Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluan pelkoalatiesynnytyksen eli muilla kamalia sektiokokemuksia?

Vierailija
10.01.2007 |

Tuon pelkosektioketjun innoittamana palasin taas sektiokokemukseeni, joka vielä näin yli vuodenkin jälkeen tuntuu kamalalta. Nyt olen raskaana taas ja toivon että pystyisin synnyttämään normaalisti alateitse, esikoinen oli perätilassa, ja sektio oli ainoa vaihtoehto ahtaiden mittojen vuoksi.

Sektio alkoi siis virtsakatetrin asentamisella, jota kolme eri ihmistä yritti huonolla menestyksellä saada paikoilleen, lopulta se laitettiin vasta leikkaussalissa puudutuksen jälkeen. Vauva saatiin ulos nopeasti, 10 pisteen tyttö, mutta sen jälkeen alkoikin helvetti; jotenkin puudutus lakkasi vaikuttamasta tmv mutta haavan ompelu sattui niin lujaa että menin lähes shokkiin. Huusin ja itkin, ja kamalinta oli olla niin avuton, ei pystynyt liikkumaan, rintojen alta alkanut kokovartalopuudutus ahdisti.

Vauvaa näytettiin minulle nopeasti leikkaussalissa vilaukselta ja seuraavaa kertaa eli periatteessa ensimmäistä kertaa kun näin tyttöni, en muista. Olin niin lääketokkurassa että kaikki meni jotenkin ohi.

Osastolla jouduin tilanahtauden vuoksi pieneen huoneeseen, jossa oli viisi äitiä. Kaikki muut liikkuivat ja hoitivat lastaan parhaansa mukaan, minä jouduin joka kerta soittamaan kelloa ja pyytämään apua kun halusin vaihtaa asentoa vauvan kanssa tai ylipäätään ottamaan vauvan syliini. Ja kivut olivat tietenkin kovat ja sainkin niin paljon särkylääkkeitä että koko sairaala-aika on jäänyt jotenkin sumuun, niin kuin vauvan ensimmäiset päivätkin.. Maito nousi pari päivää leikkauksen jälkeen, jolloin olin jo valmis vetämään ranteeni auki:) Kipu oli niin pöyristyttävän kova, rinnoissa siis. Tällä ei luultavasti mitään tekemistä sektion kanssa, mutta tuskaa kuitenkin muitten kipujen lisäksi. Sain sitten vielä jonkinlaisen tulehduksen, olin kovassa kuumeessa muutaman päivän ja luulin kuolevani siihen paikkaan. Tyttö oli hoitajilla joka yö kun en pystynyt liikkumaan ja olin niin kipeä, sairaalassa vierähtikin mukavat yhdeksän päivää. Eli suunniteltukin sektio voi olla huono kokemus.

Tarkoitus ei nyt ollut valittaa että sektio on perseestä, joskus on sellaisia tilanteita että se on ainoa vaihtoehto, mutta vapaaehtoisesti eli pelkosektion haluavia halusin vain herätellä.. Tyttö kuitenkin oli terve ja on edelleen, pari nuhaa ensimmäiseen vuoteen on mahtunut. Toivon nyt kuitenkin että seuraava synnytykseni olisi luonnollisempi ja että pystyisin olemaan siinä jotenkin mukana, kuin myös vauvan ensimmäisissä päivissä.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
10.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

rv34 todettiin lapsella perätila... itkin hysteerisesti ja tein pepunnostoliikkeitä ja lopulta se vauva kääntyi...

Itkin onnesta

vauva syntyi alakautta rv 37

Vierailija
2/2 |
10.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on minunkin kokemukseni mukaan pikku juttu sektion rinnalla. Puhumattakaan siitä, miten paljon ihanampaa on saada vauva rinnalle heti synnytyksen jälkeen kuin että nähdä hänet vain vilaukselta vatsanpeitteiden ompelun yms. toimenpiteiden aikana ja odottaa jopa päiviä, että jaksaa tai voi hoitaa omaa vauvaansa, sylitellä ja paijata.

Totta kai normaali alatiesynnytyskin voi muuttua tuskaiseksi kokemukseksi, jonka jälkeen jo toivookin jatkossa pelkosektioita, mutta kyllä se on kuitenkin luonnollinen ja yleensä paljon mukavampi kokemus kuin sektio.

Onnea vaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi neljä