Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuleeko lapsesta juureton, jos asuu ennen kouluikää ulkomailla? Vai vaatiko se sen, että käy koulutkin ulkomailla

Vierailija
23.01.2024 |

ja palaa aikuisena Suomeen? Tulee mieleen tämä Lotta ja pappa jossa Lotta vaikuttaa juurettomalta.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule juuretonta, jos kotona on siellä ulkomaillakin puhuttu suomea, luettu suom. kirjoja, katseltu ehkä muumeja tai muita suom. lastenohjelmia. 

Suomeen muuton jälkeen pitäisi tärkeänä sitä, että vaikka au-pairin tai yksityisopettajan kautta pidettäisiin huolta sen ulkomailla opitun kielen pysymisestä. Se on rikkaus. 

Vierailija
2/6 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kannattaa lähteä, jos talous kestää. Turvaton ihminen on usein juureton.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietty en vielä tiedä, kun lapset ovat vielä niin nuoria, mutta ainakin meillä tuntuvat tietävän paikkansa maailmassa, vaikka ollaankin asuttu monessa eri maassa ja käyty koulujakin siellä. Lapset kertovat avoimesti olevansa suomalaisia ihan suomeksi.

Voi toki olla, että lasteni suomalaisuus on hieman erilaista kuin monien muiden, mutta eipä kai sen niin väliä. Varmasti suomalaisuus on erilaista Helsingissä ja Kuusamossa varttuneilla lapsillakin. Joten turha juurettomuudesta on huolehtia, jos koti on turvallinen, se kun taitaa olla kuitenkin identiteetin kannalta se keskeinen kiinnekohta.

Vierailija
4/6 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurettomuus johtuu vanhemmista, ei asuinpaikasta

Vierailija
5/6 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ainakaan ole oikein mistään kotoisin, pitkään pidin kotimaana vielä sitä vanhaa. En tiedä mitään suomalaisten lastenohjeilmia kyseiseltä aikakaudelta tms. Vaikkei kyseessä ollut kuin ikävuodet 0-6 ja yhdessä ja samassa maassa pysyttiin kuitenkin. Mutta ei mulla ole mitään "juuria" sinne vanhempien kotiseutuunkaan kun en ole ikinä siellä itse asunut ja sukulaisia edelleenkin on.

Vierailija
6/6 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin aikanaan ulkomailla useamman vuoden ja tapasin monia perheellisiä, jotka olivat ikuisia EU/Yk tms. järjestöjen kiertolaisia.

Aika monen mielestä oli selvää, että vahva perhe on lasten "kotimaa".

Useampi oli myös hankkinut vanhempien kotimaasta jonkunlaisen asunnon, jotta lapsilla olisi yhteys myös juuriinsa.

Mun mielestä vanhemmilla on tässä paljon vastuuta, että miten lapset kokevat elämänsä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kolme