Koululääkäri oli 8v lapsesta sitä mieltä, että ei tarvetta adhd-testeille
Nyt kuitenkin opettaja on sitä mieltä, että pitäisi miettiä kävisikö lapsi nuo testit.
Itseäni jotenkin ihmetyttää, kun joka toisella tuntuu olevan jo tuokin diagnoosi. Lapsi pystyy keskittymään mm. palapelien tekemiseen, lautapelien pelaamiseen jne. Mutta toki on liikkuvainen poika. Että pitääkö tässä opettajan mieliksi lähteä testeihin
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Adhd ihminen keskittyy täysillä, jos asia kiinnostaa. Ei oikein keskity jos taas ei ole kiinnostavaa.
Tuolla kriteerillä me kaikki olemme adhd-ihmisiä.
Niinpä. Siksi keskittymiskyvykkyys ei voi olla pääpiirre diagnosoinnissa.
eri
Vierailija kirjoitti:
Adhd ei ole tahdonalaista käytöstä. Ihminen ei voi itselleen mitään. He eivät pysty motivoimaan itseään millään palkinnolla.Adhd-käytöstä meillä kaikilla on. Ei minulla ole adhd:ta, mutta en millään jaksa keskittyä lukemiseen.
Minun teini-ikäinen lapsipuoleni on saanut päähänsä, että hänellä voisi olla adhd. Tiedän, että tytöillä se ilmenee eri tavalla, mutta voiko adhd-lapsi olla vuodesta toiseen vieraskorea? Luulisi jossain tulevan ilmi, ettei hän ole kuin muut.
Vieraskorea? Se on voi olla maskaamista, jos sillä lapsukaisella on ADHD tai autismi.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen peruskoulun ka 9,8 ja käytös 9. ADHD diagnoosi tuli 17-vuotiaana.
Minun lapseni sai add-diagnoosin 19-vuotiaana. Peruskoulun sai läpi 7,0 ka:lla, koska hän ei päässyt aamulla kouluun. Ei häiriköinyt, vaan oli omissa maailmoissa.
Mutta sen jälkeen toinen aste ei edennyt, vaikka lopetti lukion. Ei edes amis edennyt. Itse halusi testeihin ja lääkityksen jälkeen koko poika muuttui. Amis meni läpi liki täysin pistein ja todistusvalinnalla jatkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Adhd ei ole tahdonalaista käytöstä. Ihminen ei voi itselleen mitään. He eivät pysty motivoimaan itseään millään palkinnolla.Adhd-käytöstä meillä kaikilla on. Ei minulla ole adhd:ta, mutta en millään jaksa keskittyä lukemiseen.
Minun teini-ikäinen lapsipuoleni on saanut päähänsä, että hänellä voisi olla adhd. Tiedän, että tytöillä se ilmenee eri tavalla, mutta voiko adhd-lapsi olla vuodesta toiseen vieraskorea? Luulisi jossain tulevan ilmi, ettei hän ole kuin muut.
Vieraskorea? Se on voi olla maskaamista, jos sillä lapsukaisella on ADHD tai autismi.
Niin, mutta kuinka kauan lapsi jaksaa maskata? Miksi häneltä ei ole tullut pienintäkään viitettä?
Autismia itse olen epäillyt, mutta en adhd:ta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mutta kuinka kauan lapsi jaksaa maskata? Miksi häneltä ei ole tullut pienintäkään viitettä?
Autismia itse olen epäillyt, mutta en adhd:ta.
Mitä viivettä?
Huvittavaa kun 8:lla 10:stä pennusta on joku diagnoosi. Todella huvittavaa. Ja te mammat olette niin sokeita että ette saa päätä ulos pensaasta ja näe tuota ongelmana? Kova hinku saada lapselle diagnoosi ja lääkitys oireeseen kuin oireeseen mutta syytä olette aivan liian laiskoja ja toopeja edes poistamaan. Pääasia että pentu saa erikoiskohtelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autismia itse olenMitä viivettä?
Kysytkö, miksi olen epäillyt autismia? Koska häneltä on puuttunut huumorintaju ja rivien välistä lukemisen taito. Nyt teininä se ei näy, mutta pienenä oli selkeää. Lisäksi hän tekee kaiken by the book ja tip top.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa kun 8:lla 10:stä pennusta on joku diagnoosi. Todella huvittavaa. Ja te mammat olette niin sokeita että ette saa päätä ulos pensaasta ja näe tuota ongelmana? Kova hinku saada lapselle diagnoosi ja lääkitys oireeseen kuin oireeseen mutta syytä olette aivan liian laiskoja ja toopeja edes poistamaan. Pääasia että pentu saa erikoiskohtelua.
Mitä erityiskohtelua adhd-lapsi saa? Muuta kuin lisäaikaa yo-kirjoituksiin, mutta sitäkin taidetaan antaa vain heille, joilla adhd yhdistyy lukihäiriöön.
Vierailija kirjoitti:
Koska se on helpompi tapa, kuin ottaa vastuuta lapsesta, asettaa selkeästi säännöt ja rajat, ylläpitää rutiinit, tarjota pelkästään ravitsevaa ruokaa, harrastaa paljon ulkoilua ja liikuntaa lapsen kanssa, luopua älylaitteiden käytöstä osana normaalia arkea (nykyään lapset saavat joka päivä ruutuaikaa, vaikka sellaiseen ei todellakaan ole tarvetta) ..
Minulla oli joitain vuosia sitten eräs lapsi ryhmässä, jolla epäilin vahvasti ADHDtä. Neuvolalääkäri oli kuitenkin sitä mieltä, että lapsella oli todennäköisesti vain sopeutumisvaikeuksia (lapsi oli muuttanut joitain kuukausia sitten). Lapsen haasteet kuitenkin jatkuivat ryhmän vaihtuessa ja kuulin, että vuotta myöhemmin alkoivat ADHD tutkimukset ja diagnoosi tuli. Kuuntelisin siis omaan kokemukseen pohjautuen opettajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se on helpompi tapa, kuin ottaa vastuuta lapsesta, asettaa selkeästi säännöt ja rajat, ylläpitää rutiinit, tarjota pelkästään ravitsevaa ruokaa, harrastaa paljon ulkoilua ja liikuntaa lapsen kanssa, luopua älylaitteiden käytöstä osana normaalia arkea (nykyään lapset saavat joka päivä ruutuaikaa, vaikka sellaiseen ei todellakaan ole tarvetta) ..
Sinä et tiedä, mistä puhut. Ystävälläni on adhd-poika. Diagnosoitu, mutta fyysisen sairauden takia ei voi syödä lääkettä. Hoidin hänen lapsiaan pienenä ja kyllä hän oli vaikea. Hän olisi vaatinut vierellään yhden aikuisen kokoaikaisesti vahtimaan. Ehkä inhottavinta oli se, että koko ajan piti vain kieltää ja kieltää (positiiviset ilmaisuja hän ei huomioinut), miltä se lapsestakin mahtoi tuntua. Jotta ei olisi tarvinnut kieltää, olisi pitänyt kulkea vieressä ohjaamassa. Siis_koko_ajan.
Kysytkö, miksi olen epäillyt autismia? Koska häneltä on puuttunut huumorintaju ja rivien välistä lukemisen taito. Nyt teininä se ei näy, mutta pienenä oli selkeää. Lisäksi hän tekee kaiken by the book ja tip top.
Voihan hänellä olla molemmat. Usein kulkevat käsikädessä tai piirteet voivat muuten olla samanlaisia riippuen mikä korostuu.
Oma lapseni oli pienenä sosiaalisesti kömpelö eli ei osannut lukea sosiaalisia tilanteita kovin hyvin, mikä ärsytti ihan perheenkin sisällä muita. Huumorintajua on kortilla, edelleen. Hän on itse asiassa oikea vastarannan kiiski, joten nekin asiat, joita normaalisti pidetään kivoina juttuina, on hänestä lähinnä turhia. Tietyt asiat, jos ne ovat tärkeitä, pitää tehdä juuri tietyllä tavalla. Ei tärkeillä ei niin väliä. ADHD-diagnoosi on ja autismia ei sen enempää tutkittu, koska pisteitä tuli rajallisesti kyllä tietyistä asioista mutta ei tarpeeksi laajasti.
Toinen lapseni on "huithapeli", jolla oppimishaasteita ja ei huolta huomisesta "elämä kantaa". Hän kompensoi erittäin hyvällä sosiaalisella silmällä ja lahjoillaan unohtelua, tekemättä jättämisiään jne.
Meillä on neuroepätyypillisiä useammassa sukupolvessa, joten useampi suvussani ja perheessäni on outo ehkä muiden silmissä. Itse maskaan, minkä ehdin, koska työelämässä ei välttämättä löydy ymmärrystä yksinpuhelulle, ääntelyille ja liikehdinnälle. Olen asiantuntijatyössä ja virassa, joten "leikin aikuista" ja kotona sitten päästän sekoilevan ja hurmaavan puoleni esiin.
Mitään adhd-testiä ei ole olemassakaan.
https://madinfinland.org/tama-selittaa-kaiken-diagnoosien-mystinen-maht…
Pelkkiä haastatteluja ja lomakkeita nuo "tutkimukset" , niillä kartoitetaan vain sitä onko oireita tarpeeksi ja jos on niin dg tulee. Simple as that. Adhd-diagnoosi on kuvaus oireita, ei mitään muuta. Olen tehnyt näitä "tutkimuksia" useita kymmeniä. En suosittele. Lääkkeistä voi olla hyötyä hetken mutta mitä pidempi köyttö sen enemmän haittoja ja lopulta pitkissä seurannoissa paremmin selviytyvät ihmiset joilla ei lääkettä ole.
Vierailija kirjoitti:
Pelkkiä haastatteluja ja lomakkeita nuo "tutkimukset" , niillä kartoitetaan vain sitä onko oireita tarpeeksi ja jos on niin dg tulee. Simple as that. Adhd-diagnoosi on kuvaus oireita, ei mitään muuta. Olen tehnyt näitä "tutkimuksia" useita kymmeniä. En suosittele. Lääkkeistä voi olla hyötyä hetken mutta mitä pidempi köyttö sen enemmän haittoja ja lopulta pitkissä seurannoissa paremmin selviytyvät ihmiset joilla ei lääkettä ole.
lähde lääke-väitteelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lähde lääke-väitteelle?
https://madinfinland.org/rekisteritutkimus-masennusriski-kasvaa-voimakk…
Ei ADHD:n olemassaoloa voida millään tavalla kunnolla testata ja todistaa. ADHD ei ole objektiivinen tai tieteellinen diagnoosi, vaan oirekuvaus. Vähäiset myönteiset näytöt ADHD-lääkkeinä käytettävien stimulanttien käytöstä lapsilla perustuvat hyvin lyhytaikaiseen käyttöön. Kaikki pitkäaikaiset seurantatutkimukset taas näyttävät lapsesta asti lääkittyjen pärjäävän elämässään huonommin kuin ne, joilla ei lääkitystä ole. Stimulanttien käytön haittavaikutuksia ovat mm. kasvuhäiriöt, sydänsairaudet, ahdistuksen ja masennuksen lisääntyminen ja psykoosi.
Sivullisten aikuisten on helppo vaatia lapsille vahvoja psykoaktiivisia lääkityksiä, jotka voivat tehdä lapsista rauhallisempia ja helpommin hallittavia, mutta vain lapsi itse yksin elää lääkkeiden käytön seuraamusten kanssa. ADHD-diagnoosi on myös este osaan ammateista hakeutumiselle. Eli en todellakaan suosittelisi lapselle tämän diagnoosin hakemista.
Vierailija kirjoitti:
Adhd ihminen keskittyy täysillä, jos asia kiinnostaa. Ei oikein keskity jos taas ei ole kiinnostavaa.
Tämä koskee kaikkia ihmisiä. On täysin normaalia kokea keskittymisvaikeuksia silloin kun joku asia ei kiinnosta. On myös täysin normaalia että vilkas lapsi kokee vaikeuksia istua pitkiä aikoja paikoillaan. Uskon, että ADHD:tä diagnosoidaan nykyään "joka toiselle" juuri siksi kun meillä on hämärtynyt käsitys normaalista. Sosiaalinen media ja sen nopeat palkinnot aivoille pahentaa tämmöisiä taipumuksia ihan kenellä tahansa.
ADHD-henkilö ei ole vain vilkas, keskittymishäiriö on häiritsevä. Usein näillä voi olla myös elämänhallinnan ongelmia (vanhempana) kun eivät jaksa keskittyä mihinkään riittävän pitkään.
Eikö se ole niin, että diagnoosia ei saa, ellei lapsella ole päiväkoti- ja alakouluajoilta rekisteriä koulussa? Eli sillä poistetaan se mahdollisuus, että keskittymiskyky on itseaiheutettua,
Vierailija kirjoitti:
Mun ADHD - poika keskittyy superhyvin pelatessaan mieluista peliä tai lukiessaan sarjakuvia. Uppoutuminen on yksi diagnoosikriteeri. Mietin myös, että mitä menetät, jos lapsi testataan. Jos ADHD: ta ei ole, niin silloin sitä ei ole.
Aivan ohis, mutta kenenkään ei pidä tulkita yllä olevaa siten, että uppoutuminen tai niin sanottu flow-tila olisi ADHD-diagnoosin kriteeri. On luonnollista ja tervettä uppoutua kirjoihin tai peleihin. Kyllä se diagnoosi tulee ihan toisista, arkea isommin haittaavista asioista, jos tulee.
ADHD on vain ja ainostaan lapsen väärän ruokavalion syytä. Sokeri, lisäaineet, prosessoitu ruoka ja tadaa sinulla on ADHD lapsi jolle sitten haluat lääkkeet.