Montako eri ruokalajia te perheelliset valmistatte esim. kuukausittain?
Onko teillä muutama suosikkiresepti, joita teette usein vai kymmenien eri ruokalajien kavalkadi ja ajatuksena, että joka päivä syödään eri ruokaa?
Olen miettinyt tätä, kun Suomessa on aika tavallista käsittääkseni, että useissa perheissä ruokaa laitetaan joka päivä ja ruoan on oltava aina eri: Maanantaina makkarasoppaa, tiistaina tomaattipastaa, keskiviikkona kanarisottoa, torstaina tacoja, perjantaina pihvit ja muusi...
Tämä vie mun mielestä hirveästi aikaa ja energiaa, ja on myös todella rasittavaa, jos ei kokkaaminen lähtökohtaisesti kuulu lempihommiin.
Asuessani Briteissä pari vuotta kiinnitin huomiota siihen, että ihmisillä ja perheissä ei ollut kovin montaa eri ruokalajia, joita he olisivat kokanneet. Ystäväni ja työkaverini pyörittivät arkeaan lihapullapasta-uuniperuna-jokupiiras-viikonloppunasyödäänulkona -linjalla, ei hänellä ollut mitään 20 reseptin kiertävää listaa.
Olen itsekin ajatellut, että jos sitä vain tekisi jonkin hyvän keiton, pastan ja vaikka tortilloja, ja söisi näin joka viikko. Rupeisko kyllästyttämään jossain vaiheessa?
Kommentit (26)
Viikossa on 4-7 eri ruokaa, joista joku voi olla pakastimen jämäpäivä, jolloin jokainen saa eri ruuan.
Syödään vain päivällinen, ei varsinaista lounasta.
Vierailija kirjoitti:
Viikossa on 4-7 eri ruokaa, joista joku voi olla pakastimen jämäpäivä, jolloin jokainen saa eri ruuan.
Siis syötte vain kerran päivässä???? Ei kai teiklä ole lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Lisään:
Edeltävä tai seuraava viikko ei ole mitenkään riippuvainen tästä viikosta, eli voi olla joku samakin ruoka, mutta usein listaa porukalla miettiessä joku aina sanoo toisen toiveeseen että just sitä oli. Jos ei tule parempaa ehdotusta, niin sitten ei haittaa että just oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis syötte vain kerran päivässä???? Ei kai teiklä ole lapsia?
16-vuotias. Syö koulussa jos syö ja vkl oli jo pienen lapsen kanssa myöhäinen aamupala. Ollaan aamu-unisia.
Mulla on 6 viikon kiertävä ja joustava ruokalista.
Lounaita 5/7 ja päivällistä joka päivä, pyrin tekemään 2 pvn ruokia. Eli viikossa teemme 7 eri ruokaa, kuukaudessa n 30.
Perusreseptejä n 50 + aina pyritään kokeilemaan pari uutta per kk.
Joka päivä pasta bolognese. Ei vaiskaan, mutta kerran viikossa on saatava tuo.