea ainoastaan kokonaan kotona olevia ja jättää osa-aikaiset ulkopuolelle.

Perustelu: koska osa sentään suostuu käymään töissä, vaikka ei saa yhtään enempää rahaa kuin työttömät, joten näitä arjen sankareita ei tulisi tästä rangaista.

"Arjen sankareita"?! Siis mitä oikein sö nkötät? Olen työtön maisteri, enkä todellakaan ole tahallani työtön. Kuinka p ö lj ä täytyy olla, että kuvittelee jonkun olevan mieluummin työtön alle 600e työmarkkinatuelle kuin töissä yli 2000e palkalla?

Oikeasti oksettavaa ja just sun kaltaisten ihmisten takia kokoomus saa aina yli 20pros äänistä. Siis suurin osa suomalaisista on täysiä tonttuja ja irrallaan todellisuudesta.

Vierailija
130/156 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut tässä kuussa töitä sen verran, että palkkaa tulee n 200e. Siitä satku pois. :D 

Menisin kokopäivätöihin jos sellaisen saisin. Saisinpa. Yliopistotutkinto on, mutta ei työkokemusta tai suosittelijoita, eli töitä ei saa. 

Ei taida nettotuntipalkka päätä huimata, jos laskee sen kuten Hesarin mielipidekirjoituksessa.

Vierailija
131/156 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"...erotus kokoaikaisen työttömyyden ja 60 prosentin työajan välillä oli alle 200 euroa kuukaudessa. Koska olin toukokuussa yhdeksän päivää työssä ja 12 päivää lomautettuna, yhden työpäivän nettopalkaksi muodostui 21,88 euroa. Kun tästä summasta vähennettiin vielä lounas ja työmatkakulut, minulle jäi käteen alle kahdeksan euroa päivältä..."

Reilu 2€ työtunnilta, eikö tuon pitäisi olla ihan riittävä korvaus? Kiinassa se 2€ on monelle koko päivän palkka.

Vierailija
132/156 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei

Vierailija
133/156 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"...erotus kokoaikaisen työttömyyden ja 60 prosentin työajan välillä oli alle 200 euroa kuukaudessa. Koska olin toukokuussa yhdeksän päivää työssä ja 12 päivää lomautettuna, yhden työpäivän nettopalkaksi muodostui 21,88 euroa. Kun tästä summasta vähennettiin vielä lounas ja työmatkakulut, minulle jäi käteen alle kahdeksan euroa päivältä..."

Reilu 2€ työtunnilta, eikö tuon pitäisi olla ihan riittävä korvaus? Kiinassa se 2€ on monelle koko päivän palkka.

Orpoko siellä kirjoittelee? 

Vierailija
134/156 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsitinkö väärin, mutta eikö näitä kannustinloukkuja pitänyt purkaa, eikä luoda uusia?

Vierailija
135/156 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattiko äänestää? Toivottavasti ihmiset oppivat tästä vihdoin että persua ei paljon duunarit kiinnosta.

Vierailija
136/156 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin itse osa-aikaisen työni toukokuussa ja luovuin autosta, koska työssä käynnin kulut olivat työmatkojen ja hajanaisten tuntien vuoksi niin suuret, että se ei vaan kannattanut. Minulle osa-aikatyö ei parantanut työllistymismahdollisuuksia lainkaan, olen samalla viivalla työttömänä kuin osa-aikaisena. 

Vierailija
137/156 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopetin itse osa-aikaisen työni toukokuussa ja luovuin autosta, koska työssä käynnin kulut olivat työmatkojen ja hajanaisten tuntien vuoksi niin suuret, että se ei vaan kannattanut. Minulle osa-aikatyö ei parantanut työllistymismahdollisuuksia lainkaan, olen samalla viivalla työttömänä kuin osa-aikaisena. 

Tein saman.

Vierailija
138/156 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsitinkö väärin, mutta eikö näitä kannustinloukkuja pitänyt purkaa, eikä luoda uusia?

Ei ilmeisesti. Lisäksi ei kannata ottaa lyhyttä kokopäiväistä työtäkään, koska 1.9. alkaen putoat sille ansiosidonnaisen kiristyskuurille, jossa parin kuukauden päästä tukea aletaan leikkaamaan Riikan saksilla. Kannattaa pysyä työttömänä jos tukipäiviä on vielä hyvin jäljellä.

Vierailija
139/156 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tässä maassa kannusteta kuin hamppuköyden hankintaan.

Niin ja sen voi vähentää verotuksessa.

Vierailija
140/156 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ilmeisesti. Lisäksi ei kannata ottaa lyhyttä kokopäiväistä työtäkään, koska 1.9. alkaen putoat sille ansiosidonnaisen kiristyskuurille, jossa parin kuukauden päästä tukea aletaan leikkaamaan Riikan saksilla. Kannattaa pysyä työttömänä jos tukipäiviä on vielä hyvin jäljellä.

Juuri näin! Suojaosan poisto, työssäoloehdon pidentäminen ja sen euroistaminen sekä ansiosidonnaisen porrastus ovat lopullinen niitti sille, ettei osa-aikatöitä tai esimerkiksi sijaisuuskeikkoja kannata tehdä. Euroistamisesta on puhuttu todella vähän, mutta käytännössä se tarkoittaa, että on määritelty kuukausittainen bruttotuloraja, jonka alle jäävä palkka ei kerrytä ansiosidonnaista lainkaan. Tänä vuonna tuo raja on 930 euroa, mutta se nousee joka vuosi elinkustannuskindeksin mukaan. Jos siis tienaisi osa-aikatöissä tai keikkaluontoisessa työssä korkeintaan 929 euroa kuussa, ei kannata ottaa työtä vastaan, koska tuosta saatava ansiosidonnainen jäisi peruspäivärahan/työmarkkinatuen suuruiseksi. Jos ei ole vanhoja ansiosidonnaisen päiviä jäljellä, ei kannata ottaa vastaan alle vuoden mittaista kokoaikaistakaan työsuhdetta, koska sillä ei vielä pääse pois työmarkkinatuelta. Ja jos saakin vuoden työssäoloehdon kasaan, ansiosidonnaista leikataan melkein heti. Hallitus on kieltämättä onnistunut siinä, että vain kokoaikainen vakituinen työ on kannattavaa ja tuo riittävän taloudellisen turvan. He eivät vain siellä norsunluutornissaan tajua, että niitä ei riitä kaikille, vaikka kuinka olisi halukas muuttamaan työn perässä tai vaihtamaan alaa, joka sekin on tehty entistä vaikeammaksi.