Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaiset suojat korviin putkituksen jälkeen?

11.01.2007 |

Saatiin kyllä hyvät ohjeet, että uidessa korvat suojattava, nyt kaipaisin vain kokemuksia, mikä systeemi on käytännöllisin? Siis vahaa, rasvapumpuleita, panta vai?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
20.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mitä netistä olen lukenut, tässä on selviä koulukuntaeroja. Meille siis sanottiin, että jos meinaa sukeltaa, pitää korvat suojata, ei muuten. Ja että korvaan ei saa suoraan suihkuttaa vettä. En tosin tiedä johtuiko tästä vai mistä, että lapselle tuli putkien aikana kaksi vuotavaa korvatulehdusta. Ehkä olisivat tulleet ihan muutenkin, näin ainakin itse luulen.

Vierailija
2/7 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi !

Apteekeissa (ja Hyks:n korvapolilla ) on myynnissä pantaa + korvakitti pakettia. Hinta n. 17 ¿. Meillä on kaksi apteekkia ihan vierekkäin ja toisessa paketti oli selvästi kalliimpi. Korvapolilla olisi ollut halvempi (taisi olla 15¿), mutta unohdin rahapussin kotiin, kun olimme putkituksessa.

Kittipurkissa on mötti kittiä, joka riittää neljään korvaan. Meillä poika oli 2,5 v putkituksen aikana (juhannuksena) ja olen käyttänyt uidessa kittiä + pantaa. Jos poika yksin suihkussa molempia. Jos vahdin suihkun vieressä ja pesen vaikka hiukset, niin käytän pelkkää kittiä. Kitti (vähän niin kuin muovailuvahaa) pysyy suht hyvin paikallaan, mutta poika irrottaa välillä itse kitit korvista, jos ei pantaa.

Rasvapumpuleita voisi myös käyttää, mutta itse pidän varsinkin uimahallissa ja uimarannoilla pannasta, koska näen, että se on paikallaan ja se myös lämmittää korvia. Pelkkiä rasvapumpuleita käyttäessä saa koko ajan vahtia, että ne eivät putoa. Varsinkin jos on useita lapsia vahdittavana uidessa, niin pannan paikallaan olon näkee yhdellä silmäyksellä.

Täällä netissä on myös joskus ollut myynnissä pantoja. Meillä on pannasta käytössä toiseksi pienin koko. Kittiä voi varmaan ostaa erikseenkin apteekista ja jos saat jostain pannan, niin silloin voi harkita rasvapumpuleita pannan kanssa.

Putkitus + kitarisaleikkaus muuten auttoi meillä hienosti. Viikko putkituksen jälkeen oli yksi tulehdus, mutta sen jälkeen ei mitään, vaikka vanhemmilla sisaruksilla on ollut nyt syksyllä parikin korvatulehdusta. Viime talvena tulehduksia oli paljon. Korvat ovat olleet aina suojattuina suihkuissa ja uidessa ainakin rasvapumpuleilla (joskus panta on unohtunut kotiin). Toisethan väittävät, että suojaaminen ei välttämättä ole tärkeää, koska reikä tärykalvossa on niin pieni, että vesipisara ei siitä läpi mahdu. Mutta mielestäni korvien suojaamisesta ei meillä ole ollut vaivaa. Poikaa ei panta pahemmin ole haitannut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teetimme ne juuri Mehiläisessä, maksoivat 33¿/pari. Ovat tosi kätevät! Itse koin apteekista ostetut, muotoiltavat tulpat hankalina. Niitä käytimme aluksi, kunnes päädyimme näihin yksilöllisiin tulppiin, joita lääkärikin suositteli. Esikoisella lisäksi panta käytössä uintireissuja varten. Lisäyksenä vielä, että jotkut vakuutusyhtiöt korvaavat lääkärin lähetteellä tehdyt korvatulpat.

Vierailija
4/7 |
12.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös meillä käytössä Mehiläisessä yksilöllisesti tehdyt korvatulpat. Ovat kait silikonisia ja ne vain napsautetaan korvaan ja siinä pysyvät. Lisäksi käytämme pantaa, jotta lapsi 1v3kk ei niitä ala kaivelemaan pois.

Yksilöllisesti tehtyjä korvatulppia voi käyttää niin kauan kun lapsen korvat kasvavat ja joudutaan tekemään uudet tulpat. Mutta aika pitkään kuitenkin kestävät n. vuoden verran. Suosittelen näitä ehdottomasti!!!!

Vierailija
5/7 |
13.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännöllinen on myös napakka uimalakki. Näin siskon poika kävi uimassa, eikä vesi mennyt korviin. Ja oli ylpeä hienosta lakista, jonka oli saanut itse valita. Surku oli suuri kun juuri se uimalakki katosi.

Vierailija
6/7 |
13.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten ei ole suojattu pannalla tms.

Uimassa ollaan käyty kerran putkituksen jälkeen :) Eli ei kauheasti ole ollut käyttöäkään.

Eräältä kymmeniä vuosia korva-nenä-kurkku tautien experttinä toimineelta olen kuullut ettei korvia tarvitsisi kovin suojata. Jos vesi pääsee sisälle korvaan, pääsee se uloskin.

Uimahallissa bakteereita nyt vedessä on enemmän mutta esim koti kylvyssä/ suihkussa on kuulemma tarpeetonta suojata korvia, varsinkin roiskevedeltä. Sen osuus korvaan pääsevästä vesimäärästä on kuitenkin minimaalinen.

Vierailija
7/7 |
14.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" jos vesi pääsee korvaan, pääsee se poiskin" - VÄÄRIN! Kas, kun putki on erittäin pieni, siitä ei pääsekään roiskevesi välikorvaan, mutta PAINE; esim jos lapsi panee ammeessa päänsä (korvien kohdan) veden alle, paine työntää sen kapeasta putkesta läpi, mutta samaa painetta ei tietenkään ole korvan sisältä ulospäin ennekuin tulehdus on syntynyt ja märkävuoto alkaa

. Eikä kyse ole tavallaan mikä vesi on " likaista" - ihan tavalliset ihobakteerit ne sen korvatulehduksen synnyttävät ihanteellisissa oloissa, eli kosteassa, kyse ei ole siitä että se vesi vie bakteerin sisään, vaan tarjoaa sille muhimisalustan.

En myöskään suhtaudu kevyesti vuotavaan putkikorvaan: se vaatii tippojen lisäksi pahimmassa tapauksessa silti antibiootin tai jopa kortisonikuurin, aiheuttaa lapsella (ja äidille) kärsimystä: putkikorvankaan tulehdus ei todellakaan ole oireeton ja voi kestää viikkokausia.

Uskon että korvalääkäri joka tälläista on sanonut, tarkoitti ei-putkitetun korvan " vanhanaikaista" varmuudenvuoksitulppaamista.