Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka usein vaihdatte/päivitätte sisustusta?

Vierailija
28.01.2024 |

Kun olette saaneet kerran sisustuksen valmiiksi, niin vaihdatteko huonekaluja tai verhoja/mattoja vaihtelun vuoksi? Vai pysyttekö samoissa kokoajan ja uutta hankitaan vain kun jokin menee rikki tai huonetta tarvitsee vaikkapa lapsen kasvaessa päivittää tai käyttötarkoitusta muuttaa?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonekalut on neutraalit. Jos joskus kaipaan vaihtelua, onnistuu se helposti verhot ja sohvatyynyt vaihtamalla. Lapsiperheessä näin on näppärä päivittää myös lastenhuoneita isompien lasten makuun

Vierailija
22/44 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En juuri koskaan, suurin osa 2000-luvun alusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun muutamme. 

Esim v 98 ostimme antiikkisen ruokailuryhmän ja sängyn sekä työhuoneen sohvan. Muut kalusteet vv 1890-1993 hankittuja/perittyjä.

2006 päivitettiin seuraavaan taloon lasten sängyt, antiikkikaappi, iso kulmasohva kun uusi oh oli 40m2 sekä 3m ruokapöytä tuoleineen (vanha ruokaryhmä laitettiin keittiön ruokailutilaan)

2018 muutettiin nykyiseen taloon ja piti hankkia pienempi sohva sekä uusi sänky. Koska ruokapöydät jäi uudelle omistajalle edelliseen taloon hankimme myös 3,5m ruokapöydän tuoleineen. 

Parin vuoden sisällä on edessä muutto rivariin. Kaikki nykyiset huonekalut vv 1890-2018 seuraa mukana. Ruokapöytä on arvoitus, noin iso pöytä ei ihan joka torppaan mahdu. Tulemme vaihtamaan sängyn vierashuoneeseen. 

Vierailija
24/44 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että sitä tulee tapahtumaan hyvin harvoin, kun lopulta pääsen tuohon pisteeseen. Luultavasti en pääse tuohon pisteeseen ennen kuin muutan jossain vaiheessa niin pitkän matkan, että ainoa kannattava ratkaisu on luopua kaikesta, joka ei henkilöautoon mahdu.

Tällä hetkellä sisustukseni on tasoa, kunhan oli opiskelemaan lähtiessä jotain, jota on vuosikymmenen varrella vaihdettu, jos lähipiiristä on ilmaiseksi saanut parempaa kuin aiempi. 

Vierailija
25/44 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä talo sisustettiin hyvin 100 vuotta sitten, sen jälkeen on tehty muutaman kerran remontti, mutta taulut ja huonekalut eivät ole paikkaa vaihtaneet. Verhot vaihtuvat kahdesti vuodessa (erikseen kesä- ja talviverhot), mattoja on vaihtunut muutaman, mutta muuten on aika lailla turha tavaroita siirrellä sisustuksen vuoksi.

Vierailija
26/44 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonekalujen järjestystä ei oikeastaan vaihtele, koska ne ovat optimi paikoillaan. Vaihdan keväisin ja syksyisin sisustustekstiilit (liinat, tyynyt ja sisustustaulun), se piristää mukavasti. Viherkasveja ostan toisinaan uusia. Muuten olen tyytyväinen valitsemiini huonekaluihin ja verhoihin.

Vierailija
27/44 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen esteetikko. En vaihda tekstiilejä vuodenajan vaan mielialan mukaan, tyynynpäällisiä, torkkupeittoja, pyyhkeitä ja liinavaatteita, ostan leikkokukkia... Tavarat vaihtavat paikkaa ja ryhmittyvät erilailla. Pyrin ostamaan laatua ja 'loppuiäksi'. Jos on ylimääräistä, ostan taidetta, mattoihin saisi kulumaan vaikka minkä summan, design-valaisimiin. Iän myötä myös maku muuttuu ja jalostuu, tunnen itsni ja oman tyylini ja yhä vähemmän haluan miellyttää muita ja sisustan vain perheelleeni ja meidän tarpeillemme. Käytännöllisyys on tärkeää. Kodin toiminnot voivat myös muuttua, lapset kasvavat, tarvitaan enemmän tilaa vaikka lukemiselle tai muulle harrastukselle, silloin koti voi muuttuua paljonkin.

Olen myös astiahullu. Kun kodin perusasiat on jo hankittu on mahdollisuus viilata ja viimeistellä, keskittyä yksityiskohtiin.

Vierailija
28/44 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kodin huonekalut on melkein kaikki puuta. Työpöydän lipastot on Ikean ja yksi miehen kirjahylly. Puu kestää eikä ole mitään tarvetta niitä vaihtaa, vanhimmat on 100 vuotta vanhoja. Valaisimiakaan en vaihda, kun sukulaisia oli aikoinaan valaisintehtaalla töissä ja nykyään ovat haluttuja. Sohvatkin on ostettu vuonna 2011, ja koska niiden päällä on aina ollu samanväriset fleesehuovat, niin kankaat on kuin uudet. Jousi on jouduttu yhdestä sohvasta uusimaan, ja senkin sain viime vuonna ilmaiseksi tehtaalta, kun kirjoitin oikein kauniin tarinan sohvan historiasta :)

Mattoja olen vaihtanut ehkä 4 vuoden välein, syystä että meillä on koira ja muitakin tekstiilejä siksi kun tykkään vaihtaa värejä. Mutta matto menee varastoon ja sitten kun "ääh mä olen kyllästynyt"-iskee, niin varastosta kyllä löytyy. Mulla on ollut vihreä kausi ja violetti kausi ja nyt on näemmä okra. Tästä syystä mun sohvat on vaaleanharmaita ja huonekalut valkoisia/ tummaa puuta. 

Enemmän mulla on toi sisustaminen kahdella kesämökillä käynnissä. Mies sai perinnöksi tuvan ja sen värit on jämähtäneet 80-luvulle ja huonekalut on aikaväliltä 20-luku-70-luku. Ei ne puiset lipastot ja tiikki, mutta ne sängyt ja sohvat on ihan hirveitä....Sitä on päivitetty mieluisampaan suuntaan. Isompi remppa odottaa tulevaisuudessa myös....

Vierailija
29/44 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kausittain. Meillä on joulu- ja pääsiäissisustusta, kevät ja syksy.

Verhoja, tyynyja, petivaatteita, tabletteja, liinoja. Pientä. Jouluna on eniten, joulua on monta laatikkoa ja annan mennä.

Viime jouluna meillä oli paljon vieraita ja moni ihaili sisustusta.

Esim nyt on samat tabletit pöydässä pääsiäiseen asti.

Vierailija
30/44 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tän takia maapallo on tuhon tiellä.

Vierailija
31/44 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaihdeta kovin vähällä sen jälkeen kun löytynyt esteettisesti hyvä ratkaisu, sillä jos poistat yhden elementin niin siitä seuraa väistämättä ketjureaktio jossa joutuu vekslaamaan kaiken mitä varastosta löytyy jotta näkee mikä olisi paras kombo. Mutta pari kertaa vuodessa tulee kaivettua ainakin verhosetit esille ja kokeiltua, kymmeniä erilaisia on varalla, kesäksi vaaleat. Huonekaluja harvakseltaan, niiden kanssa aina valtaisa homma ettei innosta extempore, mittasuhteet niin olennaiset, sohva tuli kyllä ostettua hetken mielijohteesta ja siitä on kärsitty, iso tummanruskea ja massiivinen ettei oikein mikään tasapainota. 

Vierailija
32/44 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sohvatyynyjen päällisiä vaihdan sesongin mukaan. Pöytäliinoja samoin, tosin niitä pitää vaihtaa muutenkin. Muuten sisustus pysyy kuta kuinkin samana. Välillä mietin olohuoneen kalustuksen uudelleen sijoittelua, mutta päädyn aina nykyiseen järjestykseen.

Vierailija
33/44 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kirjoitan yllä usein. Esim vanhimmat joulukoristeet ovat minun lapsena tekemiä.

On tietty enemmän kangasta, mutta käyttöikä on vuosikymmeniä.

Mm itse en ostanut viime vuonna yhtään vaatetta. Tämä kertoo enemmän.

Vierailija
34/44 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin minkä takia?

Vierailija
35/44 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiperheessä se sisustus päivittyy väkisinkin lasten kasvaessa. Hankitaan koululaispöytää, kirjahyllyä yms. kun lapsi kasvaa. Oleskelutiloihin tulee muutoksia, lasten huonekaluja myydään pois. Matot tahriintuu, tulee uusia pihakalusteita.

Kaikki kyllä kierrätetään, mitään en laita roskiin paitsi jos on oikeasti aivan rikki. Vanhat matotkin päätyy meillä puutarhakäyttöön.

Vierailija
36/44 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sisustus tule koskaan valmiiksi! Harvoin ostan mitään uutta. Mitäköhän meille on viimeksi hankittu? Varmaan senkki takkahuoneeseen 2022 remontin jälkeen, tosin sekin kirpparilta. 

Olohuoneeseen haluaisin uuden tv-tason, tuo nykyinen on ostettu 20 vuotta sitten. Eteiseenkin haluaisin persoonallisemman lipaston tuo ikean tilalle. Mutta nämäkin hankkisin ehdottomasti käytettynä! 

Keittiöön voisin ostaa uudet verhot ja olkkariin uudet koristetyynynpäälliset (koira tehnyt reikiä).

Vierailija
37/44 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kerralla ostaa kunnollista ja ajatonta, ei tarvitse päivittää.

Meillä esim. on kirjahylly yli 35 v. vanha ja edelleen todella hyvän näköinen. Sohva on 12v. vanha Roche Boboisin nahkasohva, joka uutena maksoi yli 8000€, ei ole mitään tarvetta vaihtaa. Lepotuolit Stresslessin kevyet mallit n. 15 v. vanhat. Tanskalaiset Spider-lasipöydät myös parikymmentä vuotta vanhat. Olohuoneen matot ovat hiukan uudempia, verhoja vaihdan muutaman vuoden välein, jos kyllästyn vanhoihin. Jouluksi vaihdan koristetyynyjen päälliset jouluisiin.

Makuuhuoneen iso ja äärimmäisen mukava divaanisohva on jo 25-vuotias, sen istuin- ja selkänojatyynyt olen kerran päällystänyt uudelleen ja nyt harkitsen tekeväni saman, sillä kangas on hiukan kulunut enkä ole löytänyt mistään yhtä ihanaa uutta sohvaa. Moottoroidut sängyt ostettiin n. 10 v. sitten. Matkuuhuoneen mattoja ja verhoja olen uusinut. 

Keittiön pöytä ja tuolit menivät uusiksi koko keittiön remontin yhteydessä muutama vuosi sitten.

Miehen työhuoneen kalusteet uusittiin korona-ajan alussa hänen siirtyessään etätöihin. Vierashuoneiden (entiset lastenhuoneet) kalusteet ovat pysyneet samana siitä asti, kun viimeinenkin lapsista muutti pois kotoa, eli n. 12 v. sitten, silloin ne uusittiin.

Vierailija
38/44 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina silloin kun muutan. Viimeksi vuonna 1991. 

Verhojen ja mattojen vaihtamista vuodenaikojen mukaan tai huonekalujen siirtämistä paikasta toiseen en katso sisustamiseksi, en myöskään jonkun uuden huonekalun hankintaa.

Vierailija
39/44 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan. On onnekas tosiasia että isovanhemmilta perin Aallon huonekaluja. Ne on mulla olleet parikymmentä vuotta.

Vierailija
40/44 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koetamme ostaa laadukasta sekä aineellisesti & ajallisesti kestävää eli kulutuksen kestävää ja pitkän aikaa silmää miellyttävää. Vanhimmat huonekalut ovat yli 100 v. vanhoja, uusimmat ovat käsinsolmittu matto n. 7 v., sohva n. 4 v. ja nojatuoli n. 3 v. Matto kestää varmasti koko iän, sohva ja nojatuoli ainakin n. 20 v. vielä.

Sänkyyn täytyy jossain vaiheessa vaihtaa laadukas sijauspatja, itse patja ja runko kestävät varmasti vielä vuosikausia.

Talveksi ja kesäksi vaihdan muutaman sisustustyynyn päälliset ja torkkupeiton, näitäkin siis kierrätän vuodesta toiseen. Taidetta meillä on paljon seinillä, niidenkään paikkaa ei kuitenkaan vaihdella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän viisi