Onko normaalia että +30 vuotiaanan alkaa kovat pms-oireet
Olen nyt 35. Viime vuonna alkoi. Reilu viikkoa ennen menkkoja rinnat tulee niin kipeiksi, että esim. nukkuminen niiden kanssa on vaikeaa kun ei kärsi edes kyljelleen kääntyä. Mieliala myös muuttuu todella alakuloiseksi ja itkuiseksi. Toisen puolen alavatsaa vihloo. Kun menkat sitten alkaa, ne on todella runsaat, mutta pari päivää lyhyemmät kuin ennen. Painonhallinta on myös vaikeutunut, vatsa on kasvanut ja rinnat myös.
Söin tuossa välissä muutaman vuoden e-pillereitä, jotka lopetin n. puoli vuotta sitten. Liittyyköhän muutos niihin vai onko tämä jotain iän tuomaa muutosta, vai peräti jotain PCOS oireilua tai muuta hormonihäikkää?
Kommentit (12)
Eihän tuo nyt ainakaan kovin yleistä ole että tuossa iässä alkaa .
Premenopaussi, esivaihdevuodet? Oireilu voi alkaa jopa 10 vuotta ennen varsinaista menopaussia eli kuukautisten loppumista, johtuu estrogeenin tuotannon vähenemisestä. Jotkut oireilee voimakkaasti ja joillakin ei tunnu missään.
Googlaa esivaihdevuodet ja mieti kuulostaako oireet tutuilta. Tuota voidaan hoitaa esim. hormonikorvaushoidolla tai yhdistelmäpillereillä.
Niin ja siis piti sanoa, että olen kuitenkin normaalipainoinen vaikka vatsaan ja rintoihin on alkanut kertyä rasvaa. Kierto on myös säännöllinen. Luin että tuohon pcos tautiin/vaivaan liittyisi nimenomaan ylipaino ja kuukautisten epäsäännöllisyys..
Olen miettinyt onko oma insuliiniresistenssi myös jotenkin epätasapainossa, koska painonhallinta on kuitenkin lyhyessä ajassa selvästi vaikeutunut ja minulle tulee herkästi makeannälkä. Raskauksissa olen ollut lähellä rajatapausta.
Vierailija kirjoitti:
Premenopaussi, esivaihdevuodet? Oireilu voi alkaa jopa 10 vuotta ennen varsinaista menopaussia eli kuukautisten loppumista, johtuu estrogeenin tuotannon vähenemisestä. Jotkut oireilee voimakkaasti ja joillakin ei tunnu missään.
Googlaa esivaihdevuodet ja mieti kuulostaako oireet tutuilta. Tuota voidaan hoitaa esim. hormonikorvaushoidolla tai yhdistelmäpillereillä.
Täytyy googlata, onhan kaikki mahdollista. Omalla äidillä ja isoäidillä on tullut premenopaussi vasta lähemmäs 50 vuoden ikää ja äidillä loppui kuukautiset 55 vuoden iässä ja olen ymmärtänyt, että nämä on vahvasti perinnöllisiä.. kuten myös menkkojen alkamisikä. Mutta kaikki on silti mahdollista ja voisin kyllä luopua menkoista ennen 55 vuoden ikää.. 😂
Voi liityä ihan ikäänkin. 35-vuotiaana hedelmällisyys alkaa laskea ja jotkut vaan on hyvin herkkiä oireilemaan pienistäkin hormonimuutoksista.
Esivaihdevuodet saattavat alkaa jopa 15 vuotta ennen varsinaisia vaihdevuosia.
Vierailija kirjoitti:
Voi liityä ihan ikäänkin. 35-vuotiaana hedelmällisyys alkaa laskea ja jotkut vaan on hyvin herkkiä oireilemaan pienistäkin hormonimuutoksista.
Mulla alkoi juurikin tuohon aikaan todella voimakkaat pms-oireet. Sitten 40+ heti esivaihtarit. Niitähän ne enteilee valitetravasti; vanhuutta 😅 Ei se lisääntymisikä loputtomiin kestä, oikeastaan se on tosi lyhyt periodi.
En tiedä miten "normaalia" mutta ei ainakaan kovin harvinaista, että pms-oireet pahenee iän myötä. Ja just tuossa 30+ iässä nimenomaan. Ja siis tietenkin jos olet syönyt e-pillereitä niin niitten aikaan ei mitään pms-oireita pitäisikään olla.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miten "normaalia" mutta ei ainakaan kovin harvinaista, että pms-oireet pahenee iän myötä. Ja just tuossa 30+ iässä nimenomaan. Ja siis tietenkin jos olet syönyt e-pillereitä niin niitten aikaan ei mitään pms-oireita pitäisikään olla.
Okei, en ollut kuullut tästä niin hyvä tietää 🙂 Ei tietty pillereiden aikaan, mutta söin niitä vain vajaa 2 vuotta, sitä ennen ei pms-oireita juurikaan, alkoi vasta kun lopetin. Niin mietin, onko kroppa menny sekaisin niistä vai mikä.
Luin noista esivaihdevuosioireistakin, mutta ei oikeen oireet täsmää siihen. Niissä oleellista kierron pituuden muuttuminen, minulla edelleen hyvin täsmällinen. Eikä muita oireita (hikoilu, univaikeudet, akne, karvankasvu..)
Varmaan ois joo gynelle hyvä mennä jossain kohtaa. Voi myös olla myös esim. myooma joka aiheuttaa vuodon runsastumista. Papa on just tsekattu ja se ok.
Samaa mieltä kuin edellä olevat kirjoittajat: mene lääkäriin. Minäkin menin pahojen pms-oireiden vuoksi, kun ei niitä olisi kestänyt se kuuluisa erikkikään. Lääkäri laittoi lähetteen gynen polille (alkoi kyselemään kuukautisvuodosta enemmän kuin pms-oireista). Siellä sitten lopulta leikattiin polyypit pois kohdusta ja pistettiin hormonikierukka hoidoksi, kun olin halukas sitä kokeilemaan. Minulla nuorempana oli todettu pco-tyyppinen munasarja, mutta ei kuitenkaan pco:ta.
Muistaisin, että itselläni oli rintojen arkuutta erityisesti tuossa iässä. (Toki on ollut kausittain myöhemminkin. Naisten hormonitoiminta on aaltoilevaa, jos piirretään elämänmittainen käyrä).
Hedelmällisyys alkaa laskea 35 vuodesta eteenpäin. Tuo pms-oireiden paheneminen liittyy varmasti siihen.