Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Gluteenista ihon kutinaa, onko keliakia vai voiko olla allergiaa?

Vierailija
28.01.2024 |

Olen ajatellut olevani vain herkkä gluteeni-viljoille, mutta kaveri on sitä mieltä, että jos gluteenista tulee näitä iho-oireita, niin silloin se olisi keliakiaa. 

Miten on?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on mahdollista.  Kun vielä vatsan kivistystä, huomasin myös silmien kirvelyä.  Kipu on poissa jo kahden päivän gluteenittoman ruokavalion jälkeen.

Vierailija
2/24 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene keliakiatestiin, ei se täällä selviä !

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihokeliakiahan on yksi keliakian muoto.

Vierailija
4/24 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarkkoja ollaan, niin gluteenista oireilevat ovat keliaakikkoja. Mutta ns. kotimaiset viljat (vehnä, ohra, ruis, kaura ei niinkään) voivat aiheuttaa sitten muita oireita. Lisäksi viljoille voi olla allerginen.

Esim. mä pystyn syömään kauraleipää, jossa on vehnäglueenia, eli olen herkkä vain itse vehnän tärkkelykselle. Mulla tosin oireilu on enemmän suolisto-oireilua.

Vierailija
5/24 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eri, mutta keliakia ei aina näy verikokeesta. Sen enempää ei testata vaan kehotetaan siirtymään gluteenittomaan ruokavalioon jos epäilee saavansa gluteenista oireita. Tietysti verikoe kannatta silti tehdä. En kyllä ymmärrä miksi selvittelyt helposti jätetään kesken jos ei heti selviä.

Vierailija
6/24 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testi ja tähystys. Tähystyksellä näkyy suolinukan tila, jos on kulunut pois ja testi näyttää keliakiaa on keliakia. Joskus ihon kutina voi johtua maksasairauksista tai ihan liiallisesta pesusta kemiallisilla aineilla tai allergiasta. 

Vierailija
7/24 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta keliakia ei aina näy verikokeesta. Sen enempää ei testata vaan kehotetaan siirtymään gluteenittomaan ruokavalioon jos epäilee saavansa gluteenista oireita. Tietysti verikoe kannatta silti tehdä. En kyllä ymmärrä miksi selvittelyt helposti jätetään kesken jos ei heti selviä.

Parhaiten keliakia selviää tähystyksestä.

Ja ap:lle, kyllä, olen keliaakikko ja minulle tulee sekä suolisto- että iho-oireita sekä joitain muitakin oireita, esim. sydämen tiheälyöntisyyttä ja neurologisia oireita. Ihottuma mikä gluteenista tulee on itselläni tosi paha, verinen ja kutiseva. Hassua kyllä minulla se on joka kerta tullut samaan paikkaan eli sääriin.

Vierailija
8/24 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain allergiasta kärsivälle voi tulla himo syödä juuri sitä mille on allerginen. Entä jos on juuri todettu keliakia ja olisi vältettävä gluteenia? Voiko tulla sellainen olo että nälkä ei lähde muuten kuin syömällä kiellettyjä juttuja tai että jotain jää puuttumaan? Tai mikä ratkaisuksi sellaiseen?

Vierailija
9/24 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutina voi olla myös merkki siitä että maksa on poksahtamassa eli ei välttämättä liity gluteiiniin mitenkään.

Vierailija
10/24 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keliakiaan on "varma" verikoe. Jos aloitat gluteenittoman dietin ennen verikoetta, niin silloin se testi ei näytä välttämättä oikein.

Vatsan kipristely ja iho-oireet on ihan perus keliakia oireita.

Vierailija
11/24 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi syödä jotain, joka aiheuttaa kutinaa, vaikkei olisi keliakiaa? Itselläni ei ole todettu keliakiaa, muttan oireet oli niin selkeät, että aloin noudattaa keliakiaruokavaliota useampi vuosi sitten. Kaikki oireet katosi, akne parani, iho on ylipäänsä paremmassa kunnossa, ja huomaan heti, jos vahingossa olen syönyt jotain gluteenia sisältävää (ehkä kerran vuodessa saattaa tapahtua), koska maha menee sekaisin ja tulee huono olo. Eli kuuntele sitä omaa kroppaa, ei kaikkeen tarvitse lääkärin määräystä. Saat ihan itse päättää mitä syöt.

Keliakiahan siis aiheuttaa kummallisia oireita siksi, että kun se suolisto menee rikki, eli se nukka siellä kuolee pois, niin ravinteet ei imeydy, eli tulee erilaisia puutostiloja, mutta keho on myös tulehdustilassa, jonka takia tulee sitten kaikkea muutakin kivaa oiretta.

Vierailija
12/24 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi syödä jotain, joka aiheuttaa kutinaa, vaikkei olisi keliakiaa? Itselläni ei ole todettu keliakiaa, muttan oireet oli niin selkeät, että aloin noudattaa keliakiaruokavaliota useampi vuosi sitten. Kaikki oireet katosi, akne parani, iho on ylipäänsä paremmassa kunnossa, ja huomaan heti, jos vahingossa olen syönyt jotain gluteenia sisältävää (ehkä kerran vuodessa saattaa tapahtua), koska maha menee sekaisin ja tulee huono olo. Eli kuuntele sitä omaa kroppaa, ei kaikkeen tarvitse lääkärin määräystä. Saat ihan itse päättää mitä syöt.

Keliakiahan siis aiheuttaa kummallisia oireita siksi, että kun se suolisto menee rikki, eli se nukka siellä kuolee pois, niin ravinteet ei imeydy, eli tulee erilaisia puutostiloja, mutta keho on myös tulehdustilassa, jonka takia tulee sitten kaikkea muutakin kivaa oiretta.

Miksi syödä jotain, joka aiheuttaa kutinaa, vaikkei olisi keliakiaa: siksi että lääkärit kieltävät aloittamasta ruokavaliota ennen kuin keliakia on todettu, mutta verikokeen lisäksi tarvittaisiin lisätutkimus ja sitä ei kuitenkaan suosta tekemään.

Vierailija
13/24 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

suostuta

Vierailija
14/24 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtääkseni keliakia on nimenomaan vilja-allergiaa.

Vierailija
15/24 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene keliakiatestiin, ei se täällä selviä !

Apteekin keliakiatesti maksaa noin 25€ ja on luottettavuudeltaan yli 95% oikeassa.

Vierailija
16/24 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullekin lääkäri sanoi, että syö vaan gluteenittomasti kun verikoe oli epäselvä. Ei halunnut selvittää enempää. En nyt sitten tiedä oleko oikeasti keliaakikko vai en. Olen syönyt gluteenitottomasti jo pitkän aikaa varmuuden vuoksi.

Vierailija
17/24 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtääkseni keliakia on nimenomaan vilja-allergiaa.

Ei ole. Ne on kaksi eri asiaa. Allergia on allergia. Keliakiassa suolinukka tuhoutuu, allergiassa ei.

Vierailija
18/24 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi syödä jotain, joka aiheuttaa kutinaa, va

Lääkärit kieltää? Mihin siis tarvitset sen lääkärin siunauksen? Mitä haittaa sinulle on gluteenin pois jättämisestä? Mitä he tekevät, jos lopetat gluteenin syömisen? Ei siitä tapahdu yhtään mitään. Ihme vallankäyttöä heiltä. Sinä päätät omasta kehostasi, älä ole tossu (kaikella rakkaudella).

Vierailija
19/24 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli herkkä vatsa. Olin puoli vuotta gluteenittomalla, luulin keliakiaksi. Söin sitten vehnää, ei reaktiota.

Se onkin Fodmap eli en sulata ruista. Ruis on ylikorostunut suomalaisten ruokavaliossa: leipä, puuro, riisipiirakka, kalakukko, mämmi jne.

Ilman ruista voin hyvin. Syön kaikkia muita viljoja. 

Vierailija
20/24 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla keliakiaa. Mene testeihin! Keliakia vaurioittaa suolistoa. 

t. Keliaakikko