Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi vanhemmat antavat lapsilleen nimiä joita lapset itse eivät halua?

Vierailija
30.01.2024 |

Nyt lapsille annetuista nimistä on tullut ongelma kouluissa kun yhä suurempi osa nuorista ei pidä omasta nimestään ja haluaisi mieluummin vaihtaa sen kokonaan sukunimeä myöten. Jatkossa lapsen kutsumanimi voi kuitenkin olla nyt jatkossa eri kuin se joka tälle on syntymässä annettu eli parempaan päin ollaan menossa: https://yle.fi/a/74-20071045

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se lapsi ei vielä siinä vaiheessa osa ilmaista mieltymystään, kun sitä nimeä lapselle annetaan.

Vierailija
2/22 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihmetellyt samaa, että annetaan ihan järkyttäviä nimiä, joiden johdosta lasta taatusti kiusataan koulussa. siitä sitten taas terapiaan, kun tuli kiusatuksi Kuippana, Lokintytär, Merkkari...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun lapset on pitäneet aina nimistään ja ovat jo aikuisia!

Vierailija
4/22 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihmetellyt samaa, että annetaan ihan järkyttäviä nimiä, joiden johdosta lasta taatusti kiusataan koulussa. siitä sitten taas terapiaan, kun tuli kiusatuksi Kuippana, Lokintytär, Merkkari...

No mulla on ihan tavallinen, liiankin yleinen nimi ja olisin halunnut lapsena olla eriniminen. Myös tiedän yhden lapsen, jolla on ihan tavallinen nimi ja häntä pitää hänen omastta toiveestaan kutsua nykyään erikoisemmalla nimellä.

Vierailija
5/22 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään nuoriso vaihtaa nimiään kerran viikossa (esim https://yle.fi/a/74-20009526 ) niin ei siinä pysy enää perässä, siksi otettiin käyttöön käytäntö että lasta saa kutsua vain virallisella nimellä lempi- tai kutsumanimen sijaan. Nimi kuitenkin koettaan nuorten keskuudessa tärkeäksi osaksi identiteettiä ja siksi nuoret kokevat törkeäksi sen että nimi olisi itse valittu sen sijaan että nimi olisi jonkun ulkopuolisen tahon antama tai pakottama.

Vierailija
6/22 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se lapsi ei vielä siinä vaiheessa osa ilmaista mieltymystään, kun sitä nimeä lapselle annetaan.

Pitöisiköhän sitä siinä tapauksessa odottaa kunnes lapsi on tatpeeksi vanha päättääkseen oman nimensä itse.

Vierailija
7/22 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään nuoriso vaihtaa nimiään kerran viikossa (esim https://yle.fi/a/74-20009526 ) niin ei siinä pysy enää perässä, siksi otettiin käyttöön käytäntö että lasta saa kutsua vain virallisella nimellä lempi- tai kutsumanimen sijaan. Nimi kuitenkin koettaan nuorten keskuudessa tärkeäksi osaksi identiteettiä ja siksi nuoret kokevat törkeäksi sen että nimi olisi itse valittu sen sijaan että nimi olisi jonkun ulkopuolisen tahon antama tai pakottama.

Sama kuin vuohilta kysyisi niiden mielipidettä aikuisten asioihin.

Vierailija
8/22 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa huomioon että toisen antama nimi ei ole koskaan se oma nimi vaan se on aina jonkun muun antama nimi eikä se kaikista aina tunnut omalta oli se sitten Hilma, Alma, Säde, Usva, Kukka, Erkki, Ukko, Ruu, Onni ja jne. Nuorista saattaa tuntua että jos joku on antanut heille nimen sen sijaan että he olisivat itse saaneet valita sen niin he kokevat sen väkisin pakotetuksi nimeksi.

Vierailija
9/22 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitöisiköhän sitä siinä tapauksessa odottaa kunnes lapsi on tatpeeksi vanha päättääkseen oman nimensä itse.

Missähän iässä lapset osaisivat itse päättää nimestään? Ja miten häntä siihen saakka kutsutaan?  Sinä siinä...?

Vierailija
10/22 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pakkohan se on lapselle joku nimi antaa, ja yleensä vanhemmat tekee sen asian suhteen parhaansa. Kovin on tietysti rankkaa jos tulee ihan väärä nimi.

Vierailija
11/22 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimiä nyt vaihdetaan monista syistä, esim moni Maria, Mari, Mariam ja Miriam niminen on halunnut vaihtaa nimensä koska eivät usko Jumalaan ja Jeesukseen mitä kyseisen laiset kristillinen nimimet vaatisi ihmiseltä.

Vierailija
12/22 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimiä nyt vaihdetaan monista syistä, esim moni Maria, Mari, Mariam ja Miriam niminen on halunnut vaihtaa nimensä koska eivät usko Jumalaan ja Jeesukseen mitä kyseisen laiset kristillinen nimimet vaatisi ihmiseltä.

Mikään noista nimistä ei edellytä Jumalaan tai Jeesukseen uskomista. Suomalainen almanakka on täynnänsä kristillistä alkuperää olevia nimiä ja niiden muunnelmia. Ei se vaihtaen parane.

Vierailija
13/22 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään noista nimistä ei edellytä Jumalaan tai Jeesukseen uskomista. Suomalainen almanakka on täynnänsä kristillistä alkuperää olevia nimiä ja niiden muunnelmia. Ei se vaihtaen parane.

Eikö se ole jo ennakko oletus siinä että jos on annettu kristillinen tai raamstullista alkuperää oleva nimi niin silloin olisi myös pakko uskoa Jumalaan?

Vierailija
14/22 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Se on varmaan yleisesti tiedossa, ettei uskoa voi pakottaa. Eihän se kannettu vesi kaivossa pysy.

Vierailija
15/22 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä tapauksessa nimet olisi vielä järkyttävämpiä kuin nykyisin. Lapsilla ei vielä järki päätä pakota. Tulisi Susi Hukkasia ja vastaavia paljon enemmän kuin nykyisin.

Vierailija
16/22 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat? Kutsumanimi on virallinen.

Vierailija
17/22 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se ole jo ennakko oletus siinä että jos on annettu kristillinen tai raamstullista alkuperää oleva nimi niin silloin olisi myös pakko uskoa Jumalaan?

Isäni uskosta en tiedä, hän on nimeni päättänyt. Ainakaan hän ei kuulunut kirkkoon kuollessaan. Itseenikään ei ole usko tarttunut näiden 50+ vuoden aikana, mitä olen nimeäni totellut. Aion jatkossakin kantaa isäni antamaa nimeä sen alkuperästä huolimatta.

T: Mari 

Vierailija
18/22 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täh? Jo on mimosoja kakarat.

Vierailija
19/22 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä yleensä itseltä kysytään ennen ristiäisiä.

Vierailija
20/22 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tainnut lokintytär valita nimensä ihan itse kunnioittaakseen lokkia.