Miten " puhuu" lapsi, jolla kireä kielijänne?
Kommentit (20)
Kannattaa hoitaa mahd. pikaisesti lääkärillä, että ei hidasta liikaa puheen kehitystä.
Onko asia helppo tutkittaa lääkärillä? Miten hoito? OIsko muita merkkejä millä voin kotikonstein tarkkailla johtuisko siitä tämä puhumisen hankaluus?
Minun 2 v 4 kk vanha tyttöni puhuu edelleen tosi kankeasti ja puuroisesti.
Jos kielen keskelle jää " kolo" , ts. kieli on tavallaan sydämen mallinen, on kielijänne todennäköisesti tiukka. Saako lapsi työnnettyä kielen ulos suustaan?
Itseltäni on leikattu se vasta parikymppisenä, hammaslääkärin mielestä mulla oli liian lyhyt kieli :)
Mutta se jänne estää liikkumista kunnolla, ikäänkuin kiristää tai on liian suuri.
Poika oppi aikaisin puhumaan ja osasi sanoa kireästä kielijänteestään huolimatta kaikki muut kirjaimet paitsi R:n. Kielijänne leikattiin nukutuksessa yksityisellä lastenlääkäriasemalla pojan ollessa reilu 2-vuotias. Olisi leikattu myös paikallispuudutuksessa kunnallisesti, mutta tiedän, ettei se olisi mitenkään onnistunut. Maksoi yksityisellä maltaita, mutta onneksi vakuutus korvasi. Harmitti vaan, kun kireä kielijänne huomattiin pojalla ekalla neuvolakäynnillä ja siitä asti kyselin neuvolassa, neuvolalääkärillä ja hammaslääkärissä, pitäisikö se leikata, mutta aina vaan sanottiin, että vasta, jos vaikuttaa imemiseen tai puheenkehitykseen. No, ei vaikuttanut niihin, mutta 2-vuotiaana, kun oltiin hammaslääkärissä (eri lääkärillä kuin ennen), hammaslääkäri sanoi, että ehdottomasti pitää katkaista, koska on niin kireä. Lääkäri, joka kielijänteen sitten katkaisi (oli erikoistunut just päänalueen juttuihin), oli sitä mieltä, että kielijänne pitäisi aina katkaista mahdollisimman varhain, eikä odotella mitään tulevia ongelmia. Kuopuksellamme osasimme sitten odottaa myös kireää kielijännettä ja se katkaistiinkin jo sairaalassa 1,5 vrk ikäisenä.
ymmärrys kyllä pelasi. Kielijännettä ei koskaan leikattu, koska poika ei halunnut.
mutta todella kankeasti ja hitaasti... Voisko syynä tosiaan olla toi kielijänne, tietyllä tavalla " helpottavaa" . Ymmärtää puheen täysin, on jo pitkään ja motorinen kehitys ollut aina edellä.
Muuten puhuu ihan hyvin. Kuulema leikkaus mahdollinen, jos vain haluaa.
Meidän pojalta napsaistiin ylikireä kielijänne kolmen päivän ikäisenä. Yksi synnytysosaston hoitaja huomasi tuon " vaivan" auttaessaan mua imettämisessä. Lääkäri sitten tarkastuskäynnillään napsaisi jänteen poikki, eikä vauvaan kuulemma edes sattunut - ainakaan kovin paljoa.
Neuvolatäti sanoi, että varmaan viimeistään päiväkoti-ikäisenä näkee sitten, tarviiko jännettä leikata kenties uudestaan..
mulle vasta 30-vuotiaana yksi hammaslääkäri totesi, että mulla on kireä kielijänne! kukaan ei aiemmin ole sanonut mitään. itse olen vaan aina ihmetellyt, että mulla on aika lyhyt kieli! mutta ei se ole mua haitannut, puhumaankin olen oppinut.. ; ) en tiedä sitten, puhuisinko eri tavalla jos tätä " vaivaa" ei olisi...
Vauvan kieli meni hassun näköiseksi, kun hän työnsi sen ulos, eikä se tosiaan tullut alahuulta pidemmälle. Kuten joku sanoi, kieli jää ikäänkuin keskeltä kiinni ja kärki ei tule yhtä pitkälle kuin sivummalla olevat puolet.
Leikattiin, kun poika oli reilun vuoden (jonotettiin), nopeassa yleisanestesiassa. Toipui heti.
Hoitajat huomasivat jo synnärillä mutta lääkärin mielestä " kireämpiäkin on nähty" , joten jätti nipsauttamatta. Harmittaa niin vietävästi. Meillä oli todella suuria vaikeuksia imemisen, kiinteiden aloittamisen ym. suhteen. Poika kuolasi todella pitkään. Kaikki vaan sanoi, että odotetaan n. 3 v. asti, miten vaikuttaa puheeseen. Noh, yksittäisiä sanoja tuli mutta todella niukkaa oli puhe. Ymmärrys ok.
Menimme yksityiselle lekurille, joka sanoi heti, että kireä on ja varmaan haittaa puhumista. Seuraavalle vkolle saatiin leikkausaika. Poika sai ensin kipulääkettä. Sitten vietiin leikkaussaliin, jossa sain olla nukahtamiseen asti (nukutettiin siis). Operaatio kesti vissiin vartin. Kun poika heräsi, niin minut kutsuttiin paikalle. Tunnin jälkeen päästiin kotiin.
Suu oli arka sen päivän. Seuraavana päivänä pystyi syömään jo normaalisti. Kuukausi meni ja oppi L:än ym. kirjaimet. Alkoi puhumaan lauseita.
Nyt 5-v. puhuu kuin ikäisensä ja neuvolanterkkari oli " pyörtyä" , kun kuuli, että on puhunut vasta kaksi vuotta. Ei kuulemma huomaa mitään ja sanavarasto jopa ikäisiään laajempi.
Suosittelen lääkärissä käymistä, jos vähänkin epäilyttää.
Kireä kielijänne ilmeni esim. hieman epäselvänä puheena (artikulointi ei niin selvää). Kirjaimista ainoastaan R ei tullut.
Kielen kärki muistuttaa sydäntä, herttaa kun sen työntää ulos.
Olen siis nro 23.
minulla leikattiin synnytyssairaalassa, kun en pystynyt imemään. Äidiläni on ollut aika tiukka jänne koko ikänsä, ei saa kieltä kovin pitkälle. Ja pojalla alkoi näkyä tuossa isona vauvana. Imi kyllä hyvin enne leikkaustakin (en imettänyt enää siinä vaiheessa, kun leikattiin).
t. toinen kiinnostunut