Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä odotettavissa seuraavaksi: epävakaa uusi "ystävä"

Vierailija
01.02.2024 |

Tutustuin uuden harrastuksen parissa henkilöön, joka alkoi hyvin nopeasti pitää minua ystävänään. Tämä kävi ilmi harrastusporukan whatsapp-ryhmässä, jossa kutsui minua ja paria muuta ystävikseen, esitti meille kyläilykutsuja (en ole käynyt) ja kutsui itsensä kylään. Olemme kuitenkin nähneet vain muutaman kerran harrastuksen parissa, ja kerran harrastuksen jälkeen olleet lasillisilla, mutta silloinkin meitä oli isompi porukka. Hän on ollut omalta puoleltaan hyvin nopea ja intensiivinen tässä "ystävystymisessään", ja vaikuttaa myös HYVIN rajattomalta ihmiseltä. (En kerro esimerkkejä koska niistä voisi tunnistaa.)

Olen nyt järjestämässä juhlia, joihin en kutsunut tätä henkilöä, koska en edes tunne häntä käytännössä juuri ollenkaan. Tulin maininneeksi juhlista harrastuksessa, mistä seurasi se, että tämä "ystävä" loukkaantui minulle verisesti, koska en ollut häntä kutsunut. Hänen reaktionsa oli niin voimakas, että hämmennyin todella. Hän sanoi mm. ettei kelpaa koskaan mihinkään. Kyseessä on kuitenkin aikuinen ihminen, yli 50-vuotias.

Muutama päivä on nyt kulunut tuosta episodista, ja tällä hetkellä hän ignooraa minua. Jos hänellä on epävakaa persoonallisuushäiriö kuten epäilen, niin mitähän tässä on seuraavaksi luvassa? Palaakohan hän muina naisina "ystävämoodiin", vai olenko nyt pyhän vihan kohde ikuisesti tai jotakin muuta? Onko epävakailla ylipäätään jotain kaavaa, miten toimivat sosiaalisissa suhteissaan?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/36 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti palaa ystävämoodiin kunnes seuraava "katastrofi" iskee, ellei nyt niin jossain vaiheessa muutut lopullisesti viholliseksi. Tämä persoonallisuushäiriöhän on tulkittu pahimmaksi mielenterveyden häiriöksi mitä on koska sen hoitaminen on todella vaikeaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se ainoa kerho, jossa asiaa voi harrastaa? 

Vierailija
4/36 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa pitää etäisyys tuollaiseen epävakaalta vaikuttavaan persoonaan. Pidä rohkeasti rajasi. Sä itse päätät ketä kutsut kotiisi. Tuo henkilö vaikuttaa jollain tavalla pelottavalta, kun käyttäytyy noin ripustautuvasti ja intensiivisesti. Hänellä on selkeästi myös heikko impulssikontrolli. Sinuna olisin tekemisissä niin vähän kuin mahdollista. Tuosta ihmisestä voi oikeasti koitua harmia, koska tuppautuu niin intensiivisesti toisten elämään.

Vierailija
5/36 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se ainoa kerho, jossa asiaa voi harrastaa? 

Ollaan saman katto-organisaation alla, mutta onneksi eri paikallisosastoissa. Eli voin vältellä häntä kyllä, mutten ihan kokonaan.

ap

Vierailija
6/36 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa pitää etäisyys tuollaiseen epävakaalta vaikuttavaan persoonaan. Pidä rohkeasti rajasi. Sä itse päätät ketä kutsut kotiisi. Tuo henkilö vaikuttaa jollain tavalla pelottavalta, kun käyttäytyy noin ripustautuvasti ja intensiivisesti. Hänellä on selkeästi myös heikko impulssikontrolli. Sinuna olisin tekemisissä niin vähän kuin mahdollista. Tuosta ihmisestä voi oikeasti koitua harmia, koska tuppautuu niin intensiivisesti toisten elämään.

Olen ihan samaa mieltä. Aistin hyvin nopeasti jotain olevan vialla, mutta yllätyin silti tästä eskalaatiosta. Olen todella varovainen ja siksi täältäkin kyselen miltä muista tämä vaikuttaa. En uskalla esimerkiksi kokonaan estää häntä whatsappissa tai somessa, koska se voisi pahentaa tilannetta. Tilanne olisi eri, jos voisin täysin välttyä näkemästä häntä enää koskaan.

Vierailija
7/36 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lopetin yhteydenpidon kokonaan tuollaisen uuden tuttavuuden kanssa, joka suuttui hurjasti, kun ei päässyt mukaani kaikkialle enkä totellut jokaista pyyntöä. 

Yhteydenpito poikki muuten kuin porukassa, sanoisin ohjeeksi. Tosin nämä ovat myös niitä, jotka mahdollisesti myös pyrkivät myrkyttämään sinun maineesi porukassa. Ikävä kyllä.

Vierailija
8/36 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kyseinen diagnoosi,enkä todellakaan ole tuollainen. 

Eikä siihen diagnoosiin mun kohdalla sovi ,kun korkeintaan se, että ärsyttää helposti.

Varmaan vedetty hatusta mulle joku dg

Vierailija
9/36 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ekana älä ikinä kerro tuollaisia asioita. Minulle opetettiin jo lapsena, että juhlista ei kerrota etukäteen kuin kutsutuille. Hyvä muistisääntö.

Vierailija
10/36 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan ekana älä ikinä kerro tuollaisia asioita. Minulle opetettiin jo lapsena, että juhlista ei kerrota etukäteen kuin kutsutuille. Hyvä muistisääntö.

Tämäkin on totta. 

Tilanne jatkuu, esiin on tullut lisää uusia loukkaantumisia ja marttyyriksi heittäytymistä. En ole varma liittyvätkö ne kaikki minuun vai myös muiden ihmisten viimeaikaisiin tekemisiin ja sanomisiin. Henkilö vaikuttaa kuitenkin todella epävakaalta ainakin tällä hetkellä. Pyrin olemaan niin vähän tekemisissä hänen kanssaan kuin mahdollista.

ap

Vierailija
11/36 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä kohdassa tuossa on muistisääntö?

Vierailija
12/36 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kyseinen diagnoosi,enkä todellakaan ole tuollainen. 

Eikä siihen diagnoosiin mun kohdalla sovi ,kun korkeintaan se, että ärsyttää helposti.

Varmaan vedetty hatusta mulle joku dg

Kaikki ihmiset ovat yksilöitä, vaikka ois sama diagnoosi, niin ihmiset eivät ole kopioita toisistaan, oireet voivat näkyä monella tavalla ja kun ne haittaa elämää niin silloin annetaan diagnoosi.

Vierailija
13/36 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tossa diagnoosia tarvita, on aika pelottavan kuuloista. Miksi mainostit pirskeitäsi hänen kuultensa muutenkaan? Toivottavasti löytää uuden kohteen, mutta äkä kerro itsestäsi enää mitään hänen läsnäollessa.

Vierailija
14/36 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tossa diagnoosia tarvita, on aika pelottavan kuuloista. Miksi mainostit pirskeitäsi hänen kuultensa muutenkaan? Toivottavasti löytää uuden kohteen, mutta äkä kerro itsestäsi enää mitään hänen läsnäollessa.

En varsinaisesti mainostanut, mutta asia tuli esiin sivulauseessa. Vaihtoehtona olisi ollut valehteleminen, koska keskusteltiin aikatauluista ja sanoin miksei minulle ehdotettu ajankohta käy. Ihan normaalia keskustelua eikä mielessä käynyt, että joku voisi tarttua siihen noin ja järjestää moisen draamakohtauksen. Kyse ei ole sen kaltaisista juhlista joihin kukaan normaali voisi olettaa saavansa kutsua lähestulkoon vieraalta ihmiseltä.

ap

Vierailija
15/36 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Älä diagnosoi ihmisiä vailla parempaa tietoa, siitä ei ole mitään hyötyä. Tuon kaltainen käytös saattaa johtua monestakin eri syystä.

-Vaikka olisikin epävakaa, niin ei ole mitään kaavaa minkä mukaan toimivat. Monesti etsivät ja löytävät nopeasti uutta seuraa eivätkä jää hautomaan kostoa (vs. narsistit). 

-Jos et viihdy kyseisen henkilön seurassa, niin pidä etäisyyttä. Riittää kun olet peruskohtelias ja annat ymmärtää ettei teistä tule läheisiä frendejä vaikka yhteinen harrastus onkin. 

-Älä vaivaa päätäsi ko. tyypillä, anna hänen ottaa aikansa. Paras itse pysyä neutraalin kohteliaana.

Vierailija
16/36 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman epävakaan kanssa tekemisissä olleena: Pidä asialliset mutta etäiset välit. Älä puhu mitään henkilökohtaista hänen kanssaan, mutta ole kohtelias ja perusystävällinen. Noiden kanssa ihan oikeasti ei kannata puhua mistään säätilaa syvällisemmästä tai ne luulee että bondaatte ja alkaa vaatimaan sieluasi ja munuaisiasi. 

Kun epävakaa loukkaantuu, on hänellä kaksi tapaa reagoida: Joko yrittää provosoida sua draamaan (kuulostaa siltä, että sun tapauksessa hän tekee tätä) ja jos yhtään lähdet tunnetilaan mukaan, se on kuin heittäisi bensaa liekkeihin ja hän saa siitä syyn vetää täydet psykokierrokset käyntiin. Toinen vaihtoehto on vielä karmivampi: leikkii ymmärtäväistä tai että "unohtaa" tuon "loukkauksen", mutta todellisuudessa hautoo kostoa. Jos hän alkaa yhtäkkiä olemaan taas kaveria ja mielinkielin, niin tiedät että hän on valmis taipumaan vaikka mihin saadakseen kostonsa siitä että teit rikoksista pahimman: hän ei ollut elämässäsi keskipiste kuten hänen mielestään kuuluisi. 

Vierailija
17/36 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh! Kuulostaa käytöksen ja iän puolesta henkilöltä jonka tunnistan. Tutustuin häneen aluksi työpaikassa X. Kutsuttakoon tuota henkilöä vaikka Maisaksi. En jäänyt firmaan kovinkaan pitkäksi aikaa, ala ei todellakaan ollut minua varten. Maisakin oli vain työkaveri jota lyhyesti moikkasin vuoron alkaessa joten ei pidetty yhteyttä.

Vuoden verran etsin uusia töitä, sitten työkkäri järjesti koulutuksen alalle jonne arvelin soveltuvani. Kuinka ollakaan, Maisakin oli päätynyt tuolle kurssille. Ihmeteltiin vähän, todettiin sitten että ehkä tämä vaan on merkki siitä että ollaan oikealla alalla. Kurssipäivät oli pitkiä, ja varsinaista tarvetta yhteydenpitoon ei ollut, joten puhelinnumeroita ei vaihdettu. Maisa vaikutti ehkä turhan tuppautuvalta, mutta näytti tekevän itseänsä tykö kaikille tasapuolisesti, joten meni vain ihmisistä tykkäävän extrovertin luonteen piikkiin. Koulutus päättyi, ja taas yhteys Maisaan katkesi, nyt useammaksi vuodeksi.

Kiertelin useammassakin eri työpaikassa kunnes päädyin siihen viimeiseen johon alalla hakeuduin. Kukapa se sieltä löytyikään. Maisa. Tällä kertaa jouduttiin vaihtamaan puhelinnumeroita ihan työhön liittyvissä asioissa. Maisa vaikutti olevan oma entinen pirtsakka ja tuppautuva itsensä, mutta alkoi pommittamaan minua kaikenkarvaisilla kutsuilla bileisiin, teatteriin yms vapaa-ajalla. Tein selväksi, ettei minulla ole aikaa eikä rahaa kulutettavaksi tuollaisiin, myös työkohde vaihtui ja kuvittelin Maisan jäävän pois mun elämästä.

Tässä vaiheessa en saanut viestejä tai puheluita, mutta Maisa saattoi yhtäkkiä pysähtyä autolla vierelle jos olin kävelyllä, ja tarjoutua heittämään mut kotiin. Kieltäydyin aina. Alkoi häiritsevän usein käydä mun lähimarketissa asioimassa samaan aikaan kun minä siellä tapasin käydä. Kun vaihdoin hiustyyliä, aika nopsaan oli Maisalla samanlainen leikkaus/väri hiuksissaan. Aiemmin meillä oli selkeästi erilainen maku vaatteiden sihteen, nyt Maisalla oli usein yllään vaatteita mitä löytyi munkin vaatekaapista.

Tuo kaikki siis tapahtui usean vuoden kuluessa, eikä Maisa ikinä käyttäytynyt uhkaavasti, oli vain outo. Ja ihmeellisen hyvin tuntui tietävän mun tekemiset ja menemiset, vaikka pitkään elin siinä luulossa että asuttiin ihan eri kaupunginosissa, eikä meillä ollut myöskään yhteistä ystäväpiiriä. Tämä kaikki siis ennen älykännyköitä ja someaikaa. Loppui, kun ihan muista syistä muutettiin perheen kanssa toiselle paikkakunnalle.

Vasta nyt kun kirjoitin tuon aikalinjan tähän auki huomaan, että vaikka sattuman mahdollisuus on varmasti valtavan paljon suurempi kuin minkään tarkoituksellisen stalkkaamisen Maisan taholta, mitä hittoa? Eihän tuollaista tapahdu kuin paskoissa leffoissa.

Vierailija
18/36 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko epävakailla ylipäätään jotain kaavaa, miten toimivat sosiaalisissa suhteissaan?

Epävakaa ei kestä mitään vastatuulta, arvostelua, eikä oman "arvonsa alentamista", koska epävakaan luonteen taustalla vaikuttaa yleensä alhainen itsetunto. Se riittää, jos olet vaikka ystävällisempi kuin hän, niin ignoorausta tulee heti, jos vain yllät jotenkin parempaan suoritukseen kuin hän.

Oma epävakaa tuttuni ignoorasi minua vähän väliä milloin mistäkin syystä, joita hän ei yleensä edes avannut mitenkään. Mutta palasi sitten taas kuvioihin, kun luuli, että olen "alistunut". Todella väsyttävä ystävyyssuhde. Kun sitten taas ilmeni hänelle epäsuotuisia asioita, hän ignoorasi minut taas. Nyt sitten ignoorasikin viimeisen kerran. Kuka jaksaa tuulessa pyörivää vappuvipperää elämässään.

Vierailija
19/36 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh! Kuulostaa käytöksen ja iän puolesta henkilöltä jonka tunnistan. Tutustuin häneen aluksi työpaikassa X. Kutsuttakoon tuota henkilöä vaikka Maisaksi. En jäänyt firmaan kovinkaan pitkäksi aikaa, ala ei todellakaan ollut minua varten. Maisakin oli vain työkaveri jota lyhyesti moikkasin vuoron alkaessa joten ei pidetty yhteyttä.

Vuoden verran etsin uusia töitä, sitten työkkäri järjesti koulutuksen alalle jonne arvelin soveltuvani. Kuinka ollakaan, Maisakin oli päätynyt tuolle kurssille. Ihmeteltiin vähän, todettiin sitten että ehkä tämä vaan on merkki siitä että ollaan oikealla alalla. Kurssipäivät oli pitkiä, ja varsinaista tarvetta yhteydenpitoon ei ollut, joten puhelinnumeroita ei vaihdettu. Maisa vaikutti ehkä turhan tuppautuvalta, mutta näytti tekevän itseänsä tykö kaikille tasapuolisesti, joten meni vain ihmisistä tykkäävän extrovertin luonteen piikkiin. Koulutus päättyi, ja taas yhteys Maisaan katkesi, nyt useammaksi vuode

Huh, olihan juttu tämäkin! Kiinnitin erityisesti huomiota pariin kohtaan kokemuksessasi: siihen, että kuittasit aluksi käytöksen pirtsakan ekstrovertin sosiaalisuutena. Niin minäkin tein! Kyseessä on siis aivan hengästyttävän pirteä ja positiivinen ihminen - siis aluksi. Toinen samaistuttava kohta oli se, kun kerroit henkilön ajelleen ja liikkuneen kotisi suunnilla. Tämä on tehnyt myös näin, ja vieläpä kertoi siitä avoimesti! Tämä oli ensimmäinen todella creepy juttu, mikä sai minut todella varuilleni. En voi mennä yksityiskohtiin tässä, mutta tämä on juuri sitä rajattomuutta, josta aloituksessani jo mainitsin. 

ap

Vierailija
20/36 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko epävakailla ylipäätään jotain kaavaa, miten toimivat sosiaalisissa suhteissaan?

Epävakaa ei kestä mitään vastatuulta, arvostelua, eikä oman "arvonsa alentamista", koska epävakaan luonteen taustalla vaikuttaa yleensä alhainen itsetunto. Se riittää, jos olet vaikka ystävällisempi kuin hän, niin ignoorausta tulee heti, jos vain yllät jotenkin parempaan suoritukseen kuin hän.

Oma epävakaa tuttuni ignoorasi minua vähän väliä milloin mistäkin syystä, joita hän ei yleensä edes avannut mitenkään. Mutta palasi sitten taas kuvioihin, kun luuli, että olen "alistunut". Todella väsyttävä ystävyyssuhde. Kun sitten taas ilmeni hänelle epäsuotuisia asioita, hän ignoorasi minut taas. Nyt sitten ignoorasikin viimeisen kerran. Kuka jaksaa tuulessa pyörivää vappuvipperää elämässään.

Tässäkin on ilmiselvästi kyse todella heikosta itsetunnosta. Tämä henkilö tulkitsee näköjään hyvin herkästi, suorastaan vainoharhaisesti, toisten ihmisten sanomisia ja tekemisiä niin, että häntä pidettäisiin jotenkin tyhmempänä. Mitään perustetta tällaiselle tulkinnalle ei ole, eikä kukaan varmastikaan ajattele hänestä niin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kuusi