Onko veturin kuljetus yhtä helppoa, kuin hissillä ajo?
Haluaisin veturin kuljettajaksi!
Veturi kulkee raidetta pitkin ja pannaan liikkeelle.
Yhtä helppoa, kuin kerrostalon hissillä ajo?
Kommentit (6)
Veturin kuljettajaksi haluat? On varmaan lokoisa homma ja iso palkka verrattuna tava bussikuskiin. Tunnen pari alan miestä. Muutaman kaljan jälkeen puhe kääntyy siihen, onko ajanut jonkun yli, tai jos ei vielä, niin miettivät että koska osuu kohdalle. Joka kerta. Muuten huumoriveikkoja.
Helpompaa kuin bussilla ajo, kun ei tartte kattella/kuunnella matkustajia.
Ei omaa kokemusta asiasta, mutta teoriatietojen pohjalta muutama pointti.
Veturien ja vaunujen pyörien ja ratakiskon välinen kitkakerroin on hyvissäkin olosuhteissa selvästi pienempi kuin kumipyörien ja maantien välinen.
Eli jarrutusmatkat ovat paljon pitempiä, oikeaan kohtaan pysähtymiseksi täytyy tietää paljon etukäteen, missä kohtaa aloittaa jarrutuksen. Monien vaihtelevien olosuhteiden vuoksi on paljonkin eroa siinä, kuinka nopeasti ja tehokkaasti jarrut menevät vaunuissa päälle, vaikka veturinkuljettaja käsittelisi jarrukahvaa samalla tavalla (paineilmajärjestelmän melkoiset toimintaviiveet pitkän junan etupään ja takapään välillä, jarrupalojen ja pyörien välille talvella kertyvä lumi...).
Kiihdytettäessä on pystyttävä pelkästään veturin pyörien vetovoimalla vetämään koko junan paino. Eli marginaali sen välillä, mikä on pienin riittävä vetovoima, jotta juna lähtee liikkeelle ja kiihtyy, ja suurin mahdollinen vetovoima, jolla pyörät eivät vielä lähde sutimaan, vaatii todellista ajotaitoa. Kehittynyt elektroniikka on tietysti helpottanut veturin niin kuin minkä tahansa muunkin teknisen laitteen hallintaa: ennen piti osata säätää koneen tehoa halutun vaikutuksen aikaansaamiseksi, nykyään säädetään haluttu nopeus ja kiihtyvyys ja koneisto sitten säätää tehonsa sen mukaan.
Ei mitenkään verrattavissa hissin kuljettamiseen. Ei kerrostalossa eikä edes näkötornissa tai kaivoksessa. Hissin matkanopeus on paljon pienempi kuin junan. Eikä hissin kiihdyttämisessä tai jarruttamisessa ole muuttujia, jotka kuljettajan pitäisi osata hallita.
Joo, kuskin hattu päähän ja kiipeää junan ohjaamoon ja painaa Turku nappia, ja juna menee Turkuun. Kuopioon, paina Kuopio nappia, ja sitä rataa. Helppoo.
Helpompaa kun hissillä ajo (hississä ei voi istua)
Nosto