Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

THL: Suomessa riehuu SYYHYEPIDEMIA! 🕷Tartuntojen kasvu on ollut räjähdysmäinen ja lääke ei enää tehoa syyhyyn. Mistä tämä johtuu??????

Vierailija
26.01.2024 |

"syyhy on todella ikävä tauti."

"syyhypunkki on kehittänyt itselleen vastustuskyvyn syyhyn parantamiseen käytettävää permetriinivoidetta vastaan."

Tartuntojen kasvu on ollut räjähdysmäinen. Myös täällä meillä Pirkanmaalla, kertoo ihotautilääkäri Janne Räsänen.

https://yle.fi/a/74-20071138

Mistähän se johtuu, että tällainen entisaikojen slummiväen tauti leviää Suomessa? Yhä todennäköisemmin sinäkin saat syyhytartunnan. Mitäs sitten tehdään?

RAAAPS, RAAAPS, RAAAPS! 💅🏻🕷🤮

Kommentit (109)

Vierailija
61/109 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä ei ole varaa hoitaa sitä. Meillä on viisihenkinen perhe ja lapset toivat syyhyn päiväkodista. Ensin hoidettiin rasvoilla, sitten uudestaan rasvalla, sitten tableteilla, sitten syyhy uusi ja saatiin onneksi suoraan tabletit. Meillä kului 1500 euroa syyhyn hoitoon puolestta vuodessa. Köyhillä perheillä ei ole varaa hoitaa syyhyä, ei kaikilla keskiluokkaisillakaan. Jos on paperilla tuloja, toimeentulotukea ei saa, ja 1500 € voi olla kuukauden asuntolainanlyhennys.

Ratkaisu: syyhylääkkeiden pitää olla ilmaisia, jotta epidempia katkeaa, tai ainakin huomattavasti halvempi ja varattomien on saatava ne edelleen ilmaiseksi matalalla kynnyksellä. Muuten se ei katkea.

Eikö toimeentulotuki enää korvaa lääkkeitä? 

Vierailija
62/109 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit ei osaa diagnosoida ajoissa, eivät tutki kunnolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/109 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä venäläisten tekosia? Punkit ja hirvikärpäset ja nyt vielä syyhy.

Vierailija
64/109 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmiannettu rasistisena.

Lipsahdus? xDDDDD

Ihan tavallinen rassetrolli on. 

Vierailija
65/109 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mustakuminaöljy. Suosittelen lämpimästi. 

Mistä tätä saa? Tälläkö joku on saanut lopulta häädettyä?

Vierailija
66/109 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tämä kyllä vähäsen outoa. Silloin kun itse olin lapsi ysärillä, ei ainakaan niissä päiväkodeissa ja kouluissa, joita itse kävin ja sisarukset kävi, ollut mitään syyhyjä, kihomatoja, luteita yms. Joskus harvoin, ehkä kerran koko meidän kaikkien lapsuuden aikana tiedotettiin kihomadoista, mutta ei meillä niitä ollut eikä kavereilla. Ja käytiin kaikki koulun lisäksi myös kerhoissa, harrastusryhmissä ja alueen lapset myös leikkivät keskenään porukalla.

Myöskään luteet ei ollut asia, jota täytyi ymmärtää varoa vielä 90-luvulla, tai edes 2000 -luvulla. Niiden määrä lähti kasvuun varmaan joskus siinä 2015 jälkeen, ja nythän niitäkin on Suomessa jo omia kantoja ja voi jopa olla pienemmillä paikkakunnilla, eli ongelma ei rajoitu Helsinkiin. Ihan todella ikävää.

Johtuuko tämä matkustelusta, vieraista kulttuureista tulleista, siitä että ihmiset pesee vaatteita nykyään kaikenmaailman 30 asteen eko-ohjelmilla eikä pöpöt ja tuholaiset niillä kuole?

Vierailija
67/109 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hygienialla ei ole tämän kanssa tekemistä, meillä on supersiistiä ja silti syyhy. Eikä ole lähtenyt pois, vaikka on ollut reseptillä tabletit ja voiteet. Olen myös siivonnut maanisesti ja kaikki vaatteet ja lakanat pesty 60 aseteessa tai enemmän ja vaihdettu joka päivä, tai pakastettu 3 päivää. Olen desinfioinut ovenkahvat ja tv-kaukosäätimen etc kahvinkeittimen kahvan, hanat yms kaiken, suohkutellut lattialle siivouksen jälkeen desinfiointiaineita. Luovuin käsilaukustakin.

Kaikki tehty mitä voi, ja edelleen sitä näyttää minulla olevan. Kyllä tämä on joku syyhypunkin superlaji, tai sitten minusta on tullut immuunipuutteinen usean sairastetun koronan takia. Nettiartikkeleissa lukee, että terveillä aikuisilla syyhy ei mene pään alueelle, mutta minulla meni ihan heti ja nettikeskustelujen perusteella viime vuosina niin on mennyt monella muullakin. Meni päänahan ja kasvojen lisäksi nenään ja korvakäytäviin sisään sekä silmiin, mihin on vaikea levittää voidetta. 

Eli ne, jotka ovat kommentoineet, miten helppoa syyhy on saada pois, niin tulkaahan kertomaan, miten se muka onnistuu.

Ketään en ole muuten kätellyt sitten vuoden 2020.

N53

Vierailija
68/109 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hygienialla ei ole tämän kanssa tekemistä, meillä on supersiistiä ja silti syyhy. Eikä ole lähtenyt pois, vaikka on ollut reseptillä tabletit ja voiteet. Olen myös siivonnut maanisesti ja kaikki vaatteet ja lakanat pesty 60 aseteessa tai enemmän ja vaihdettu joka päivä, tai pakastettu 3 päivää. Olen desinfioinut ovenkahvat ja tv-kaukosäätimen etc kahvinkeittimen kahvan, hanat yms kaiken, suohkutellut lattialle siivouksen jälkeen desinfiointiaineita. Luovuin käsilaukustakin.

Kaikki tehty mitä voi, ja edelleen sitä näyttää minulla olevan. Kyllä tämä on joku syyhypunkin superlaji, tai sitten minusta on tullut immuunipuutteinen usean sairastetun koronan takia. Nettiartikkeleissa lukee, että terveillä aikuisilla syyhy ei mene pään alueelle, mutta minulla meni ihan heti ja nettikeskustelujen perusteella viime vuosina niin on mennyt monella muullakin. Meni päänahan ja kasvojen lisäksi nenään ja korvakäytäviin sisään sekä silmiin, mihin on

Oletko varma, että se on syyhyä eikä jotain muuta, kerta mitkään konstit ei tepsi? Tuskin sitä voidetta saa edes laittaa pään alueelle, korvakäytäviin, tai ainakaan silmiin.

Vierailija
69/109 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuontivaiva, kuten luteet, tuberkuloosi ynnä muut jännät vaivat ja oireet. Näitä ihania vaivoja ei olla herran vuosiin nähty, koska meillä oli tehokas sairaanhoito. Nyt nautimme näistä ihanista eksoottisista vaivoista taas. Matkustelkaa vielä enemmän. Hakekaa eksoottista värinää. Kohta meillä on rabieskin vaivana. Ihanaa.

Vierailija
70/109 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tehty mitä voi, ja edelleen sitä näyttää minulla olevan. Kyllä tämä on joku syyhypunkin superlaji, tai sitten minusta on tullut immuunipuutteinen usean sairastetun koronan takia. Nettiartikkeleissa lukee, että terveillä aikuisilla syyhy ei mene pään alueelle, mutta minulla meni ihan heti ja nettikeskustelujen perusteella viime vuosina niin on mennyt monella muullakin. Meni päänahan ja kasvojen lisäksi nenään j

Kyllä, se on ihan lääkärin toteama syyhy. Ja kyllä se todellakin voi mennä päähän eri puolille. Levinnyt muutenkin ihan joka puolelle kehoa, kun tunnistaminen viipyi. Ja erikoista, että tähän syyhyyn ei liity kovinkaan pahaa kutinaa, vasta nyt, kun se on pahasti levinnyt, on völillä kihelmöintiä. Olen miettinyt, että mistä se on voinut tulla, niin yksi vaihtoehto on eri vanhainkodit, joissa olen käynyt paljon kesästä lähtien, niissä on ilmeisesti monissa syyhyä.

N53

Vierailija
71/109 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hygienia. ei toi tartu kun koskettamalla ei tarvi aikuisen huolehtia. paitsi jos on ylpee :D

Syyhypunkkinaaras elää ihon ulkopuolella 1-1,5 vrk. Tarttumispaikoiksi voi kuvitella vaikkapa kuntosalit, kylpylät, teatterit, odotushuoneet,eli paikat, joissa ihmiset viettävät aikaa. Taitaa olla tuurista kiinni, saako vai eikö. 

Vierailija
72/109 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan pysyä etätöissä.

Vierailija
73/109 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hygienia. ei toi tartu kun koskettamalla ei tarvi aikuisen huolehtia. paitsi jos on ylpee :D

Syyhypunkkinaaras elää ihon ulkopuolella 1-1,5 vrk. Tarttumispaikoiksi voi kuvitella vaikkapa kuntosalit, kylpylät, teatterit, odotushuoneet,eli paikat, joissa ihmiset viettävät aikaa. Taitaa olla tuurista kiinni, saako vai eikö. 

Ne punkit ei vaan kauhean mielellään poistu iholta, joten eivät tipahtele holtittomasti ympäriinsä. Ovat myös todella kömpelöitä ja hidasliikkeisiä muualla kuin iholla liikkuessaan, joten todennäköisyys sille, että punkki "hyppäisi" teatterin penkistä iholle, on äärettömän pieni.

Vierailija
74/109 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi nyt saada sitten niitä tehoavia lääkkeitä vähän helpommin, vaikka soittamalla lääkäriasemalle.

Miksi pitää tuhlata rahaa toimimattomiin lääkkeisiin kymmeniä kertoja.

Vierailija
75/109 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välttäkää yhden illan juttuja ja muutenkin muhinointia vieraissa lakanoissa! Ei yökavereita kylään mukuloille, varsinkin jos ovat köyhiä.

No mulla oli kyllä ihan vakisuhde varakkaaseen yksinhuoltajanaiseen. Ja jatkuva kihomatokierre. Kunnes tajusin hankkia kihomatotropit, ne paremmat reseptillä saatavat, myös tälle naiselle ja lapselleen. Suuseksi.

... hyi hellu

Vierailija
76/109 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä ei ole varaa hoitaa sitä. Meillä on viisihenkinen perhe ja lapset toivat syyhyn päiväkodista. Ensin hoidettiin rasvoilla, sitten uudestaan rasvalla, sitten tableteilla, sitten syyhy uusi ja saatiin onneksi suoraan tabletit. Meillä kului 1500 euroa syyhyn hoitoon puolestta vuodessa. Köyhillä perheillä ei ole varaa hoitaa syyhyä, ei kaikilla keskiluokkaisillakaan. Jos on paperilla tuloja, toimeentulotukea ei saa, ja 1500 € voi olla kuukauden asuntolainanlyhennys.

Ratkaisu: syyhylääkkeiden pitää olla ilmaisia, jotta epidempia katkeaa, tai ainakin huomattavasti halvempi ja varattomien on saatava ne edelleen ilmaiseksi matalalla kynnyksellä. Muuten se ei katkea.

1500 € voi olla kuukauden nettopalkka.

Ja opetelkaa vanhat kunnon siivoustavat! Pakkasella petivaatteet, matot ja sohvan tekstiilit ulos. Kuka teki tämän, kun oli nuo kolmenkympin pakkaset? Aika harva va

Ei ollut mihin viedä mitään tuulettumaan.

Vierailija
77/109 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tämä kyllä vähäsen outoa. Silloin kun itse olin lapsi ysärillä, ei ainakaan niissä päiväkodeissa ja kouluissa, joita itse kävin ja sisarukset kävi, ollut mitään syyhyjä, kihomatoja, luteita yms. Joskus harvoin, ehkä kerran koko meidän kaikkien lapsuuden aikana tiedotettiin kihomadoista, mutta ei meillä niitä ollut eikä kavereilla. Ja käytiin kaikki koulun lisäksi myös kerhoissa, harrastusryhmissä ja alueen lapset myös leikkivät keskenään porukalla.

Myöskään luteet ei ollut asia, jota täytyi ymmärtää varoa vielä 90-luvulla, tai edes 2000 -luvulla. Niiden määrä lähti kasvuun varmaan joskus siinä 2015 jälkeen, ja nythän niitäkin on Suomessa jo omia kantoja ja voi jopa olla pienemmillä paikkakunnilla, eli ongelma ei rajoitu Helsinkiin. Ihan todella ikävää.

Johtuuko tämä matkustelusta, vieraista kulttuureista tulleista, siitä että ihmiset pesee vaatteita nykyään kaikenmaailman 30 asteen eko-ohjelmilla eikä pöp

Kun olit lapsi, pääsi loisista eroon lääkkeillä helposti. Siksi niiden kannat olivat maailmallakin alhaiset. Nyt loisille on kehittynyt vastustuskyky ja niiden hävittämiseen tarvitaan yhtä järeämmät mytkyt.

Vierailija
78/109 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välttäkää yhden illan juttuja ja muutenkin muhinointia vieraissa lakanoissa! Ei yökavereita kylään mukuloille, varsinkin jos ovat köyhiä.

No mulla oli kyllä ihan vakisuhde varakkaaseen yksinhuoltajanaiseen. Ja jatkuva kihomatokierre. Kunnes tajusin hankkia kihomatotropit, ne paremmat reseptillä saatavat, myös tälle naiselle ja lapselleen. Suuseksi.

... hyi hellu

😖🤮🤢🤮

Vierailija
79/109 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtuuko tämä matkustelusta, vieraista kulttuureista tulleista, siitä että ihmiset pesee vaatteita nykyään kaikenmaailman 30 asteen eko-ohjelmilla eikä pöp

30 pesuohjelma. Toi on kyllä varmasti yksi syy.

Lakanat ja pyyhkeet vähintään 60 asteiseen.

Vierailija
80/109 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tämä loisien leviäminen johdu suuresti tästä muutto- ja matkustusliikenteestä, jota nykypäivänä on. Maahan muuttajt tuovat mukanaan ties mitä, samoin joka paikkaan eksoottisia kokemuksia haluavat turistit levittävät loisia ja tauteja. Nettikaupoista tilataan tavaraa, joka tulee ties mistä päin maailmaa ja ties mitä ötököitä sieltä tulee mukana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi