Puutarha 2024 OFFICIAL
Siemenet ovat kaupoissa ja aurinko paistaa. Onko tullut jo mielitekoja siementen ostoon ja esikasvatukseen? Mitkä ovat tämän vuoden tavoitteita sinulle?
Kommentit (55)
Chilit ja paprikat laitan tällä tei ensi viikolla itämään kasvilampun alle. Viime vuonna meni myöhäiseksi ja niin meni satokin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänä vuonna ajattelin että en osta yhtään siemeniä vaan käytän ne mitä on viime kesältä jäänyt. Toistaiseksi olen pystynyt vastustamaan kiusausta selata sivustoja verkkokaupoissa. Tulee vähän köyhempi piha ja terassit mutta näillä mennään. Multaa varmaan joutuu pari pussia ostamaan.
Mitä multaa?
Yleensä ostan Biolanin mustaa multaa mutta viime vuonna se oli kauheaa turvehöttöä jossa mikään ei menestynyt.
Niin oli, huomasin saman.
Vierailija kirjoitti:
Yritän saada ruukkujoulukuusen säilymään kevääseen asti, jotta saisin istutettua sen maahan. Vinkkejä?
Mitähän lajia se on? Kuusi/ mikä kuusi? Pihta? Laita se jonnekin kylmään, ei haittaa vaikka olis muutama aste pakkasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritän saada ruukkujoulukuusen säilymään kevääseen asti, jotta saisin istutettua sen maahan. Vinkkejä?
Mitähän lajia se on? Kuusi/ mikä kuusi? Pihta? Laita se jonnekin kylmään, ei haittaa vaikka olis muutama aste pakkasta.
Kartiovalkokuusi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kartiovalkokuusi.
Sisällä voi tulla ongelmaksi liika lämpö ja liian alhainen ilmankosteus yhdistettynä vähään valoon. Kylmässä ei haittaa vaikka olisi pimeää. Mieti, olisiko sulla jossain paikka, jossa lämpö on nollan tienoilla? Pieni pakkanen ei haittaa. Voi myös kaivaa lumeen montun, kaataa kyljelleen ja lapioida lunta päälle. Johonkin sellaiseen paikkaan, mihin ei tule lumet katolta päälle ja mistä ei lumet sula heti ekana. Jos asut ihan etelässä ja kovista pakkasista ei ole vaaraa, voit nostaa sen ihan vain uloskin, mutta varjoon ja tuulen suojaisaan paikkaan. Jos on lunta, niin hautaa ruukku lumeen ja latva saa jäädä näkyviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kartiovalkokuusi.
Sisällä voi tulla ongelmaksi liika lämpö ja liian alhainen ilmankosteus yhdistettynä vähään valoon. Kylmässä ei haittaa vaikka olisi pimeää. Mieti, olisiko sulla jossain paikka, jossa lämpö on nollan tienoilla? Pieni pakkanen ei haittaa. Voi myös kaivaa lumeen montun, kaataa kyljelleen ja lapioida lunta päälle. Johonkin sellaiseen paikkaan, mihin ei tule lumet katolta päälle ja mistä ei lumet sula heti ekana. Jos asut ihan etelässä ja kovista pakkasista ei ole vaaraa, voit nostaa
Kiitos vinkeistä :)
Kokeilin tuota maahan hautaamista kerran ruusulle, joka ei menestyisi näin pohjoisessa, mutta en onnistunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänä vuonna ajattelin että en osta yhtään siemeniä vaan käytän ne mitä on viime kesältä jäänyt. Toistaiseksi olen pystynyt vastustamaan kiusausta selata sivustoja verkkokaupoissa. Tulee vähän köyhempi piha ja terassit mutta näillä mennään. Multaa varmaan joutuu pari pussia ostamaan.
Mitä multaa?
Yleensä ostan Biolanin mustaa multaa mutta viime vuonna se oli kauheaa turvehöttöä jossa mikään ei menestynyt.
Minä taas ostin viime vuonna nimenomaan Biolanin (luomu) mustaa multaa juuri sen vuoksi, kun oli nimensä mukaisesti kunnon multaa, eikä mitään höttöä. Mielestäni on kaikkein parasta valmismultaa. Olisiko sinun multa ollut jostain huonosta erästä?
Antakaa vinkkejä yrteistä, mitkä menestyy erittäin paahteisella paikalla (taivasalla) ruukkupuutarhassa. Mielellään sekaan voisi laittaa jotain kukkia. Tarkoitus olisi saada yrteistä sekä hyötykäyttö että näyttävyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä multaa?
Minä taas ostin viime vuonna nimenomaan Biolanin (luomu) mustaa multaa juuri sen vuoksi, kun oli nimensä mukaisesti kunnon multaa, eikä mitään höttöä. Mielestäni on kaikkein parasta valmismultaa. Olisiko sinun multa ollut jostain huonosta erästä?
Taisi olla, nyt kun ostin niin oli multavampaa.
Laitoin jo toisaalle kyselyn ennen kuin huomasin, että tällainen ketju onkin jo.
Siis: minkä kukkivan köynnöskasvin laittaisitte kasvimaan aitaan erittäin aurinkoiselle paikalle?
Joskus kasvatin orvokkeja, tageteksia, lobelioita siemenestä, en vaan jaksa enää innostua. 3 pelargonia kuoli talven aikana. Kylvän jotain yksivuotisia kukkapenkkiin, ryhmäkasveista väriä perennojen lomaan. Toivon totisesti, että valkoinen syreeni on hengissä.
Nykyään kesäisin istun pihalla/puutarhassa, luen tai siemailen vissyä/kahvia/viiniä. Nautin. Laiskottelen
Puutarhuri 63v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä multaa?
Tykkään Biolanin turvemullasta
Olen puutarhahullu perheen mukaan. Kasvatan pääosin monivuotisia hyötykasveja ja kierrän taimipäivillä tai taimistoissa vähän liikaakin. Nyt on kevääksi tilattu kaksi persikkapuuta ja makeakirsikoita Arthur, Iputj, Sylvia, omenapuita Sweet sixteen, Dace, Särsö, päärynöitä: Lada ja Confrence, luumuja: Inese, Koetarhan Väskynä, Victoria Keväällä on taas paljon istutettavaa. Olen innostunut monivuotisista hyötykasveista, kun ne ovat sekä kauniita että hyödyllisiä ja useimmiten jopa helppohoitoisempia kuin koriste- ja yksivuotiset kasvit.
Ajotien varteen haaveilen jossain vaiheessa tekeväni omenapuukujan, mutta vielä siihen ei ole rahkeita.
Kasvimaa, kasvihuone ja mansikkamaa löytyy toki myös! Esikasvatuksessa on tomaattia tällä hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Laitoin jo toisaalle kyselyn ennen kuin huomasin, että tällainen ketju onkin jo.
Siis: minkä kukkivan köynnöskasvin laittaisitte kasvimaan aitaan erittäin aurinkoiselle paikalle?
Vaihtoehtoja on vaikka kuinka. Kärhöt ja köynnösruusut on varmaan tavallisimpia Etelä-Suomessa menestyviä ja upeita monivuotisia kukkijoita. Yksivuotisista tuoksuherne on kiva. Mustasilmäsusanna ja köynnöskranssi ovat myös kauniita yksivuotisia.
Jos haluat monivuotisia hyötykasveja ja olet valmis tinkimään kukinnasta niin kannattaa harkita (jalava)karhunvatukka tai tavallinen karhuvatukka, kiinanlaikkuköynnös Annikki, erilaiset viiniköynnökset esim. Sommerset Seedles tai perinteinen humala.
Varo karhunköynnöstä/elämänlankaa, se on pahin rikkakasvi, minkä puutarhaan voi saada (jotkut pitävät sen kukista ja tekevät ison virheen).
Vierailija kirjoitti:
Mustasilmäsusanna ja krassi viihtyivät minulla auringonpuoleisella aidalla.
Mä aloitin tänään esikasvatuksen. Villikurkka laitoin ja sit kissanminttua.
Mulla on pieni piha johon laitan yrttejä ja pieni kasvipalsta johon laitan sitten vihanneksia.
Onko kellään kokemusta pullokurpitsasta? Haluaisin sitä koittaa kasvattaa.
Vierailija kirjoitti:
Joskus kasvatin orvokkeja, tageteksia, lobelioita siemenestä, en vaan jaksa enää innostua. 3 pelargonia kuoli talven aikana. Kylvän jotain yksivuotisia kukkapenkkiin, ryhmäkasveista väriä perennojen lomaan. Toivon totisesti, että valkoinen syreeni on hengissä.
Nykyään kesäisin istun pihalla/puutarhassa, luen tai siemailen vissyä/kahvia/viiniä. Nautin. Laiskottelen
Puutarhuri 63v
Olen tosiaan kuin suutarin lapset ilman kenkiä... viimeksi kaupassa ohitin siemenhyllyn vaivattomasti🤔. Puutarhurin työssä rakastin kesäkukkien viljelyä. Aikansa kutakin. Toisaalta tomaatin lehteä hiertäessä tulee tuoksusta niin se kultainen nuoruus mieleen...
Katson ensin viimevuotiset siemenet, kukkapenkissä leviää ihanasti lemmikit ja monenväriset akileiat, narsissit ja joku muu kevätkukkijasipuli lomassa. Ja muutama monivuotinen mauste. Sinne väliin kylvän calendulaa ja centaureaa. Ryhmäkasveja isoon ruukkuun rapulle ja amppeleihin.
Ihana silti lukea teidän taimikasvatuksesta, vaikka itse en enää / vielä innostu
Puutarhuri 63v
Paleltuiko teillä viime yönä kukkia? Minulta paleltui ainakin tulppaanin lehtiä. Suojaisitteko ja millä? Hallaharso suojaa vain -4.
Onko liian myöhäistä laittaa paprikat toukokuussa partsille? En voi nyt esikasvattaa sisällä.
Mitä multaa?