Ei ennakkoääniäkään ole vielä laskettu, mutta kuulemma tulos on jo selvä
Miten näin voidaan kirjoittaa pelkkien galluppien mukaan? Ennakkoon annetut äänet lasketaan vasta vaalipäivänä. Gallupitkaan eivä kerro koko totuutta.
Kommentit (23)
Tottakai äänet ratkaisevat, mutta gallupit ovat perinteisesti ennustaneet vaalituloksen varsin hyvin. Jos on kymmenen eri gallupia ja lähes jokaisessa Stubbin kannatus on suurin, niin kyllä se jotain kertoo.
Mutta aina voi toki tulla ylllätyksiä. Sunnuntai-iltana nähdään.
Mun mielestä on manipuloivaa että liikaa toitotetaan galluppien luotettavuutta. Sehän ohjaa ihmisiä toteuttamaan tätä skenaariota, ja näin gallupit sitten näyttävät pitäneen paikkansa. Oikeasti gallupeissa näkyy vain muutaman tuhannen ihmisen mielipide, ja sen on mikroskooppisen pieni otanta koko Suomen äänioikeutetuista. Vapaassa demokraattisessa tasavallassa median ei pitäisi antaa ohjailla ihmisten äänestykäyttäytymistä. Se on vääristeltyä demokratiaa: saat päättää itse, mutta sinun kannattaa ehdottomasti huomioida vain nämä tietyt ehdokkaat, ja tehdä valintasi näistä.
Gallupit pitäisi kieltää näin isoissa asioissa. Pitäisi olla äänestysrauha, ja antaa ihmisten itse tehdä rauhassa johtopäätöksensä ja valintansa.
Eipä ainakaan kannusta äänestämään moisten varmojen tulosten toitottelu.
T. Äänestäjä
Vierailija kirjoitti:
Gallupit pitäisi kieltää näin isoissa asioissa. Pitäisi olla äänestysrauha, ja antaa ihmisten itse tehdä rauhassa johtopäätöksensä ja valintansa.
Italiassa on muistaakseni niin, että galluppien julkaisu on kielletty 1kk ennen vaalipäivää. Niitä kyllä tehdään, mutta ne julkaistaan vasta kun vaalihuoneistot menevät kiinni.
Itsellä on pieni kutina, että sunnuntaina on luvassa "yllätyksiä". Odotan mielenkiinnolla.
Vierailija kirjoitti:
Niin minustakin, niin loppuisi kaikki taktikointi. Äänestystulos on epäluotettava, kun aletaan sopivimman ehdokkaan äänestämisen sijaan pelata jotain ehdokasta ulos.
Tietenkin ihmisillä on oikeus tietää tilanne ja tehdä päätöksensä sen mukaisesti. Se on sitä demokratiaa ja läpinäkyvyyttä. Kaikilla on samanlainen oikeus vaikuttaa senkin perusteella jos vastustaa jonkun ehdokkaan pääsyä virkaan.
Mitä tarkoitusta edes on gallupeilla? Manipulointi? Miksei vaan voi olla hiljaa ja odotella sitä vaalipäivää?
Lienee yleinen käsitys, että meillä juuri ne Gallupit ovat äänioikeutettuja.
Vierailija kirjoitti:
Galluppeja tehdään kaikissa maissa ennen vaaleja.
Ja se on hyvä. Näin ehdokkaat saavat tietoa siitä, missä mennään, ja
muuttaa kampanjansa suuntaa, tsempata vaalikeskusteluissa
ja tavatessaan kansaa, ympäri maata.
sunnuntaina tulee arviolta miljoona ääntä lisää, mikään ei ole selvää
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin ihmisillä on oikeus tietää tilanne ja tehdä päätöksensä sen mukaisesti. Se on sitä demokratiaa ja läpinäkyvyyttä. Kaikilla on samanlainen oikeus vaikuttaa senkin perusteella jos vastustaa jonkun ehdokkaan pääsyä virkaan.
Miksi ei voisi olla niin että kukin äänestäisi ihan yksinkertaisesti sitä ehdokasta jonka oikeasti haluaisi voittavan vaalit?
Vierailija kirjoitti:
T. Äänestäjä
Sehän on sun oma asiasi.
Normaali täysi-ikäinen ihminen ajattelee itse, omilla aivoillaan. Ja päättää itse, ketä äänestää.
Ja äänestää tietenkin sitä ehdokasta, jonka itse haluaisi presidentiksi.
Viime presidentin vaaleissa vuonna 2018, suuri osa suomalaista kävi
äänestämässä, vaikka kaikki tiesivät, että Niinistö tulee voittamaan
presidentin vaalit. Silloin äänestysprosentti oli vähän vajaa 70 %:a.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei voisi olla niin että kukin äänestäisi ihan yksinkertaisesti sitä ehdokasta jonka oikeasti haluaisi voittavan vaalit?
Silloin varmaan olisi yksi kierros vaaleissa?? Kun on kyse useista ehdokkaista niin on hyvä että toisella kierroksella voi äänestää toista vastaan eli siis suositumpi ehdokas voittaa. Demokratiaa.
Vierailija kirjoitti:
Samaisessa jutussa kerrotiin, että Stubb on jo presidentti sen takia, että ennakoääniä on annettu jo niin paljon. Ennakkoäänestäjien joukossa on kuulemma iäkkäämpää porukkaa, jotka eivät kantaansa muuta. Näin kuulemma Stubbista tulisi presidentti.
Minäkin olen kyllä hiukan iäkkäämpi, mutta en äänestänyt Stubbia. Ei gallupit kuitenkaan ole ihan sama asia kuin äänet.
Niin, mutta gallupit antavat suuntaa. Nehän on kansalaisten omia vastauksia kyselyyn, ketä he äänestäisivät.
Ja jos juuri sinä et iäkkäänä äänestänyt Stubbin, niin moni muu
äänestää.
Sehän oli yhdessä gallupissa koottu taulokoksi, minkä ikäiset ihmiset
ketäkin ehdokasta äänestävät. Stubb oli suosituin iäkkäämmille ihmisillä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä "tilanne"? Mitään tilannetta ei ole ennen kuin äänet on laskettu.
Vaalisalaisuushan meillä on ja ihan syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Äänestäjä
Sehän on sun oma asiasi.
Normaali täysi-ikäinen ihminen ajattelee itse, omilla aivoillaan. Ja päättää itse, ketä äänestää.
Ja äänestää tietenkin sitä ehdokasta, jonka itse haluaisi presidentiksi.Viime presidentin vaaleissa vuonna 2018, suuri osa suomalaista kävi
äänestämässä, vaikka kaikki tiesivät, että Niinistö tulee voittamaan
presidentin vaalit. Silloin äänestysprosentti oli vähän vajaa 70 %:a.
Olet hakoteillä.
Taktinen äänestäminen on tutkimusten mukaan erittäin yleistä. Silloin äänestetään varminta voittajaa, ei välttämättä omaa suosikkia.
Gallupit muokkaavat vahvasti äänestyskäyttäytymistä.
Samaisessa jutussa kerrotiin, että Stubb on jo presidentti sen takia, että ennakoääniä on annettu jo niin paljon. Ennakkoäänestäjien joukossa on kuulemma iäkkäämpää porukkaa, jotka eivät kantaansa muuta. Näin kuulemma Stubbista tulisi presidentti.
Minäkin olen kyllä hiukan iäkkäämpi, mutta en äänestänyt Stubbia. Ei gallupit kuitenkaan ole ihan sama asia kuin äänet.