Miten eroon pahasta kahviriippuvaisuudesta?
Olen vuoden aikana kehittänyt itselleni erittäin vakavan kahviriippuvaisuuden ja kahvista eroon pääseminen ottaa koville. Jos en juo 3-5 kuppia päivän aikana niin vieroitusoireet ovat hirveät ihan kuin olisi maailman pahin krapula! Hyi! En lisää sokeria, maitoa, alkoholia kahviin mutta miten pääsen eroon? Auttakaa!
Kommentit (10)
Jos olet vaihdevuosi-iässä, niin ne vierotusoireet tulee olemaan ihan oudossa paikassa,mutta vie yöunet.
Itse olen päättänyt, että riittävä tavoite on vähentäminen, ei tarvi enkä edes halua lopettaa kokonaan, koska kahvi on niin suuri nautinto päivissä. Itse rajasin niin, että saan juoda kahvia aamulla (kaksi kuppia) ja sitten vielä yhden kupin iltapäivällä (joskus poikkeustilanteissa kaksi). Mielestäni tästä ei tarvi vähentääkään eikä haittaa vaikka olisi riippuvainen kolmeen kuppiin kahvia päivässä. Se ei ole yleensä epäterveellistä, ainakaan minä en koe sen määrän haittaavan mitenkään terveyttäni, päinvastoin parantaa mielialaa ja jaksamista sen ihanan kahvinautinnon kautta. En voisi ikinä kuvitella lopettavani niin kauan kun kahvia on saatavilla...
Vaihda pahempiin aineisiin, eli teehen
Vierailija kirjoitti:
Itse olen päättänyt, että riittävä tavoite on vähentäminen, ei tarvi enkä edes halua lopettaa kokonaan, koska kahvi on niin suuri nautinto päivissä. Itse rajasin niin, että saan juoda kahvia aamulla (kaksi kuppia) ja sitten vielä yhden kupin iltapäivällä (joskus poikkeustilanteissa kaksi). Mielestäni tästä ei tarvi vähentääkään eikä haittaa vaikka olisi riippuvainen kolmeen kuppiin kahvia päivässä. Se ei ole yleensä epäterveellistä, ainakaan minä en koe sen määrän haittaavan mitenkään terveyttäni, päinvastoin parantaa mielialaa ja jaksamista sen ihanan kahvinautinnon kautta. En voisi ikinä kuvitella lopettavani niin kauan kun kahvia on saatavilla...
Eri ihmiset reagoivat kofeiiniin eri tavalla.
On sallituissa rajoissa, ette ole syytä vieroittautua, mutta kofeiiniton toimii jos pitäisi.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet vaihdevuosi-iässä, niin ne vierotusoireet tulee olemaan ihan oudossa paikassa,mutta vie yöunet.
En ole siinä iässä
Vierailija kirjoitti:
On sallituissa rajoissa, ette ole syytä vieroittautua, mutta kofeiiniton toimii jos pitäisi.
Kofeiiniton kahvi väsyttää tutkimuksen mukaan
Pikkuhiljaa vähennät kahviannosten määrää ja vaihdat kofeiinittomaan, josta saattaa saada toimivat placeboefektit. Fakta on että jonkin aikaa vieroitusoireet tulevat vaivaamaan. Pitää vaan kestää se viikko päänsärkyjä ja ottaa vaikka buranaa, jos ei muuten hellitä.
Vierailija kirjoitti:
Pikkuhiljaa vähennät kahviannosten määrää ja vaihdat kofeiinittomaan, josta saattaa saada toimivat placeboefektit. Fakta on että jonkin aikaa vieroitusoireet tulevat vaivaamaan. Pitää vaan kestää se viikko päänsärkyjä ja ottaa vaikka buranaa, jos ei muuten hellitä.
Särkylääkkeet eivät vaan, ainakaan minulla, auta kofeiinipäänsärkyyn. Ensin en juonut kahvia ollenkaan, sitten vaihdoin energiajuomat kahviin n.25-vuotiaana, ja sitten kun meni liian monta kuppia päivässä, juon keskimäärin arkena 1-2 kuppia enää. Mutta se onkin sitten tarkkaa että se aamukuppu tulee juotua, koska tuo kofeiinipäänsärky on sokaiseva, kamala
Ensin vähennät ja sitten vaan lopetat. Vieroitusoireet voi kestää viikon parikin. Päänsärkyä, väsymystä, pahoinvointia, sellaista flunssaista oloa
Itse olen niin herkkä kofeiinille, että koukutun jo yhdestä mukista päivässä. Sitten aina välillä irrottaudun kofeiinista koska huomaan esim. että aamulla jo särkee päätä, eli se kofeiinin sykli tavallaan ohjaa mua. Mulla vieroitusoireet kestää n. 3 päivää. Mutta sen jälkeen vireystila on mahtava kun se ei ole kofeiinilla keinotekoisesti ylläpidetty. Myös unenlaatu ja unirytmi paranevat. Sitten taas välillä repsahdan, kun onhan se niin hyvää.