Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ajatuksia työelämään menosta

Vierailija
27.01.2024 |

Olen jo aikuisen iän saavuttanut mies, jolle on siunaantunut paljon terveysongelmia kannettavaksi enkä saanut normaalia lapsuutta ja nuoruutta; ongelmani ymmärrettiin väärin ja minusta maalattiin kuva lähes kehitysvammaisena, vaikka pärjään yliopistotasoisissa opinnoissa hyvin helposti ja pääsin yliopistoon viime vuonna yliopistoon heittämällä. En saanut minkäänlaista mentorointia kriittisessä iässä enkä varmaankaan koskaan tule kirimään ikätovereita urakehityksessä, mutta en ole luovuttanut. Kirjoitan nyt ehkä vähän koukeroisesti, mutta tämä alle muodostuva teksti koskee lähinnä AMK:ssa opiskelukokemustani. Olen valmistumassa kevättalvesta, jonka jälkeen jatkan vielä yliopistossa, mutta työnhaku on jo päällä. 

AMK:ssa opiskelun ja erityisesti työharjoittelun myötä olen saanut seuraavat kokemukset:

-ensimmäisessä työharjoittelussa olin palkattomana ja neuvottelut harjoittelusta käynnistyivät siten, että hain osa-aikatyötä tästä yrityksestä ja pallottelimme viestejä pitkän tovin pohtien, että riittääkö pätevyteeni. Kun opiskelijuuteni tuli ilmi, kukaan ei enää ottanut palkkatyötä puheeksikaan, vaan minut otettiin harjoitteluun ilmaiseksi eikä palkkatyöpuheeseen koskaan enää palattu. Minä ja muut miehet teimme vaarallisimmat ja raskaimmat työt. Minun oli tietysti pakko pitää suuni kiinni, että saisin harjoittelun kunnialla loppuun eli teeskentelin, että palkkatyön "unohtaminen" ei haittaa

-toinen paikka oli loistava; valitettavasti tämän organisaatiomallin paikat eivät vastaa sähköposteihin ja kaupungin rekryssä ei ole ikinä paikkoja auki

-kolmas harjoittelu: sain paljon kehuja ja pidin työstä ja työyhteisöstä. Tein työpaikalle kehitystehtävän ja sain sitten kuulla, että sitä ei voidakaan ottaa käyttöön ja lisäksi jatkaakseni vapaaehtoisena minun olisi pitänyt käydä vapaaehtoiskoulutus kokonaan alusta eikä kokemustani olisi huomioitu mitenkään. Sanomattakin selvää, että palkkatyötä ei tarjottu

-neljäs harjoittelu: jälleen palkattomana. Kohtelu on ollut asiallista. Ei muuta sanottavaa. 

Kaikki työpaikat ovat olleet hyvin naisvaltaisia enkä muista yhtään kertaa, jolloin joku olisi flirttaillut saati pyytänyt sometietoja pitääkseen yhteyttä; olen tarkka hygieniasta, käytän istuvia vaatteita ja harrastan kuntosalia. Uusia kavereita ei ole tullut. 

En ihmettele sitä, että työelämä ei kaikkia kiinnosta. Itse aion vielä yrittää, mutta odotukset eivät ole korkealla. 

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan turha odottaa, että naispuolisten työkavereiden kanssa kehittyisi yhtään mitään. Hyvin harva haluaa aloittaa suhteen tai edes flirttailla samalla työpaikalla työskentelevän kanssa. Tietää pelkästään ongelmia. Naisen joudut todennäköisesti etsiä muualta. Töissä ollaan siksi, että siitä saadaan rahaa vapaa-ajan ja elämän rahoittamiseksi. En tiedä miksi olet ollut noin monessa harjoittelussa, mutta ehkä AMK-opiskelijoille nuo palkattomat harjoittelut ovat arkipäivää. Itse korkeakouluaikoina tein kaikki harjoittelut palkallisina ja sitten sen jälkeen töihin.

Vierailija
2/4 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä. Miten sun tyköistuvat vaatteet liittyy mihinkään ja rauta nousee? En ymmärrä muutenkaan. Kuulostat nuorelta, ei sun ikätovereilla vielä urat oo alkanu, ettei tartte ees kiriä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ihan turha odottaa, että naispuolisten työkavereiden kanssa kehittyisi yhtään mitään. Hyvin harva haluaa aloittaa suhteen tai edes flirttailla samalla työpaikalla työskentelevän kanssa. Tietää pelkästään ongelmia. Naisen joudut todennäköisesti etsiä muualta. Töissä ollaan siksi, että siitä saadaan rahaa vapaa-ajan ja elämän rahoittamiseksi. En tiedä miksi olet ollut noin monessa harjoittelussa, mutta ehkä AMK-opiskelijoille nuo palkattomat harjoittelut ovat arkipäivää. Itse korkeakouluaikoina tein kaikki harjoittelut palkallisina ja sitten sen jälkeen töihin.

Tuon minä ymmärrän, mutta harjoittelijahan on siellä siis vain käymässä eikä työyhteisön jäsen. 

Vierailija
4/4 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkattomat harjoittelut riippuvat varmaan alasta. Meidän alalla on aina haettu vain kesätöitä, joilla saa kuitattua vaadittavat harjoittelut.