Puutarha 2024 OFFICIAL
Siemenet ovat kaupoissa ja aurinko paistaa. Onko tullut jo mielitekoja siementen ostoon ja esikasvatukseen? Mitkä ovat tämän vuoden tavoitteita sinulle?
Kommentit (55)
Hei lunta on vielä maassa täällä pohjois -Pohjanmaalla , mutta kävin katsomassa kohopenkissä olevia mansikan taimia. Penkissä oli hirveästi jäniksen papanoita. Mitenhän on , pitäisikö poistaa vai maatuuko ravinteeksi.
(alkujaan laitoin kyssärin toiseen ketjuu ).
Vierailija kirjoitti:
Hei lunta on vielä maassa täällä pohjois -Pohjanmaalla , mutta kävin katsomassa kohopenkissä olevia mansikan taimia. Penkissä oli hirveästi jäniksen papanoita. Mitenhän on , pitäisikö poistaa vai maatuuko ravinteeksi.
(alkujaan laitoin kyssärin toiseen ketjuu ).
Mie poistan papanat.
Jee!!!! Lumikellot, krookukset ja sinivuokot kukalla :)
Kuinkahan monta astetta pakkasta ensi viikolla tulee? Pitää varmaan peitellä kasvit.
Mainitaanko ajankohta, jolloin enää ei ole yöpakkasia ja kasvit voi rauhassa jättää peittelemättä? Niin etelässä kuin jonain päivänä pohjoisessakin.
Vierailija kirjoitti:
Mainitaanko ajankohta, jolloin enää ei ole yöpakkasia ja kasvit voi rauhassa jättää peittelemättä? Niin etelässä kuin jonain päivänä pohjoisessakin.
ei sellaisia ole, pitää ihan itse katsoa sitä säätiedostusta siellä omalla paikkakunnalla. hallaa voi tulla kesäkuussakin.
Vierailija kirjoitti:
Vanha kansa sanoi, että 10.6. Voi laittaa perunan maahan, eikä se enää palellu.
Mä olen nyt vähän myöhässä tässä kevätkylvössä. Viime vuonna meni juuri tuonne kesäkuun puolelle, että yöhallat loppuivat, niin en hötkyillyt tomaattien kanssa, kylvin ne tänään😝. Nopeakasvuinen alle puolen metrin kirsikkatomaatti Tiny Tim, on mun lemppari. Pussin kyljessä on optimistinen 5-6 viikon esikasvatus, jonka jälkeen voi laittaa kasvihuoneeseen, eli juurikin 10.6. Katsotaan mitä tulee, yleensä olen ostanut tomaatintaimet muilta harrastajilta, kun kasvatustilaa ei oikein ole.
Hei, onko kukaan kasvattanut kuusiaitaa isommista kuusentaimista, eli noin metrin korkuisista. Eräällä puutarhalla myydään 1,25-1,5 metrisiäkin kuusia ja kuulin, että jotkut ovat koonneet sellaisista kuusiaidan, mutta apua....
Yleensähän pienet kuusentaimet aletaan leikkaamaan muotoon jo aika varhain. Miten ja milloin tuollaiset isommat kuuset leikataan, jotka on jo kuusen mallisia, eli jos ne laitetaan vierekkäin esim. kaksi kuusta metrin pätkälle, niin pitääkö niitä leikata alussa sivusta ollenkaan, vaan antaa niiden kasvaa sivuista sisäkkäin.
Puutarhahommat ovat mulle ihan uusi juttu, mutta kiinnostavat kyllä.
Kiitos paljon neuvoista etukäteen. :)
Alkujaan kauniin keltaiset ruukkunarsissit röhnöttävät taas jokakeväiseen tapaansa kukittuaan kuihtuneina, ja mietin kuinka ikävää on jälleen heittää sipulit hukkaan.
Oletteko saaneet hyödynnettyä seuraavana keväänä, vai heitänkö taas roskiin? Ja jos, niin miten pitää toimia? Istutetaanko nyt suoraan maahan vai säilytetäänkö jossain syksyyn asti?
Täystumpelo olen, ainoastaan kesäkukkia mulla, joskus sankossa saanut tomaatteja kasvamaan suht komeiksi.
Pieni tilkku rivaripihaa, savimaa, sammalta, ja kaikki kuihtuu, mutta taloyhtiössämme olisi esim. angervoita, joiden juurelle voisi varmaan laittaa, tai seinän vierustalle. Onko toivoton yritys? Kiitän ideoista. Niin, ja paikkana Turku.
Vierailija kirjoitti:
Alkujaan kauniin keltaiset ruukkunarsissit röhnöttävät taas jokakeväiseen tapaansa kukittuaan kuihtuneina, ja mietin kuinka ikävää on jälleen heittää sipulit hukkaan.
Oletteko saaneet hyödynnettyä seuraavana keväänä, vai heitänkö taas roskiin? Ja jos, niin miten pitää toimia? Istutetaanko nyt suoraan maahan vai säilytetäänkö jossain syksyyn asti?
Täystumpelo olen, ainoastaan kesäkukkia mulla, joskus sankossa saanut tomaatteja kasvamaan suht komeiksi.
Pieni tilkku rivaripihaa, savimaa, sammalta, ja kaikki kuihtuu, mutta taloyhtiössämme olisi esim. angervoita, joiden juurelle voisi varmaan laittaa, tai seinän vierustalle. Onko toivoton yritys? Kiitän ideoista. Niin, ja paikkana Turku.
Noita ruukkusipuli kasveja ei ole tarkoitettukaan monivuotisiksi. Ne eivät saa siinä purkissa tarpeeksi ravinteita, kukkiakseen uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
10.6 opetettiin puutarhurikoulussa
Mulla kukkii lemmikit penkissä, orvokit, lobeliat ja pelargoniat rapulla. Syreeni ja kielo. Pihlaja. Metsäkurjenpolvi, nurmitädyke... kaunista on
Puutarhuri 63
Vierailija kirjoitti:
Minä laitan aina maan lämmettyä penkkiin, hyvin kukkii vuodesta toiseen. Isot narsissinsipulit tuppaa myyrät viedä
Puutarhuri 63
Menin istuttamaan alppiruusun lavakaulukseen. Onkohan sillä mitään mahdollisuutta selvitä. Laitoin reilusti rodomultaa mutta en mitään eristeitä mihinkään. Multa on sanomalehden päällä, mitään kuoppaa en kasville kaivanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noita ruukkusipuli kasveja ei ole tarkoitettukaan monivuotisiksi. Ne eivät saa siinä purkissa tarpeeksi ravinteita, kukkiakseen uudestaan.
No höh, tietysti ne otetaan siitä ruukusta pois ja tökätään maahan. Tällä tavalla saa vuosien mittaan ihan kivan narsissipenkin. Jos haluaa taiteen sääntöjen mukaan pelata, niin katkoo kukkavarret pois ja kuivattaa sipulit jossain sopivassa paikassa ja sitten syksyllä laittaa ne maahan. Itse olen kyllä laittanut ihan jo keväällä, kun ovat kuihtuneet ja hyvin on toiminut.
Laitoin jo rapulle 5 orvokkia emalikattilaan, onneksi otin yöksi sisään. Lunta tuli 15cm ja pakkasta oli -6...
Orvokki onneksi kestää. Narsissit ruukussa sai lumipeitteen...
Puutarhuri63