Saako isoäiti äänestää vanhentuneella ajokortilla, passia eikä henkilökorttia ole?
Kommentit (15)
Kattooko he nyt niin tarkkaan onko se vielä voimassa?
Lehdissä on lukenut että on saanut äänestää vaikka on vanhentunut, kuntavaaleissa ainakin. Riippuu miten vanha. Kyllä itse kokeilisin
Minä kävin äänestämässä ajokortilla, vaalivirkailija totesi: kyllä tämä käy, kun on vielä voimassa.
Kyllä saa! Kannattaa ottaa varulta s-etukortit sun muut mukaan, että voi tarvittaessa todistaa, että sama nimi kaikissa.
Olen useasti äänestänyt vanhentuneella passilla. Tai jos on pikkupaikkakunta ja joku virkailijoista tunnistaa isoäidin, sekin riittää. Kuulemma myös sukulainen, jolla on kelvollinen henkilötodistus, voi todistaa läheisensä henkilöllisyyden, mutta tähän en ole joutunut ikinä turvautumaan.
Valtioneuvon sivuilla olevissa ohjeissa ei ole mainintaa, että ajokortin tai henkilöllisyystodistuksen pitää olla voimassa, joten eiköhän vanhentunutkin kortti käy.
Ohjeet menevät näin: Ota ehdottomasti mukaasi äänestyspaikalle poliisin myöntämä henkilökortti tai passi taikka ajokortti tai vastaava kuvallinen asiakirja. Jos Sinulla ei ole tällaista asiakirjaa, voit hakea lähimmältä poliisilaitokselta äänestämistä varten annettavaa maksutonta väliaikaista henkilökorttia. Sitä hakiessasi tarvitset passikuvan, joka ei saa olla kuutta kuukautta vanhempi.
Tuossahan ei oteta kantaa siihen, onko asiakirjan oltava voimassa.
Jollakin pienellä paikkakunnalla kaikki tuntevat toisensa. Tarvitaanko mitään henkkariakaan, jos muutenkin tunnetaan? Niin, tarvitseeko Sauli Niinistön näyttää henkkaria saapuessaan adjutantin kanssa äänestyspaikalle?
Ja nyt sitten autatte mummolle henkkarit. Ehkä siihen pystyy viiden vuoden välein ryhtymään.
Eihän se voi kaatua yhteen päivämäärään, sama mummohan siinä kuvassa on ja kuitenkin kyse vain äänestyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Minä kävin äänestämässä ajokortilla, vaalivirkailija totesi: kyllä tämä käy, kun on vielä voimassa.
No, ajokortilla saa äänestää ihan laillisesti. Tässä olikin kyseessä vanhentunut ajokotti.
Todennäköisesti voi ainakin kuvallisella ajokortilla, se on lopulta vaalivirkailijan päätös. Joku muu voi mennä mukaan henkilöllisyyttä todistamaan.
Oon kotihoidossa töissä ja asiakkaiden kotona äänestämiseen tarvittiin henkilöllisyystodistus jonka kuvasta asiakkaan tunnistaa. Ei ollut väliä onko vanhentunut.
Itse ainakin äänestin vanhentuneella henkilökortilla. Kortti vanhentui jo lähes kaksi vuotta sitten.
Mahdollisesti saa harkinnan mukaan. Ei ole välttämättä kovin tarkkaa. Kannattaa ainakin käydä ja kysyä