Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Määräaikaisen työntekijän huono kohtelu työpaikalla

Vierailija
18.01.2024 |

Kunnollista perehdytystä ei ole vielä tähän mennessä tullut. Työt joutuu opettelemaan täysin itsekseen ja kuuntelemaan ihmettelyä hitaudesta.

Jos pyydät apua, muut vetoavat kiireeseen ja kieltäytyvät auttamasta. Tai sitten poikkeuksellisesti auttamiseen suostutaan, mutta vähän ajan päästä selviää ettei toinen olekaan tehnyt mitään, kun on kuulemma ollut niin kiireistä.

Omien töiden kanssa käsketään vain olla nopeampi, jotta kaiken ehtii itse tehdä. Päälle tulevat lisäksi toisilta tulevat ylimääräiset työtehtävät (yksikössä vakituiset saavat ylimääräisiä vapaita yms. joiden aikana työt eivät tietenkään etene). Jos muilta tulevista töistä yrittää kieltäytyä, kun rästissä on omiakin töitä, saa kuulla valitusta huonosta asenteesta.

Olen töissä julkisella sektorilla. Onko tämä siellä tavanomaista uusien työntekijöiden kohtelua?

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on sellaista normaalia typerää välinpitämättömyyttä, ei välttämättä tietoista kiusaamista.

Vierailija
22/60 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni ärsyttää tiimissämme oleva määräaikainen nyt, kun työt ovat alkaneet vähentyä. Tulee sellainen olo, että mitä me hänellä teemme, kun juuri ja juuri on meille vakituisille riittävästi työtä. Tämä meidän määräaikainen on vielä jokseenkin pyrkyri. Toivon, että hänen määräaikaisuuttaan ei enää syksyllä jatketa.

Sori vaan, mutta se nyt vaan on eri asia olla vakituinen kuin määräaikainen. Olen itsekin aikoinaan ollut määräaikainen ja ymmärsin kyllä silloin paikkani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on sellaista normaalia typerää välinpitämättömyyttä, ei välttämättä tietoista kiusaamista.

Ei varmaan, mutta pomolla on myös sama asenne kuin kollegoilla. Minua ei muiden tarvitse auttaa, mutta minun pitäisi määräaikaisena ehtiä auttamaan kaikkia muita.

Jos sanon, että omien töiden kanssa on kiire enkä ehtisi ottaa lisätöitä muilta, ei minulla kuulemma ole tarpeeksi ryhmähenkeä. Mutta jos hukun itse töihin, en kuulemma vain ole tarpeeksi nopea. Silloin töitä ei yritetä siirtää tilapäisesti muille, vaan minun pitää itse ratkaista tilanne esimerkiksi tekemällä pitkää päivää.

Vierailija
24/60 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni ärsyttää tiimissämme oleva määräaikainen nyt, kun työt ovat alkaneet vähentyä. Tulee sellainen olo, että mitä me hänellä teemme, kun juuri ja juuri on meille vakituisille riittävästi työtä. Tämä meidän määräaikainen on vielä jokseenkin pyrkyri. Toivon, että hänen määräaikaisuuttaan ei enää syksyllä jatketa.

Sori vaan, mutta se nyt vaan on eri asia olla vakituinen kuin määräaikainen. Olen itsekin aikoinaan ollut määräaikainen ja ymmärsin kyllä silloin paikkani.

Trolli.

Vierailija
25/60 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa insinöörityössä saa asiat opetella itsekseen. Lisäksi voi tulla uutta asiaa, josta kukaan ei tiedä mitään. Silloin on vain oltava insinööri ja opeteltava asiat ja etsittävä tietoa. 

Vierailija
26/60 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemus määräaikaisena on, että vakituiset väsyvät neuvomaan tämän tästä uutta määräaikaista työntekijää. Eli tarve olisi vakituiselle työntekijälle, mutta aina vain otetaan uusi määräaikainen, joten saat vakkareiden kyllästymiset kuvioon tuollaisena käytöksenä

Vierailija
27/60 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule tervetuloa työelämään. Kukaan ei ehdi perehdyttää kun pitää omatkin työt tehdä, sun pitää kysyä apua kun tulee hetki, että et osaa. Ei kukaan ehdi koko aikaa vieressä istumaan.

Vierailija
28/60 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetten mitä "ylimääräisiä vapaita" julkisella puolella saa. En ole 40 vuoteen saanut yhtään mitään ylimääräistä kunnalta.

Vierailija
29/60 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvatkaapa kuinka vaarallista on kun ei anneta kunnon perehdytystä työhön. Voi sattua vaikka mitä onnettomuuksia. Ja kukas onkaan silloin syyllinen? ESIMIES. Voit aina vedota siihen että jos ei kunnon perehdytystä ala tulla, ja sattuu onnettomuus tms.niin katsotaanpa kuka joutuu vastuuseen. Näitähän on sattunut. Ja tulee kunnon SAKOT.

Vierailija
30/60 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei käy kateeksi nykyajan nuoria, työelämässä aloittelevia. Itse olen kohta eläkkeelle jäävä muinaisjäänne. 30v samassa työssä. Tunnistan tuon, että nykyään ei ole aikaa kunnolla perehdyttää työhön ja eihän sen niin pitäisi mennä. Koulun penkillä ei opita käytäntöä ja sehän vasta töitä hidastaa kun uusi työntekijä ei pääse töihin nopeasti käsiksi hyvän perehdytyksen avulla vaan yrittää itsekseen nyhrätä ja opetella. Tsemppiä sinulle!

Vierailija
31/60 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmetten mitä "ylimääräisiä vapaita" julkisella puolella saa. En ole 40 vuoteen saanut yhtään mitään ylimääräistä kunnalta.

Termi on ilmeisesti väärä. Tarkoitin ihmisten olevan eri syistä töistä vapaalla huomattavasti enemmän kuin mikä lomakertymä on.

Vierailija
32/60 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule tervetuloa työelämään. Kukaan ei ehdi perehdyttää kun pitää omatkin työt tehdä, sun pitää kysyä apua kun tulee hetki, että et osaa. Ei kukaan ehdi koko aikaa vieressä istumaan.

En saa apua, kun sitä kysyn.

Vierailija
33/60 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei käy kateeksi nykyajan nuoria, työelämässä aloittelevia. Itse olen kohta eläkkeelle jäävä muinaisjäänne. 30v samassa työssä. Tunnistan tuon, että nykyään ei ole aikaa kunnolla perehdyttää työhön ja eihän sen niin pitäisi mennä. Koulun penkillä ei opita käytäntöä ja sehän vasta töitä hidastaa kun uusi työntekijä ei pääse töihin nopeasti käsiksi hyvän perehdytyksen avulla vaan yrittää itsekseen nyhrätä ja opetella. Tsemppiä sinulle!

Kiitos kannustuksesta!

Vierailija
34/60 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut määräaikaisena julkisella. Sain hyvän perehdytyksen siltä henkilöltä jota tuurasin ja myös kaikki muut kollegat auttoivat tarvittaessa. Kukaan ei moittinut ja työyhteisö oli tosi mahtava. Hakijoita oli 120 ja sain sen paikan.

Vierailija
35/60 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota noin perehdyksen tarkoituksena on oppia tuntemaan työpaikka, sen tavat, ihmiset ja työhön liittyvät tavoitteet, sinä itse teet sen työn mihin on palkattu. Työnopastaja opastaa sitten muut jos on jotain epäselvyyttä miten työ tehdään. 

Vierailija
36/60 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama myös vakkareilla työpaikkakiusaamisen uhreilla. Pikkupomot ja niiden ruskeekieliset hännystelijät tekee ihan mitä huvittaa, muut tekevät työt. Onneksi älysin irtisanoutua. En vaan jaksanu enää.

Josirtisanoutuu täytyy ilmoittaa liittoon tai tehdä poliisi ilmoittus kiusaamisesta,

Vierailija
37/60 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heillä on ilmeisesti se käsitys, että perehdytys tarkoittaa vain työpaikan erilaisten käytänteiden selittämistä uudelle työntekijälle, varsinainen työ pitäisi osata hoitaa itsenäisesti.

Esim. jos olet kirjanpitäjäksi mennyt, niin kirjanpito sun pitäs osata jo omin päin, mutta vessan sijainti, ruokalan sijainti ja työajat jne. sulle selvitetään perehdytyksessä.

Tuolla ajattelutavalla uusi kirjanpitäjä saakin sitten olla pitkän aikaa tosi tehoton työssään ilman huolen häivää, kun on nollasta alkaen opeteltava itsekseen uudet ohjelmistot, tutustuttava uusiin asiakkaisiin ajan kanssa jne.

Vierailija
38/60 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heillä on ilmeisesti se käsitys, että perehdytys tarkoittaa vain työpaikan erilaisten käytänteiden selittämistä uudelle työntekijälle, varsinainen työ pitäisi osata hoitaa itsenäisesti.

Esim. jos olet kirjanpitäjäksi mennyt, niin kirjanpito sun pitäs osata jo omin päin, mutta vessan sijainti, ruokalan sijainti ja työajat jne. sulle selvitetään perehdytyksessä.

Tuolla ajattelutavalla uusi kirjanpitäjä saakin sitten olla pitkän aikaa tosi tehoton työssään ilman huolen häivää, kun on nollasta alkaen opeteltava itsekseen uudet ohjelmistot, tutustuttava uusiin asiakkaisiin ajan kanssa jne.

Voiko vielä kahden vuoden päästäkin vastata, että yhä ollaan työn suhteen sisäänajovaiheessa, kun pomo ihmettelee miksi on vielä niin hidasta, kun työntekijä opettelee itsekseen yritys ja erehdys -metodilla? Sori vaan nyt siitä, että pomon palkka lähti väärän napin painalluksen takia Intiaan, mutta kyllä virhe parin kuukauden sisällä saadaan korjattua.

Vierailija
39/60 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko vielä kahden vuoden päästäkin vastata, että yhä ollaan työn suhteen sisäänajovaiheessa, kun pomo ihmettelee miksi on vielä niin hidasta, kun työntekijä opettelee itsekseen yritys ja erehdys -me

Näinhän Helsingin kaupungin palkanmaksu taitaa sujua, tosin voi mennä paljon pidempään ennen kuin virheet saadaan korjattua.

Vierailija
40/60 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuullostaa ikävältä, mutta tässä perehdyttämistä tekevän näkökulma.

Meillä perusperehdytyksen, myös työtehtäviin, tekee esimies, joka ei itse käytännön työtä tee ja siksi se perehdytys on mitä on, eli työsopimukselliset asiat reilassa, muu sinnepäin. Töitä on liikaa ja ylitöitä joutuu välillä tekemään. Sitten meidän vakituisten perusperttien pitäisi jatkuvasti vaihtuvia työllistettyjä/harjoittelijoita/kesätyöntekijöitä perehdyttää oman työn ohessa, perehdyttämiseen ei työaikaa ole osoitettu erikseen. Ja näitä vaihtuvia on jatkuvasti, koska julkinen sektori ja kunnan velvoitetyöllistämiset sun muut.

Määräaikaisissa on välillä todellisia helmiä, ahkeria, reippaita, kysyvät ja tekevät, seuraavat itse vierestä ja varmistavat että asia on ymmärretty oikein ja sitten tarttuvat työhön. Heitä mielellään auttaa ja perehdyttää sitten vaativampiinkin hommiin ja monipuolisemmin, kun a) siihen ei mene tuhottomasti aikaa ja b) tietää, että tämä henkilö on oikeasti jatkossa hyödyksi, kun asian hälle neuvoo. Nämä sitten saavat mahdollisuuksien mukaan lisää sijaisuuksia/vakipaikan jos joku eläköityy tai vaihtaa duunia.

Sitten on niitä, jotka on kyllä usein mukavia, mutta oma-aloitteisuus on huonoa, työaikaa käytetään netissä notkumiseen kun silmä välttää ja hyvin neuvotutkin hommat tehdään hitaasti ja sinnepäin. Näille ei vaan jaksa montaa kertaa neuvoa samaa ja selittää asioita uudestaan, kun siitä ei ole kuin lisätyötä eikä se tuota mitään hyötyä töiden tekemiseen.

Kaikille pyrin kyllä olemaan ystävällinen ja noille saamattomille en tosiaan omaa työtaakkaani jaa, koska haluan että hommat tulee kunnolla tehdyksi, en ehdi korjailla muiden jälkiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kahdeksan