Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten veisitte lapsen hoitoon tässä tilanteessa?

Vierailija
28.01.2024 |

Toinen vanhemmista töissä arkisin 8-16, toinen joka toinen viikko 7-15 ja joka toinen 14-22. Niin miten toimisitte kun toisella on iltaviikko? Eihän lasta olisi mitään järkeä viedä aamulla hoitoon kun vanhempi on kotona, mutta tuo kaksi tuntia plus matkat tarvittaisiin iltapäivällä hoitoa. Miten päiväkoti suhtautuu jos vie vain muutamaksi tunniksi hoitoon? Tuolloin klo 13-14 taitaa vielä olla aika kun herätään päiväunilta. 

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen vanhemmista töissä arkisin 8-16.

Siis mikä tässä nyt oli sen ongelma?!

Pidätte asiat yksinkertaisena. Viette lapsen hoitoon tämän vanhemman rytmin mukaan. Lapsi tietää selkeästi kuka ottaa hänestä milloinkin kopin. Lapset on nykyään muutenkin jo kyllin sekaisin. 

Niin että lapsi ei näe tätä vuorotyötä tekevää vanhempaa joka toisella viikolla? 

Vierailija
22/60 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs siinä. Mutta turhaa sitten ihmetellä jos lapsi nurisee jäävänsä ulkopuoliseksi sillä jokatoisella viikolla tai kiukuttelee kotiinlähtiessä siitä kun ei ole vielä ehtinyt leikkiä.

Kannattaa myös huomioida päiväkodin nukkarirauha, meillä se on 12.30-13.30. Silloin on päiväkodin ovet lukossa ja ketään ei tuoda eikä haeta silloin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse veisin juuri silloin kun lähtisin töihin ei välipalalle ja ipn ulkoiluun

Me tehtiin niin että "lennossa" portilla vaihdettiin. Ukko meni iltavuoroon neljäksi, vei lapsen kahdelta päiväkotiin ja mä hain neljältä. Mun aamuviikoilla meni kasiin ja ukko haki iltapäivällä. Maksut laskettiin vapaapäivät sun muut mukaan lukien, varaus oli kuiteskin 8 tuntia päivä.

EI taida nykyisin onnistua kun on tarkkaa henkilökunnan kanssa.

Vierailija
24/60 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veisin vaan juuri sen ajan kun tarvitsee eli 13-14 välipalalle. Kun lapsi kuitenkin joka toinen viikko on täydet päivät hoidossa. Jos päiväkoti alkaisi nurisemaan, ottaisin yhteyttä johtajaan ja pyytäisin järjestämään hoidon. 

Ei sinne voi viedä päiväuniaikaan.

En hyökkää sinua vastaan, ihmettelen vain kun päiväkotien tarkoitus on mahdollistaa vanhempien työssä käynti ja tarjota lapsille ammattilaiskasvatusta. Niin mistä helestä tulee tuolliaset ihmesäännöt? Tuntuu, että kaikki, mikä pyörii lasten ympärillä, on malaisjärki kadonnut... Ei houkuta lastentekoon, kun jo tämmöiset asiat muodostuu ongelmaksi!

Vierailija
25/60 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko niin, että lapsi menee lounaalle päiväkotiin, sitten päiväunille jne. Tai sitten syö lounaan kotona ja menee vasta sitten hoitoon. Kai teillä on vuoropäiväkotipaikka?

Ei lapsi mene tuollaisesta rikki. Enemmän haittaa jos joka arkipäivä revitään aikaisin aamulla kiireessä ylös ja hoputetaan että ehditään hoitoon ja töihin. Se on kaikille raskasta.

Vierailija
26/60 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidätte asiat yksinkertaisena. Viette lapsen hoitoon tämän vanhemman rytmin mukaan. Lapsi tietää selkeästi kuka ottaa hänestä milloinkin kopin. Lapset on nykyään muutenkin jo kyllin sekaisin. 

Niin että lapsi ei näe tätä vuorotyötä tekevää vanhempaa joka toisella viikolla? 

Missä se toinen vanhempi on aamuisin? 

Vierailija
27/60 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat oli juuri tuolla aikataululla töissä, kun oli lapsi. Isän iltavuoropäivinä minut vietiin päiväkotiin klo 10. Siinä ehtii osallistua aamun toimintaan ja lounaalle. Ja aamuvuoropäivinä oli kiva, kun päivä päättyi heti kolmen jälkeen.

Lapsen etu on kuitenkin tietynlainen rytmi. Ja päiväkodin aikatauluun ei istu se, että viette klo 12 jälkeen kun on päiväuniaika. Sovitte vaikka, ettö se kotona oleva hoitaa kauppa-asiat ja viikkosiivoukset kun on kotona ilman lasta iltavuoropäivinä, niin se lisää perheen yhteistä aikaa päiväkotipäivien jälkeen.

Vierailija
28/60 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäs siinä. Mutta turhaa sitten ihmetellä jos lapsi nurisee jäävänsä ulkopuoliseksi sillä jokatoisella viikolla tai kiukuttelee kotiinlähtiessä siitä kun ei ole vielä ehtinyt leikkiä.

Kannattaa myös huomioida päiväkodin nukkarirauha, meillä se on 12.30-13.30. Silloin on päiväkodin ovet lukossa ja ketään ei tuoda eikä haeta silloin.

Huhhuh, ei se päiväkoti mikään vankila ole. 

Vierailija
29/60 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veisin vaan juuri sen ajan kun tarvitsee eli 13-14 välipalalle. Kun lapsi kuitenkin joka toinen viikko on täydet päivät hoidossa. Jos päiväkoti alkaisi nurisemaan, ottaisin yhteyttä johtajaan ja pyytäisin järjestämään hoidon. 

En hyökkää sinua vastaan, ihmettelen vain kun päiväkotien tarkoitus on mahdollistaa vanhempien työssä käynti ja tarjota lapsille ammattilaiskasvatusta. Niin mistä helestä tulee tuolliaset ihmesäännöt? Tuntuu, että kaikki, mikä pyörii lasten ympärillä, on malaisjärki kadonnut... Ei houkuta lastentekoon, kun jo tämmöiset asiat muodostuu ongelmaksi!

Mitä siitä tulisi, jos jokainen tulisi ja menisi miten omiin itsekkäisiin tarpeisiin sattuisi sopimaan? Lapset kasvaa osaksi yhteisöä ja se vaatii tietyt säännöt. 

Vierailija
30/60 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä tulee hyvin esille nykyinen minä, minä ja minä. 

Vierailija
31/60 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veisin klo 11 tai 11.30 lounaalle, kesken päikkäriajan vieminen ei tunnu järkevältä. Säännöllisyys on tärkeää mutta kyllä vanhemman kanssa vietetty kiireetön aika on tärkeämpää. 3-vuotias ymmärtää puhetta ja oppii kyllä että säännöllisesti on niitä viikkoja kun hän menee päiväkotiin myöhemmin. Ja kyllä meillä vielä 5-vuotiaskin mieluummin oli vanhemman kanssa kotona kuin päiväkodissa silloin kun minulla oli vapaapäivä tai pääsin hakemaan jo klo 12.

Vierailija
32/60 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veisin lapsen hoitoon iltapäivällä ennen töihin lähtöä tai sitten lounaalle. Itse asiassa aikoinaan tein vuorotyötä ja vein lapseni hoitoon iltavuoro-työpäivinä töihin mennessäni tai joskus lounaalle (riippuen miten iltavuoro alkoi hoitopäivänä). Teki sekä lapselle että minulle hyvää herätä aamulla rauhallisesti ja ulkoilla yms. yhdessä. Vähiin olisi muuten jäänyt lapsen kanssa yhdessä oleminen (siis jos lapsi olisi ollut kokoaikaisesti päivähoidossa).

Vierailija
33/60 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin itse olisin kahdeksalta vielä nukkumassa, jos olisin illalla kymmenen jälkeen tullut töistä. Jos vaan mahdollista. 

Vierailija
34/60 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päiväuniaikaan vieminen häiritsee niitä muita lapsia! Ihan kuule lasten hyvinvoinnista tulee tämä sääntö.

Minä vein niin, että lapsi jäi muiden lasten kanssa ulkoiluun 11.30 ja siitä ryhmä siirtyi syömään ja siitä päiväunille. Tämä olisi asiallista myös ap:lle.

Vierailija
35/60 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin itse olisin kahdeksalta vielä nukkumassa, jos olisin illalla kymmenen jälkeen tullut töistä. Jos vaan mahdollista. 

Okei, minä vien lapsen silloin hoitoon ja hoidan perheen muita juoksevia asioita. 

Vierailija
36/60 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko niin, että lapsi menee lounaalle päiväkotiin, sitten päiväunille jne. Tai sitten syö lounaan kotona ja menee vasta sitten hoitoon. Kai teillä on vuoropäiväkotipaikka?

Ei lapsi mene tuollaisesta rikki. Enemmän haittaa jos joka arkipäivä revitään aikaisin aamulla kiireessä ylös ja hoputetaan että ehditään hoitoon ja töihin. Se on kaikille raskasta.

Vuoropäiväkotipaikkaa ei saa, kun heidän tilanteessa sille ei ole tarvetta.

Vierailija
37/60 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen etu menee edelle vanhemman mukavuutta.

Vierailija
38/60 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisella vanhemmalla ei ole mahdollisuutta mennä aamulla aikaisemmin töihin? Siis sillä joka tekee 816 vuoroa? Minä menen joka toinen viikko aikaisemmin ja pääsen pois siksi kun toisen täytyy lähteä. 

Vierailija
39/60 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Okei, minä vien lapsen silloin hoitoon ja hoidan perheen muita juoksevia asioita."

Hoidat mieluummin perheen juoksevia asioita kuin omaa lastasi? Mä en tällaista ymmärrä että lapsi raahataan aikaisin aamulla hoitoon että vanhempi saa rauhassa olla asioilla. Mä vien lapsen hoitoon silloin kun se on välttämätöntä työssäolon vuoksi. 

Vierailija
40/60 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä tiedän miten mä toimisin. Ja niin mä toiminkin kun mulla vuorotyö. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi