Jos lapsesi on itse valinnut kalliin pipon, ja sanookin ettei halua käyttää sitä kun se on lapsellinen, pakotatko?
Jos pakotat, mietipä tätä: lapseni ystävää kiusataan eskarissa vauvamaisesta piposta. Pipoa revitään päästä ja pilkataan. Lapseni kysyi ystävältään miksi hän laittaa sen pipon, vastaus oli: äiti pakottaa.
Kommentit (7)
Jotakin muutakin siis on sen lapsen ja äitinsä suhteessa vialla kuin vaan väärä pipo, jos ei tuollaisesta uskalleta kotona kertoa.
Ja miksi ihmeessä päiväkodin väki ei puutu tuollaiseen?
Itse olen joskus pakottanut lapsen pukemaan vaatteen, josta ei tykkää. Meidän 6-vuotias neitimme on kamalan kronkeli vaatteiden suhteen, saattaa innolla ostaa jotakin kaupassa, mutta kotona kieltäytyykin sen pitämisestä, kun " se on väärän värinen" tai " siinä on tekstiä" . Yhtenä talvena, kun hän olo 3v., kieltäytyi pistämästä uutta kallista ulkohaalaria (Reimatec), koska se oli hänestä poikamaisen värinen (sininen). Joissakin asioissa annan myöden, mutta pakko myöntää, että EN ostanut kolmivuotiaalle uutta talvihaalaria... Joku raja siinäkin, miten paljon lapsi saa vanhempiaan pyörittää.
Ja perusperiaate: kiusaaminen ei ole kiusatun, vaan kiusaajien vika. Kiusaajat löytävät aina halutessaan toiminnalleen syyn: jos yksi syy poistuu, toinen löydetään tilalle.
Olisi aika hullua, jos lapsen vaatevalintoja pitää alkaa tekemään se " tarharaati" silmällä pitäen. Ettei VAAN kukaan lasta siellä sitten piikittele tai kiusaa.
Vierailija:
Minä en ostaisi sopimatonta pipoa. Jos lapsella sellainen olisi - saisi lahjaksi esmes - en pakottaisi sitä käyttämään. Eli äitylin moka minusta, on antanut lapsen ostaa vääränlaisen pipon.
Eihän tässä nyt kaiketikaan ollut kyse siitä, että äiti ostaa jonkin vauvalakin lapselle, vaan että se - ihan normaali pipo - on ostettu HYVÄSSÄ uskossa. Mutta sitten kiusataankin jälkeenpäin.
-3-
Periaate on juuri tuo kiusaaminen on kiusaajien vika.. No niinhän se onkin, mutta kiusattuhan siinä kärsii. Lapsiraukka, joutuu kärsimään äitinsdä hienoista periaatteista. :( ap
Kumpi sinusta ap olisi parempi toimintatapa:
- kiusatun äiti ottaisi asian esille päiväkodissa ja päiväkodin hoitajat puuttuisivat asiaan. Kiusaaminen on kielletty, PISTE. Sitten pienen ajan päästä voidaan ostaa uusi pipo.
vai:
-äiti kiirehtisi heittämään pipon jorpakkoon ja viestisi sillä lapselleen, että joukosta ei pidä koskaan millään tavoin erottua, omia valintoja ei kannata tehdä ja että kiusaaminen oli oikeastaan äidin ja kiusatun oma vika?
ap ei halua lapsestaan myöskään sellaista, joka nostaa kaikesta metelin, vaan sellaisen joka oppii sopeutumaan.
Minusta ylenpalttinen sopeutuminen on huono juttu, jos siis kyse on pukeutumisen kaltaisista asioista. En halua lapsestani laumasielua, jonka on pakko aina hommata samanlaiset merkkifarkut ja samanvärinen paita kuin ryhmän johtajallakin on. Lapset itsetuntoa on syytä tukea ja toimintakykyä kasvattaa niin, että hän osaa toimia tuollaisissa kiusaamistilanteissa ja pitää oman päänsä.
Kiusaamisesta valittaminen ei ole KOSKAAN METELIN NOSTAMISTA, ja on aika huolestuttavaa, että sinä ap kutsut sitä sellaiseksi! Opeillasi kasvatetaan juuri sellaisia erilaisuutta karttavia ja kaikesta MUITA syyttäviä lapsia, joista herkästi tulee kiusaajia.
Vierailija:
ap ei halua lapsestaan myöskään sellaista, joka nostaa kaikesta metelin, vaan sellaisen joka oppii sopeutumaan.
Minä en ostaisi sopimatonta pipoa. Jos lapsella sellainen olisi - saisi lahjaksi esmes - en pakottaisi sitä käyttämään. Eli äitylin moka minusta, on antanut lapsen ostaa vääränlaisen pipon.