Patjaan ilmestynyt outo haju, mitä ihmettä?
Patja on noin 2v vanha runkopatja ja tämä on parisänky. Haju on ilmaantunut puolelle patjaa jolla en yleensä koskaan nuku. Siihen ei ole kaatunut mitään, on ollut petari sekä patjansuojus joita olen pessyt 60 asteessa, myös imuroinut sängyn alta. Patjassa ei ole mitään tahroja, hikeä, kosteusjälkiä tai mitään muutakaan joka tätä selittäisi.
Semmoinen todella inhottava pitävä haju. Mistä tämmöinen on oikein voinut tulla ja miksi se on vain toisella puolella patjaa? Harmittaa jos menee koko sänky uusiksi.
Kommentit (52)
Itse ihmettelin kun sängynpeiteeni alkoi haisemaan koiralle. Syynä oli avoin ikkuna ja yläkerran asukkaan tapa puistella koirapeitteet parvekkeen kaiteen yli.
Patjassa voi myös olla vaahtomuovia, joka käyttämättömänä ilmautuu hiukan huonommin...
Mulla on auttanut patjan tuulettaminen jo ehdotettujen pesemisten lisäksi.
Nykyään niihin laitetaan jotain materiaaleja, joita ei lienee testattu jatkuvassa käytössä.
Vierailija kirjoitti:
"Oikeasti meinaatte että joku eksä tai huoltomies olisi käynyt sabotoimassa patjaa?"
Palstoilla on ollut joskus tunnustuksia ihmisiltä jotka käyvät sabotoimassa muita. Joku kaveri vaikka joka on kostava tms. Vaikea kyllä kuvitella sellaista. Mitä patjan myynyt sanoo tai kuljetus, vai syntyikö tosiaan myöhemmin. Mikä on sun veikkaus mistä se ilmestyi?
Uutena ei ollut mitään tämmöistä hajua, toki sellainen uuden huonekalun tuoksu mikä nyt usein on ja se lähti imuroimalla ja tuulettamalla. Ja toimitettiin todella hyvin suojattuna ja pakattuna. En usko että johtuu kuljetuksesta, tai myyjästä nyt tämä.
Todella vaikea itsekään arvioida, mistä on kyse. Periaatteessa eksä voisi olla tuommoista kostavaa tyyppiä, mutta ei hänellä avaimia tänne ole. Ja jos olisi kaatanut jotain patjalle, niin eikö se näkyisi patjansuojuksessa/ patjan pinnalla?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on auttanut patjan tuulettaminen jo ehdotettujen pesemisten lisäksi.
Nykyään niihin laitetaan jotain materiaaleja, joita ei lienee testattu jatkuvassa käytössä.
Ja uusi sänky alkoi lemuta muutamassa päivässä.
Ostin myös froteisen, pinnoitetun patjansuojan. Se ilmiselvästi imee kosteutta, koska nyt haisee harvemmin.
Vierailija kirjoitti:
Rupesi tekemään naista mieli!
Uuuh, Texas mama!
Meillä kävi naapurin kissa kusemassa sohvalle kymmenisen kertaa ennen kuin huomattiin.
Persehiki imeytynyt patjan ala-osaan. Ihan perus pyllytiedettä.
Voi hyvin olla että patjasi haisee. Siihen en osaa autaa, mutta mulla on ehdotus mietttiä asiaa toisin.
Itse luulin että patjani haisee seinänviereistä ylänurkasta, siis tyynyn vierestä. Haku oli sellainen pikkulapsen pissan haju. Siihenkään ei löytynyt mitään selitystä. Luulin jopa että haju ehkä onkin seinässä ja siellä on jotain hometta. Sitten mökillä tajusin että hitto, sielläkin haisee. Ja että haju oli sielläkin samassa vasemman puoleisen tyynyn nurkassa. Ja että mitä jos se onkin mun päässä.
Kävin jo läpi kaikki aivokasvaimet jotka raha-aistimuksia aiheuttaisivat, mutta en uskaltanut lääkäriin. Lopulta tuli flunssa, se pitkittyi ja oli pakko mennä hakemaan astmalääkkeitä. Siinä sitten ultraillessaan lääkäri totesi että on muuten aika hyhmeän oloinen tulehduspesäke poski- ja otsaontelossa, että onko ollut pitkään oireita. Ja ne kun hoidettiin pois, hävisivät hajutkin.
kyse olis siis siitä, että haistoin sen tulehduspesäkkeen omassa päässäni, mutta haistoin sen vain tietyissä makuuasennoissa. Siksi se tuntui aina siinä sängyn vasemmanpuoleisessa nurkassa.
Ejakulaationeste. Ap on mastuboinut sängyllä ja nestettä on lentänyt virtsa-aukosta petarin nurkkaan ja kuivanut sinne.
Tuntuuko haju myös siellä puolella seinässä tms? Kosteus-/homeongelma on yksi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvin olla että patjasi haisee. Siihen en osaa autaa, mutta mulla on ehdotus mietttiä asiaa toisin.
Itse luulin että patjani haisee seinänviereistä ylänurkasta, siis tyynyn vierestä. Haku oli sellainen pikkulapsen pissan haju. Siihenkään ei löytynyt mitään selitystä. Luulin jopa että haju ehkä onkin seinässä ja siellä on jotain hometta. Sitten mökillä tajusin että hitto, sielläkin haisee. Ja että haju oli sielläkin samassa vasemman puoleisen tyynyn nurkassa. Ja että mitä jos se onkin mun päässä.
Kävin jo läpi kaikki aivokasvaimet jotka raha-aistimuksia aiheuttaisivat, mutta en uskaltanut lääkäriin. Lopulta tuli flunssa, se pitkittyi ja oli pakko mennä hakemaan astmalääkkeitä. Siinä sitten ultraillessaan lääkäri totesi että on muuten aika hyhmeän oloinen tulehduspesäke poski- ja otsaontelossa, että onko ollut pitkään oireita. Ja ne kun hoidettiin pois, hävisivät hajutkin.
Joo, tätäkin vaihtoehtoa olen pohtinut ja että ehkä kuvittelen koko hajun, mutta ei, kyllä se siinä ihan selvästi on ja haisee ihan riippumatta siitä, missä asennossa on. Mökillä ja kyläillessä en hajua ole haistanut, eli joko on patjassa tai asunnossa tämä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen kropan hiestä tulee sellainen imelä huono haju ja jossain vaiheessa ei lähde keinokuitumateriaaleista pesemälläkään pois. Mulla on patjansuojus just sen takia ja se patjansuojus menee vaihtoon yleensä tuosta syystä, että jossain vaiheessa keinokuidusta se imelä hienhaju ei lähde pesemälläkään pois. Mut alla olevat patjat pysyy kunnossa. Ihmiset hikoilee aika paljon öisin ja ainakin itse pyörin ja joskus jopa kävelen unissani, niin nukkuminen käy liikunnasta.
Se imelä haju voi tulla etenkin jos sitä tekstiiliä on pesty liian alhaisessa lämpötilassa huonosti ja pesun jälkeen kuivattu toistuvasti liian hitaasti (esim. loppukesän aikaan pyykkitelineessä tai pyykkinarulla kun huoneilma ja ulkoilma on hyvin kosteaa). Se haju lähtee kyllä pesussa koneessa jonka (todellisen) pesulämpötilan saa 70 tai 75 asteeseen. 60 astetta ei riitä. Ja pesukone, jonka puhdistus ja kalkinpoisto on laiminlyöty, ja lämmitysvastukset ovat kalkki- ja likakerroksen alla, ei edes välttämättä lämmitä vettä kunnolla ja pese kunnolla puhtaaksi.
Useimmissa nykyisissä pesukoneissa ei enää ole sitä normaaleita lämpötiloja korkeampaa 70 tai 75 pesulämpötilaa vaan vain 90 astetta. Useat tekokuituvaatteet kokemukseni mukaan kestävät kertaluonteisen pesun 70 asteessa. Jotkut eivät vaan rypistyvät pahasti. 90 astetta on yleensä jo melko kova koettelemus. Pyyhkeet ja lakanat jne. kestävät kyllä yleensä hyvin. Jos tekstiili ei kestä noin kuumia lämpötiloja hajun saaninen pois voi olla hankalaa.
Se imelä haju ei väitteistä huolimatta yleensä lähde etikalla. Kokeiltu on. Tai sitten etikan pitoisuus ja pesuaika pitää olla pesussa tai liotuksessa huomattavan suuri. 70-75 asteen pesu toimii varmasti kunhan kone vain varmasti lämpenee niin kuumaksi.
Tuo toimii samoin lainalaisuuksin kuin se että esim. haisevan tiskirätin saa hajuttomaksi kuumentamalla sen kuumaksi (ei kuivaksi asti) mikroaaltouunissa ja ripustamalla sen jälkeen kuivumaan hetkeksi.
Joka tapauksessa suosittelen viemään patjan pakkaseen. Tänään on vielä kylmä ulkona.
Tulee tai on tullut talon rakenteista runkopatjaan. Onko runkopatjan reuna kiinni ulkoseinässä?
Se on perseesi haju, kun nukut alasti. Juurikin perse haisee väkevälle.
Homettahan se sitten oli! Ajattelin, ettei haju tule eikä voi tulla petarista, mutta väärässä olin. Petari oli molemmilta puolilta ihan vitivalkoinen ja puhdas, sen päällä oli ollut patjansuojus. Mutta kun avasin sen petarin päällisen, niin vaahtomuovilevyssä sen sisällä oli pieniä tummia pilkkuja. Mysteeri siis ratkaistu. Ei nuo tuommoiset epämiellyttävät varsinkaan pistävät hajut kotona tyhjästä ilmaannu, vaan yleensä jotain on jossain pielessä.
Ap
"Oikeasti meinaatte että joku eksä tai huoltomies olisi käynyt sabotoimassa patjaa?"
Palstoilla on ollut joskus tunnustuksia ihmisiltä jotka käyvät sabotoimassa muita. Joku kaveri vaikka joka on kostava tms. Vaikea kyllä kuvitella sellaista. Mitä patjan myynyt sanoo tai kuljetus, vai syntyikö tosiaan myöhemmin. Mikä on sun veikkaus mistä se ilmestyi?