Eikö osa-aikatyö enää kannata huhtikuun jälkeen?
Ei kjuulemma saa asumistukea ja soviteltu työmarkkinaetuuskinn poistuu. Jos palkka on 1300 ja tuosta pitää itse maksaa vuokra, sähkö, kotivakuutus,lääkkeet, bussikortti töihin, terveyskeskus maksut, niin mitä järkeä mennä töihin kun saman verran jää kun tuilla olisi?
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
"PItää itse maksaa"? No kuka ne sitten maksaa - ai niin yhteiskunta.
tää on aivan käsittämätön ajattelutapa.
Tuet on välttämättömien menojen kattamiseksi tarkoitettu, väliaikaisesti, silloin kun syystä tai toisesta ei täysipainoinen työssäolo onnistu. Ei näin, että laskelmoidaan mitä kannattaa tai ei kannata kun tuet loppuu ja "pitää itse maksaa"
Uskomattominta on se, että tässä porukassa on ihmisiä kenellä on omia lapsia /lapsenlapsia. Ettekö te yhtään välitä minkälaista tulevaisuutta heille olette rakentamassa kun syötte kuormasta, joka on velaksi hankittu ja jää heille maksettavaksi? mitä on mennyt pieleen ihmislajissa kun se ei pyri enää huolehtimaan jälkikasvustaan??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuet on välttämättömien menojen kattamiseksi tarkoitettu, väliaikaisesti, silloin kun syystä tai toisesta ei täysipainoinen työssäolo onnistu. Ei näin, että laskelmoidaan mitä kannattaa tai ei kannata kun tuet loppuu ja "pitää itse maksaa"
Uskomattominta on se, että tässä porukassa on ihmisiä kenellä on omia lapsia /lapsenlapsia. Ettekö te yhtään välitä minkälaista tulevaisuutta heille olette rakentamassa kun syötte kuormasta, joka on velaksi hankittu ja jää heille maksettavaksi? mitä on mennyt pieleen ihmislajissa kun se ei pyri enää huolehtimaan jälkikasvustaan??
Niin, nykyinen hallitus ottaa ENEMMÄN velkaa kuin edellinen.
Et sitten ole huolissasi siitä, että tulevat sukupolvet maksavat myös sitä velkaa?
Minulla on lapsia ja kyllä, haluan, että heillä olise edes täsmälleen ne samat mahdollisuudet kuin minulla on ollut. Nykyhallituksen menolla näin ei tule tapahtumaan, ikinä....
Vierailija kirjoitti:
Sohvalla löhöilevät töihin vaan. Kaikki tuet joutais lakkauttaa ihan kokonaan, niin alkais työnteko maistumaan itse kullekin. Jolla nälkä, niin kävisi vaikka luomassa naapurin pihalta lumet ruokapalkalla.
Mutta kun tässä rangaistuu juuri niitä töissä käyviä, pienipalkkaisia ja osa-aikaisia, jotka nyt joutuvat harkitsemaan työn lopettamista kokonaan, kun se on ainoa keino pärjätä taloudellisesti, siis jäädä kokonaan kotiin.
Nää kaikki tukileikkaukset pitäisi koskea ainoastaan kokonaan kotona olevia ja jättää osa-aikaiset ulkopuolelle.
Perustelu: koska osa sentään suostuu käymään töissä, vaikka ei saa yhtään enempää rahaa kuin työttömät, joten näitä arjen sankareita ei tulisi tästä rangaista.
Jos saa 5500e/kk kun istuu kotona, niin kyllä näistä pitäisi aika isolla kädellä leikata, jotain 70% vois ainakin ottaa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e8620778-97f7-4a61-94f0-aae2ddc5776c
Mistä lähtee oletus, että osa-aikatyöllä + tuilla pitäisi päästä samaan elintasoon kuin kokopäivätyötä tekemällä? Onhan se selvä asia, että ei ansaitse, kun ei teekään.
Vierailija kirjoitti:
Ei poistu sovittelu. Muuttuu samanlaiseksi kuin n 10 vuotta sitten eli suojaosa poistuu. Jatkossa jokainen palkkaeuro vähentää työttömyyspäivärahaa siltä jaksolta 50 senttiä.
Bruttopalkasta kun lasetaan ne eurot ja sitten kela ottaa vielä 50 sentistä 20%, niin vitsi on halpaa.
olen myymäläpäällikkönä s-marketissa. Meillä on yksi myyjä jonka kanssa saa olla todella tarkka, 48h töitä per kk. Syy, maksimoi tuet. Olen ihan iloinen että tälläinen lokkeilu loppuu. toisaalta on niitä jotka on sijaiskärsijöitä, se on valitettavaa.
Ei kannata niin paljoa, että alle 38h/vk työsopimusta allekirjoittaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, nykyinen hallitus ottaa ENEMMÄN velkaa
No eihän meidän lapsilla ole minkäänlaista mahdollisuutta saavuttaa samanlaista tulevaisuutta kuin olemme itse saaneet elää. Miksi? Siksi koska idioluutio mellastaa kansan keskuudessa ja ymmärrys sekä tieto on olematonta, selvästi.
Nyt 6kk koossa ollut hallitus rakensi budjettinsa sille pohjalle minkä edellinen rakensi, lähes 50 miljardin velankasvullaan sekä yhä tälläkin hetkellä voimassa olevalla valtionbudjetillaan, missä mm hyvinvointialueille on luvattu rajaton lisärahoitus neljäksi vuodeksi LAIN NOJALLA.
Valitettavasti valtio velkaantuu yhä maksaessaan viisinkertaistuneita korkomenoja sekä epäonnistunutta soteuudistusta.
Ja ei, pitämällä VÄLIAIKAISEN solidaarisuusveron 2% alarajan 7500 eurossa sen sijaan, että se korotettiin 14 tuhanteen, valtiontaloutta ei olisi paikattu kuin noin parillakymmenellä miljoonalla eurolla. Tavoite on poistaa vain hieman keskituloa korkeampaa palkkaa ansaitsevien, esim vaikkapa keikkalääkäreiden, insentiivi muuntaa osa palkkatuloistaan pääomatuloksi (case: Salmela mm). Verotulot siis tuskin putoavat edes tuota 20 miljoonaa.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005326587.html
Leikkaukset tulonsiirtoihin eivät ole paikkaamassa valtiontaloutta vaan lisäämässä työllisyyttä, jota kautta on edes yritetty paikata sitä taloutta.
Kannusteet tehdä pienipalkkaista osa-aikatyötä ainakin laskee lähes nollaan. Varsinkin jos työttömänä henkilöllä on oikeus toimeentulotukeen (588 €perusosa)
Vierailija kirjoitti:
Ennen vaaleja persut huusi, että työstä pitää tehdä kannattavaa. Ei nyt ole kannattavaa enää mennä tekemään pilkku keikkoja.
Itsekin äänestin persuja, kun antoivat ymmärtää, että työn teosta kaikin tavoin tehdään kannattavaa ja aina on parempi valita työ kuin jäädä kotiin. Eihän se nyt niin tule olemaan.
Sehän on hyvä, sinä jäät kotiin niin joku sellainen saa töitä joka niitä töitä haluaa sen vuoksi, että ei halua työtietoihin, että on työttömänä ollut ja saattaa saada sitten myöhemmin parempipalkkaisen työn.
Tämähän se ongelma just on, kun lasketaan, että on parempi jäädä kotia, kuin tehdä töitä, kun saman summan siitä kuitenkin saa. Nyt pitää huomioida myös se, että kun olet työttömänä niin eläke ei kerry, työhistoriaan tulee työtön jakso ja elämästä katoaa säännöllisyys. Olin joskus 2 viikkoa työttömänä (olen tottunut tekemään aina töitä ja olen 50 vuotias) ja tuntui, että jämähti vain kotiin. Tulin hulluksi, oli pakko mennä töihin vaikka olisin saanut enemmän kotona ollessa ansiosidonnaista, kuin tekemällä töitä paikassa jonne menin.
Helsingissä osa-aika työ ei kannata ellet ole johonkin 24 neliön koppiin päässyt mätänemään 400€ / kk vuokralla. Itsellä kaupungin asunto jonka vuokra nousi kahdessa vuodessa miltei 900€/kk. Nyt en voi tehdä työtä joka on osa-aikaista koska leikkaukset eivät salli. Olisin mielelläni mennyt sotepe alalle töihin, auttamaan hoitajia osa-aikaisen avustajana. Nyt en voi. Jatkan vain työttömänä koska just ja just tulen toimeen ja voin käydä ruoka jonoissa ja tehdä vapaa-ajallani jotain, vaikka etsiä turhaan halvempaa asuntoa kaupungista johon olen syntynyt.
Kiitos PetosSuomalaiset.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä osa-aika työ ei kannata ellet ole johonkin 24 neliön koppiin päässyt mätänemään 400€ / kk vuokralla. Itsellä kaupungin asunto jonka vuokra nousi kahdessa vuodessa miltei 900€/kk. Nyt en voi tehdä työtä joka on osa-aikaista koska leikkaukset eivät salli. Olisin mielelläni mennyt sotepe alalle töihin, auttamaan hoitajia osa-aikaisen avustajana. Nyt en voi. Jatkan vain työttömänä koska just ja just tulen toimeen ja voin käydä ruoka jonoissa ja tehdä vapaa-ajallani jotain, vaikka etsiä turhaan halvempaa asuntoa kaupungista johon olen syntynyt.
Kiitos PetosSuomalaiset.
Paljon siis saisit rahaa jos olisit töissä ja paljon saat rahaa, kun et ole töissä?
Edelleenkin suosittelen vaikka saisit saman verran rahaa maleksimalla kotona niin kannattaa lähteä ennemmin töihin, kuin jäädä kotiin. Vaikka saisit enemmän olemalla kotona, koska jos jämähdät asenteen takia kotia niin sitten sinun elintasosi tulee olemaan aina luokkaa "työtön". Kun teet töitä niin saatat joskus päästä töihin paremmin palkatulle alalle ja sitten saat enemmän rahaa, kuin nyt. itse en työttömänä paljoa matkustellut tai tehnyt mitään hauskaa, esim caribian risteilyitä ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos PetosSuomalaiset.
Paljon siis saisit rahaa jos olisit töissä ja paljon saat rahaa, kun et ole töissä?
Edelleenkin suosittelen vaikka saisit saman verran rahaa maleksimalla kotona niin kannattaa lähteä ennemmin töihin, kuin jäädä kotiin. Vaikka saisit enemmän olemalla kotona, koska jos jämähdät a
LIsäksi työkokemus lisää palkkaa. nyt, kun olen ollut 10 vuotta töissä niin henk.koht kokemus on 12%. Eli kun aloitin työt niin tienasin vain 2500 ja nyt tienaan hen.koht lisien vuoksi 2800 + alakohtaiset lisät eli tullut vuosien myötä korotukset niin nyt saan 3000 euroa/kk. Eli 500 euroa kk tullut 10 vuodessa lisää palkkaa. Jos olisin jäänyt työttömäksi niin olisin saanut vain 700 e/kk.
Vierailija kirjoitti:
No se järki että ELÄTÄT itsesi niinkuin tolkun ihmisen tuleekin.
Todellakin vituttaa maksaa kymppitonneja veroja vuodessa että toiset saavat löhöillä kotona.
Tälle löhöily-yhteiskunnalle pitää piistää stoppi.
Öyhöttäjätrolli! Ei vissiin äo riitä käsittämään että verot menevät kaiken infrastruktuurin ja peruspalveluiden ylläpitoon (tai pitäisi mennä, nehän valuu aivan vääriin paikkoihin) että sinäkin voisit turvautua oikeuslaitokseen ja ajella töihin. Jos olet oikeasti luulossa että kannattavia töitä (muilla ei tee mitään, palkalla pitää elää) saa kunhan vain haluaa niin toivon tosiaan että jäät työttömäksi ja saat syövän. Julkisen varassa mun ei hoitoa vältti saa :D
Toihan on palkka jonka sain kokoaikatyöstä. Jos saisin osa-aikaisesta, olisin tyytyväinen enkä nostelis tukia.
Kuitenkin ihan tolkuton määrä samanlaisia yksinäisiä kuin sinä. Esitetäänkö sitten treffeillä parempaa kuin ollaan? Sitten voi syyttää vain itseään. Sen kyllä ymmärrän että osa on nostanut jo kädet pystyyn. Odotellaan ehkä ihmettä, paremmat ajat eivät näytä ainakaan olevan ihan kulman takana. Kai. Moni asia näyttää maailmassa ihan kauhealta.