Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn

THL: Suomessa riehuu SYYHYEPIDEMIA! đŸ•·Tartuntojen kasvu on ollut rĂ€jĂ€hdysmĂ€inen ja lÀÀke ei enÀÀ tehoa syyhyyn. MistĂ€ tĂ€mĂ€ johtuu??????

Vierailija
26.01.2024 |

"syyhy on todella ikÀvÀ tauti."

"syyhypunkki on kehittÀnyt itselleen vastustuskyvyn syyhyn parantamiseen kÀytettÀvÀÀ permetriinivoidetta vastaan."

Tartuntojen kasvu on ollut rÀjÀhdysmÀinen. Myös tÀÀllÀ meillÀ Pirkanmaalla, kertoo ihotautilÀÀkÀri Janne RÀsÀnen.

https://yle.fi/a/74-20071138

MistÀhÀn se johtuu, ettÀ tÀllainen entisaikojen slummivÀen tauti leviÀÀ Suomessa? YhÀ todennÀköisemmin sinÀkin saat syyhytartunnan. MitÀs sitten tehdÀÀn?

RAAAPS, RAAAPS, RAAAPS! đŸ’…đŸ»đŸ•·đŸ€ź

Kommentit (109)

Vierailija
61/109 |
26.01.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

IhmisillĂ€ ei ole varaa hoitaa sitĂ€. MeillĂ€ on viisihenkinen perhe ja lapset toivat syyhyn pĂ€ivĂ€kodista. Ensin hoidettiin rasvoilla, sitten uudestaan rasvalla, sitten tableteilla, sitten syyhy uusi ja saatiin onneksi suoraan tabletit. MeillĂ€ kului 1500 euroa syyhyn hoitoon puolestta vuodessa. KöyhillĂ€ perheillĂ€ ei ole varaa hoitaa syyhyĂ€, ei kaikilla keskiluokkaisillakaan. Jos on paperilla tuloja, toimeentulotukea ei saa, ja 1500 € voi olla kuukauden asuntolainanlyhennys.

Ratkaisu: syyhylÀÀkkeiden pitÀÀ olla ilmaisia, jotta epidempia katkeaa, tai ainakin huomattavasti halvempi ja varattomien on saatava ne edelleen ilmaiseksi matalalla kynnyksellÀ. Muuten se ei katkea.

Eikö toimeentulotuki enÀÀ korvaa lÀÀkkeitĂ€? 

Vierailija
62/109 |
26.01.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

LÀÀkÀrit ei osaa diagnosoida ajoissa, eivÀt tutki kunnolla.

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/109 |
26.01.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Onko tÀmÀ venÀlÀisten tekosia? Punkit ja hirvikÀrpÀset ja nyt vielÀ syyhy.

Vierailija
64/109 |
26.01.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmiannettu rasistisena.

Lipsahdus? xDDDDD

Ihan tavallinen rassetrolli on. 

Vierailija
65/109 |
26.01.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mustakuminaöljy. Suosittelen lĂ€mpimĂ€sti. 

MistÀ tÀtÀ saa? TÀllÀkö joku on saanut lopulta hÀÀdettyÀ?

Vierailija
66/109 |
26.01.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

On tÀmÀ kyllÀ vÀhÀsen outoa. Silloin kun itse olin lapsi ysÀrillÀ, ei ainakaan niissÀ pÀivÀkodeissa ja kouluissa, joita itse kÀvin ja sisarukset kÀvi, ollut mitÀÀn syyhyjÀ, kihomatoja, luteita yms. Joskus harvoin, ehkÀ kerran koko meidÀn kaikkien lapsuuden aikana tiedotettiin kihomadoista, mutta ei meillÀ niitÀ ollut eikÀ kavereilla. Ja kÀytiin kaikki koulun lisÀksi myös kerhoissa, harrastusryhmissÀ ja alueen lapset myös leikkivÀt keskenÀÀn porukalla.

MyöskÀÀn luteet ei ollut asia, jota tÀytyi ymmÀrtÀÀ varoa vielÀ 90-luvulla, tai edes 2000 -luvulla. Niiden mÀÀrÀ lÀhti kasvuun varmaan joskus siinÀ 2015 jÀlkeen, ja nythÀn niitÀkin on Suomessa jo omia kantoja ja voi jopa olla pienemmillÀ paikkakunnilla, eli ongelma ei rajoitu Helsinkiin. Ihan todella ikÀvÀÀ.

Johtuuko tÀmÀ matkustelusta, vieraista kulttuureista tulleista, siitÀ ettÀ ihmiset pesee vaatteita nykyÀÀn kaikenmaailman 30 asteen eko-ohjelmilla eikÀ pöpöt ja tuholaiset niillÀ kuole?

Vierailija
67/109 |
26.01.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Hygienialla ei ole tÀmÀn kanssa tekemistÀ, meillÀ on supersiistiÀ ja silti syyhy. EikÀ ole lÀhtenyt pois, vaikka on ollut reseptillÀ tabletit ja voiteet. Olen myös siivonnut maanisesti ja kaikki vaatteet ja lakanat pesty 60 aseteessa tai enemmÀn ja vaihdettu joka pÀivÀ, tai pakastettu 3 pÀivÀÀ. Olen desinfioinut ovenkahvat ja tv-kaukosÀÀtimen etc kahvinkeittimen kahvan, hanat yms kaiken, suohkutellut lattialle siivouksen jÀlkeen desinfiointiaineita. Luovuin kÀsilaukustakin.

Kaikki tehty mitĂ€ voi, ja edelleen sitĂ€ nĂ€yttÀÀ minulla olevan. KyllĂ€ tĂ€mĂ€ on joku syyhypunkin superlaji, tai sitten minusta on tullut immuunipuutteinen usean sairastetun koronan takia. Nettiartikkeleissa lukee, ettĂ€ terveillĂ€ aikuisilla syyhy ei mene pÀÀn alueelle, mutta minulla meni ihan heti ja nettikeskustelujen perusteella viime vuosina niin on mennyt monella muullakin. Meni pÀÀnahan ja kasvojen lisĂ€ksi nenÀÀn ja korvakĂ€ytĂ€viin sisÀÀn sekĂ€ silmiin, mihin on vaikea levittÀÀ voidetta. 

Eli ne, jotka ovat kommentoineet, miten helppoa syyhy on saada pois, niin tulkaahan kertomaan, miten se muka onnistuu.

KetÀÀn en ole muuten kÀtellyt sitten vuoden 2020.

N53

Vierailija
68/109 |
26.01.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hygienialla ei ole tÀmÀn kanssa tekemistÀ, meillÀ on supersiistiÀ ja silti syyhy. EikÀ ole lÀhtenyt pois, vaikka on ollut reseptillÀ tabletit ja voiteet. Olen myös siivonnut maanisesti ja kaikki vaatteet ja lakanat pesty 60 aseteessa tai enemmÀn ja vaihdettu joka pÀivÀ, tai pakastettu 3 pÀivÀÀ. Olen desinfioinut ovenkahvat ja tv-kaukosÀÀtimen etc kahvinkeittimen kahvan, hanat yms kaiken, suohkutellut lattialle siivouksen jÀlkeen desinfiointiaineita. Luovuin kÀsilaukustakin.

Kaikki tehty mitÀ voi, ja edelleen sitÀ nÀyttÀÀ minulla olevan. KyllÀ tÀmÀ on joku syyhypunkin superlaji, tai sitten minusta on tullut immuunipuutteinen usean sairastetun koronan takia. Nettiartikkeleissa lukee, ettÀ terveillÀ aikuisilla syyhy ei mene pÀÀn alueelle, mutta minulla meni ihan heti ja nettikeskustelujen perusteella viime vuosina niin on mennyt monella muullakin. Meni pÀÀnahan ja kasvojen lisÀksi nenÀÀn ja korvakÀytÀviin sisÀÀn sekÀ silmiin, mihin on

Oletko varma, ettÀ se on syyhyÀ eikÀ jotain muuta, kerta mitkÀÀn konstit ei tepsi? Tuskin sitÀ voidetta saa edes laittaa pÀÀn alueelle, korvakÀytÀviin, tai ainakaan silmiin.

Vierailija
69/109 |
26.01.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Tuontivaiva, kuten luteet, tuberkuloosi ynnÀ muut jÀnnÀt vaivat ja oireet. NÀitÀ ihania vaivoja ei olla herran vuosiin nÀhty, koska meillÀ oli tehokas sairaanhoito. Nyt nautimme nÀistÀ ihanista eksoottisista vaivoista taas. Matkustelkaa vielÀ enemmÀn. Hakekaa eksoottista vÀrinÀÀ. Kohta meillÀ on rabieskin vaivana. Ihanaa.

Vierailija
70/109 |
26.01.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tehty mitÀ voi, ja edelleen sitÀ nÀyttÀÀ minulla olevan. KyllÀ tÀmÀ on joku syyhypunkin superlaji, tai sitten minusta on tullut immuunipuutteinen usean sairastetun koronan takia. Nettiartikkeleissa lukee, ettÀ terveillÀ aikuisilla syyhy ei mene pÀÀn alueelle, mutta minulla meni ihan heti ja nettikeskustelujen perusteella viime vuosina niin on mennyt monella muullakin. Meni pÀÀnahan ja kasvojen lisÀksi nenÀÀn j

KyllÀ, se on ihan lÀÀkÀrin toteama syyhy. Ja kyllÀ se todellakin voi mennÀ pÀÀhÀn eri puolille. Levinnyt muutenkin ihan joka puolelle kehoa, kun tunnistaminen viipyi. Ja erikoista, ettÀ tÀhÀn syyhyyn ei liity kovinkaan pahaa kutinaa, vasta nyt, kun se on pahasti levinnyt, on völillÀ kihelmöintiÀ. Olen miettinyt, ettÀ mistÀ se on voinut tulla, niin yksi vaihtoehto on eri vanhainkodit, joissa olen kÀynyt paljon kesÀstÀ lÀhtien, niissÀ on ilmeisesti monissa syyhyÀ.

N53

Vierailija
71/109 |
26.01.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hygienia. ei toi tartu kun koskettamalla ei tarvi aikuisen huolehtia. paitsi jos on ylpee :D

Syyhypunkkinaaras elÀÀ ihon ulkopuolella 1-1,5 vrk. Tarttumispaikoiksi voi kuvitella vaikkapa kuntosalit, kylpylĂ€t, teatterit, odotushuoneet,eli paikat, joissa ihmiset viettĂ€vĂ€t aikaa. Taitaa olla tuurista kiinni, saako vai eikö. 

Vierailija
72/109 |
26.01.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Taidan pysyÀ etÀtöissÀ.

Vierailija
73/109 |
26.01.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hygienia. ei toi tartu kun koskettamalla ei tarvi aikuisen huolehtia. paitsi jos on ylpee :D

Syyhypunkkinaaras elÀÀ ihon ulkopuolella 1-1,5 vrk. Tarttumispaikoiksi voi kuvitella vaikkapa kuntosalit, kylpylĂ€t, teatterit, odotushuoneet,eli paikat, joissa ihmiset viettĂ€vĂ€t aikaa. Taitaa olla tuurista kiinni, saako vai eikö. 

Ne punkit ei vaan kauhean mielellÀÀn poistu iholta, joten eivÀt tipahtele holtittomasti ympÀriinsÀ. Ovat myös todella kömpelöitÀ ja hidasliikkeisiÀ muualla kuin iholla liikkuessaan, joten todennÀköisyys sille, ettÀ punkki "hyppÀisi" teatterin penkistÀ iholle, on ÀÀrettömÀn pieni.

Vierailija
74/109 |
26.01.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

PitÀisi nyt saada sitten niitÀ tehoavia lÀÀkkeitÀ vÀhÀn helpommin, vaikka soittamalla lÀÀkÀriasemalle.

Miksi pitÀÀ tuhlata rahaa toimimattomiin lÀÀkkeisiin kymmeniÀ kertoja.

Vierailija
75/109 |
27.01.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

VÀlttÀkÀÀ yhden illan juttuja ja muutenkin muhinointia vieraissa lakanoissa! Ei yökavereita kylÀÀn mukuloille, varsinkin jos ovat köyhiÀ.

No mulla oli kyllÀ ihan vakisuhde varakkaaseen yksinhuoltajanaiseen. Ja jatkuva kihomatokierre. Kunnes tajusin hankkia kihomatotropit, ne paremmat reseptillÀ saatavat, myös tÀlle naiselle ja lapselleen. Suuseksi.

... hyi hellu

Vierailija
76/109 |
27.01.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

IhmisillĂ€ ei ole varaa hoitaa sitĂ€. MeillĂ€ on viisihenkinen perhe ja lapset toivat syyhyn pĂ€ivĂ€kodista. Ensin hoidettiin rasvoilla, sitten uudestaan rasvalla, sitten tableteilla, sitten syyhy uusi ja saatiin onneksi suoraan tabletit. MeillĂ€ kului 1500 euroa syyhyn hoitoon puolestta vuodessa. KöyhillĂ€ perheillĂ€ ei ole varaa hoitaa syyhyĂ€, ei kaikilla keskiluokkaisillakaan. Jos on paperilla tuloja, toimeentulotukea ei saa, ja 1500 € voi olla kuukauden asuntolainanlyhennys.

Ratkaisu: syyhylÀÀkkeiden pitÀÀ olla ilmaisia, jotta epidempia katkeaa, tai ainakin huomattavasti halvempi ja varattomien on saatava ne edelleen ilmaiseksi matalalla kynnyksellÀ. Muuten se ei katkea.

1500 € voi olla kuukauden nettopalkka.

Ja opetelkaa vanhat kunnon siivoustavat! Pakkasella petivaatteet, matot ja sohvan tekstiilit ulos. Kuka teki tÀmÀn, kun oli nuo kolmenkympin pakkaset? Aika harva va

Ei ollut mihin viedÀ mitÀÀn tuulettumaan.

Vierailija
77/109 |
27.01.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tÀmÀ kyllÀ vÀhÀsen outoa. Silloin kun itse olin lapsi ysÀrillÀ, ei ainakaan niissÀ pÀivÀkodeissa ja kouluissa, joita itse kÀvin ja sisarukset kÀvi, ollut mitÀÀn syyhyjÀ, kihomatoja, luteita yms. Joskus harvoin, ehkÀ kerran koko meidÀn kaikkien lapsuuden aikana tiedotettiin kihomadoista, mutta ei meillÀ niitÀ ollut eikÀ kavereilla. Ja kÀytiin kaikki koulun lisÀksi myös kerhoissa, harrastusryhmissÀ ja alueen lapset myös leikkivÀt keskenÀÀn porukalla.

MyöskÀÀn luteet ei ollut asia, jota tÀytyi ymmÀrtÀÀ varoa vielÀ 90-luvulla, tai edes 2000 -luvulla. Niiden mÀÀrÀ lÀhti kasvuun varmaan joskus siinÀ 2015 jÀlkeen, ja nythÀn niitÀkin on Suomessa jo omia kantoja ja voi jopa olla pienemmillÀ paikkakunnilla, eli ongelma ei rajoitu Helsinkiin. Ihan todella ikÀvÀÀ.

Johtuuko tÀmÀ matkustelusta, vieraista kulttuureista tulleista, siitÀ ettÀ ihmiset pesee vaatteita nykyÀÀn kaikenmaailman 30 asteen eko-ohjelmilla eikÀ pöp

Kun olit lapsi, pÀÀsi loisista eroon lÀÀkkeillÀ helposti. Siksi niiden kannat olivat maailmallakin alhaiset. Nyt loisille on kehittynyt vastustuskyky ja niiden hÀvittÀmiseen tarvitaan yhtÀ jÀreÀmmÀt mytkyt.

Vierailija
78/109 |
27.01.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

VÀlttÀkÀÀ yhden illan juttuja ja muutenkin muhinointia vieraissa lakanoissa! Ei yökavereita kylÀÀn mukuloille, varsinkin jos ovat köyhiÀ.

No mulla oli kyllÀ ihan vakisuhde varakkaaseen yksinhuoltajanaiseen. Ja jatkuva kihomatokierre. Kunnes tajusin hankkia kihomatotropit, ne paremmat reseptillÀ saatavat, myös tÀlle naiselle ja lapselleen. Suuseksi.

... hyi hellu

đŸ˜–đŸ€źđŸ€ąđŸ€ź

Vierailija
79/109 |
27.01.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtuuko tÀmÀ matkustelusta, vieraista kulttuureista tulleista, siitÀ ettÀ ihmiset pesee vaatteita nykyÀÀn kaikenmaailman 30 asteen eko-ohjelmilla eikÀ pöp

30 pesuohjelma. Toi on kyllÀ varmasti yksi syy.

Lakanat ja pyyhkeet vÀhintÀÀn 60 asteiseen.

Vierailija
80/109 |
27.01.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

EiköhÀn tÀmÀ loisien leviÀminen johdu suuresti tÀstÀ muutto- ja matkustusliikenteestÀ, jota nykypÀivÀnÀ on. Maahan muuttajt tuovat mukanaan ties mitÀ, samoin joka paikkaan eksoottisia kokemuksia haluavat turistit levittÀvÀt loisia ja tauteja. Nettikaupoista tilataan tavaraa, joka tulee ties mistÀ pÀin maailmaa ja ties mitÀ ötököitÀ sieltÀ tulee mukana.

Kirjoita seuraavat numerot perÀkkÀin: viisi viisi viisi