Jos sinulta kysyttäisiin oletko elämässäsi tehnyt virheitä... niin olisiko montakin?
Itse en ole tehnyt montakaan, joitain pieniä inhimillisiä mokia lukuun ottamatta. Jotkut väärät valinnat elämässäni selittyvät muun muassa perhetaustallani, lapsuudella ja traumatisoitumisella.
Entä kadutteko mitään? Minä kadun muutamaan asiaa, ja jotkut niistä liittyvät ihan siihen, että mitä jäi sanomatta tai tekemättä. Ja että olen esimerkiksi tuhlannut aikaani ystävyyssuhteisiin, joissa toinen osapuoli ei ole vastavuoroisesti yhtä paljon mukana.
Minulla ei myöskään ole paljoa anteeksipyydettävää. Onko teillä muilla?
Kommentit (23)
Totta kai olen tehnyt ja tulen tekemään virheitä, mutta suhtaudun niihin lempeästi. Ne ovat kasvun ja elämisen välttämättömiä askelmia. Sellaisilta virheiltä, joita todella joutuisin katkerasti katumaan, olen onneksi välttynyt. Suuremmat virhearviot esimerkiksi opiskelun, asuin- ja työpaikkojen suhteen ovat nekin johtaneet uusille poluille, vaikka eivät olekaan johtaneet tavoittelemaani lopputulokseen. Olisi lamauttavaa jäädä jossittelemaan ja katkeroitumaan menneisyyden valinnoista, koska olen tehnyt ne sen hetkisen parhaan kykyni ja kypsyyteni mukaan. Kukaan ei pysty luovimaan parikymppisenä viisikymppisen itsensä viisaudella.
Kadun ehkä enemmän asioita mitkä jätin tekemättä ja sanoja mitkä jätin sanomatta. Mahdollisuuksia jotka menivät kun vitkuttelin. Ei tule mieleen mitään tekemisiä mitä katuisin. Kaikki ei ole mennyt putkeen niidenkään osalta mutta niistä on aina oppinut jotain. Kun taas tekemättä jättämiset jäävät kaihertamaan ja jää miettimään miten asiat voisivat olla jos olisin uskaltanut.
Yksi paha virheeni on ollut odotaa naisten aloitteita. Niitä ei ole ikinä tullut. Aina olen ollut varma että ihastukseni lopulta tekevät aloitteen mutta sama tulos joka kerta. Olisi pitänyt uskaltaa itse. Yhä kokematon 35v mies.