Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako isoäiti äänestää vanhentuneella ajokortilla, passia eikä henkilökorttia ole?

Vierailija
28.01.2024 |

Tajuttiin eilen. 

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollisesti saa harkinnan mukaan. Ei ole välttämättä kovin tarkkaa. Kannattaa ainakin käydä ja kysyä 

Vierailija
2/15 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kattooko he nyt niin tarkkaan onko se vielä voimassa? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehdissä on lukenut että on saanut äänestää vaikka on vanhentunut, kuntavaaleissa ainakin. Riippuu miten vanha. Kyllä itse kokeilisin 

Vierailija
4/15 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin äänestämässä ajokortilla, vaalivirkailija totesi: kyllä tämä käy, kun on vielä voimassa.

Vierailija
5/15 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä saa! Kannattaa ottaa varulta s-etukortit sun muut mukaan, että voi tarvittaessa todistaa, että sama nimi kaikissa. 

Vierailija
6/15 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen useasti äänestänyt vanhentuneella passilla. Tai jos on pikkupaikkakunta ja joku virkailijoista tunnistaa isoäidin, sekin riittää. Kuulemma myös sukulainen, jolla on kelvollinen henkilötodistus, voi todistaa läheisensä henkilöllisyyden, mutta tähän en ole joutunut ikinä turvautumaan.

Vierailija
7/15 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtioneuvon sivuilla olevissa ohjeissa ei ole mainintaa, että ajokortin tai henkilöllisyystodistuksen pitää olla voimassa, joten eiköhän vanhentunutkin kortti käy.

Vierailija
8/15 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjeet menevät näin: Ota ehdottomasti mukaasi äänestyspaikalle poliisin myöntämä henkilökortti tai passi taikka ajokortti tai vastaava kuvallinen asiakirja. Jos Sinulla ei ole tällaista asiakirjaa, voit hakea lähimmältä poliisilaitokselta äänestämistä varten annettavaa maksutonta väliaikaista henkilökorttia. Sitä hakiessasi tarvitset passikuvan, joka ei saa olla kuutta kuukautta vanhempi.

Tuossahan ei oteta kantaa siihen, onko asiakirjan oltava voimassa.

Vierailija
9/15 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollakin pienellä paikkakunnalla kaikki tuntevat toisensa. Tarvitaanko mitään henkkariakaan, jos muutenkin tunnetaan? Niin, tarvitseeko Sauli Niinistön näyttää henkkaria saapuessaan adjutantin kanssa äänestyspaikalle?

Vierailija
10/15 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nyt sitten autatte mummolle henkkarit. Ehkä siihen pystyy viiden vuoden välein ryhtymään. 

Vierailija
11/15 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se voi kaatua yhteen päivämäärään, sama mummohan siinä kuvassa on ja kuitenkin kyse vain äänestyksestä.

Vierailija
12/15 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kävin äänestämässä ajokortilla, vaalivirkailija totesi: kyllä tämä käy, kun on vielä voimassa.

No, ajokortilla saa äänestää ihan laillisesti. Tässä olikin kyseessä vanhentunut ajokotti.

Vierailija
13/15 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti voi ainakin kuvallisella ajokortilla, se on lopulta vaalivirkailijan päätös. Joku muu voi mennä mukaan henkilöllisyyttä todistamaan.

Vierailija
14/15 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon kotihoidossa töissä ja asiakkaiden kotona äänestämiseen tarvittiin henkilöllisyystodistus jonka kuvasta asiakkaan tunnistaa. Ei ollut väliä onko vanhentunut.

Vierailija
15/15 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin äänestin vanhentuneella henkilökortilla. Kortti vanhentui jo lähes kaksi vuotta sitten.