Canon ixus-digikamera, onko hintansa arvoinen?
Laitoin tämän kyselyn harrastuspalstalle, mutta koska se ei ole niin ahkerassa käytössä, niin esitän saman kysymyksen myös tällä palstalla. (vaikkei tämä oikeasti tänne kuulukaan) Ajattelin, että lapsiperheissä on aikamonilla jo digikamera, joten käyttökokemusta varmaan löytyy.
Minulla on uusi digikamera hakusessa. Vanhassa ei ole periaatteessa mitään vikaa, muutakuin se syö tuhottomasti paristoja. Eli se on eka kriteeri, että pariston tulee olla kestävä. Myös näyttöruudun tulee olla selkeä.
Mietinnässä on Canon Ixus 850. Onko kellään tästä kamerasta käyttökokemusta? Kertokaa plussat ja miinukset! Tai jos omistatte Ixuksen vanhemman mallin niin siitäkin kiinnostaa kuulla käyttökokemukset.
Meillä nyt reilun vuoden ollut ixus 400, työssä käytän myös ixus 500:sta. Molemmat hyviä. Ixus voittanut lähes kaikki testit mitä olen lukenut. Pieni, kompakti ja helppokäyttöinen. Erityisen plussaa suomenkieliset valikot.
Olen kuvauspuolen harrastaja ja tunnen myös kuvankäsittelyä ja voin todeta että kotikäyttöön riittä aina mainiosti 400-500 pix digikamera. Isommista pixelimääristä ei ole mitään hyötyä, jo noilla pixeleillä pystyy saamaan julistekokoisia hyvä kuvia ja normaalisti kotikäytössä tulostetaan mas A4 kokoa, yleensä ihan kymppikuvakokoa.
Isompi optinen zoomi olisi tarpeen monesti, se siis ixuksen miinus (muistaaksen 4-kertainen). 10 kertaisella zoomilla saa hyviä kuvia esim matkoilla, luonnossa yms. Isoja zoomeja löytyy mm. olympukselta, mutta kamerat ovat isompikokoisia, ei litteitä taskumalleja.
Lapsiperkäytössä iso plussa on juuri pieni koko, kamera tulee otettua mukaan joka paikkaa kun mahtuu taskuun.