Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kokemusta ansiosidonnaisesta? Kannattaako pikkuhommia edes tehdä työttömänä?

Vierailija
17.01.2024 |

Pitikin joutua työttömäksi juuri nyt, kun työttömyysturvaa on laskettu... :-( Ikääkin on kohta 60 eli tuleva urani on hyvin todennäköisesti pitkäaikaistyöttömyys ja pitää säästää kaikesta...

Osaako kukaan auttaa minua ansiosidonnaisen kanssa?

Saisin joitakin pikkuhommia (voisi sanoa luottamustehtäviksi) muutaman tunnin verran joinakin kuukausina, mutta tuntuu, että ei kannata tehdä niitä, vaikka eivät ehkä saisi ketään muuta tilalle.

Kun se työnantaja maksaisi palkan/palkkion muutaman kuukauden välein, niin eikö silloin kaikki ansiosidonnainen viivästyisi pahimillaan kuukausia palkkatodistuksia odotellessa? Tuntuu, että ei kannata muutaman ansaitun kympin takia olla pitkiä aikoja ilman mitään tuloa. Lisäksi jokainen ansaittu euro pudottaa ansiosidonnaista.

Haluaisin silti tehdä jotain silloin tällöin. Haluaisin tehdä pikkutyöt pimeänä vaikka puolella palkalla... Mutta tässä en voisi saada palkkaa käteisenä.

Minusta tuntuu, että olisi helpointa vain olla hakematta palkkaa niistä hommista, jos muutaman kympin takia ansiosidonnainen viivästyisi kuukausia ja tulisi kauheasti paperitöitä ja stressiä.

Tai saanko merkitä kaikki työtunnit varsinaiselle palkanmaksukuukaudelle, niin ei joutuisi niin paljoa odottelemaan? Esim. tunteja olisi tammikuussa 3 ja maaliskuussa myös 3 ja palkanmaksu maaliskuun lopussa. Merkitsisin kaikki 6 tuntia maaliskuulle ja odottelua ei olisi kovin paljoa jos saan palkkatodistuksen huhtikuun aikana.

Nimimerkillä "pää sekaisin"

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyysturvaa ei ole toistaiseksi laskettu. Porrastus voimaan syyskuussa ja 300 euroa saa tienata vielä huhtikuun alkuun. 

Vierailija
22/31 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen saanut tehtyä pikkuhommia pimeästi. Työnantaja on vanha tuttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne näkyy sulla kerran palkkioina, ei tunteja tarvita sinne ilmoitukseen työttömyydestä. Kun se ei ole palkkasuhteessa tehtyä työtä, et voi laittaa että töissä. Ja siellä ei ole kohtaa että esim. kokouksessa, koska niiden oletetaan olevan muutenkin vapaa-ajalla.

Jos laitat että olet ollut töissä, sitä joudutaan sitten selvittelemään ja jonkin verran menee aikaa kun sitten selviää, että oletkin saanut vain palkkiota.

Vierailija
24/31 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos voisi sanoa luottamustehtäväksi, niin ehdottomasti sano, ja pyydä vain palkkio, kuten kokouspalkkio. Siitä ei tarvi laittaa mitään tunteja eikä mitään. Se kyllä näkyy tulorekisterin tiedoissa etuuden maksajalle, mutta koska se on palkkio, eikä palkka, sitä ei tarvitse sovitella, et ole työsuhteessa vaan luottamustoimessa, joita saa tehdä työn ohessa niin paljon kuin sielu sietää, ja samoin myös työttömänä ei niitä tarvitse lopettaa. 

Minä olen ollut politiikassa mukana 20 vuotta, ja suuremman ajan siitä ollut työttömänä kuin töissä, eikä koskaan ole mitään kokouspalkkioiden perään kyselty.

Sinulla on hyvin vanhennutta tietoa ylipäätään siitä miten nykyään kaikki toimii. Enää ei toimiteta mitään paperilippulappuja eikä ylipäätään todistuksia palkoista mihinkään, koska kun tulorekisteri tuli, kaikki näkyy sieltä, ja jo vuosia sitten tuli uudistus, että sovittelu tehdään siinä kuussa kun palkka tu

Miksi joillakin on luulo, että kun seuraava hallituskausi tulee, niin sitten taas rahahanat aukeavat? Ei tule käymään. Oli hallitus minkälainen tahansa, näitä päätöksiä ei tulla perumaan, kun ei yksinkertaisesti voida tehdä niin.

Vierailija
25/31 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen saanut tehtyä pikkuhommia pimeästi. Työnantaja on vanha tuttu.

Typerä työantaja. Ei voi vähentää palkkakuluja verotuksessa jos pimeästi maksaa.

Vierailija
26/31 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttava on työvoimakoulutuksessa ja on tehnyt samalla töitä. Ansiosidonnainen loppui kesken koulutuksen ja työssäoloehto on täynnä, mutta ei saa ansiosidonnaista niin kauan kuin koulutus on kesken. 

Jos olisi tuon säännön tiennyt etukäteen, olisi tehnyt nolla tuntia töitä ja paketoinut koulutuksen jollain keinolla sillä aikaa, kun sai ansiosidonnaista. Nyt on sitten koulutuksessa ja töissä aamusta iltaan.

Summa summarum: jos aiot tehdä työvoimakoulutuksen ansiosidonnaisella, varaudu Kelan rahoille tippumiseen tai työntekoon, sillä uutta ansiosidonnaisen kautta ei voi aloittaa koulutuksen aikana, vaikka työssäoloehto olisi täyttynyt. 

Eihän tässä ole mitään järkeä. En äkkiseltään löytänyt työkkärin sivuilta mitään asiasta, onko laittaa linkikiä oikeaan kohtaan? Kiinnostaa kun itse olen hakeutumassa työvoimapoliittiseen koulutukseen, tosin itsellä ansiosidonnaista kestää koulutuksen ajan. Ei pitäisi vaikuttaa mutta täytnee tutkailla vähän tarkemmin.

Vierailija
27/31 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ne näkyy sulla kerran palkkioina, ei tunteja tarvita sinne ilmoitukseen työttömyydestä. Kun se ei ole palkkasuhteessa tehtyä työtä, et voi laittaa että töissä. Ja siellä ei ole kohtaa että esim. kokouksessa, koska niiden oletetaan olevan muutenkin vapaa-ajalla.

Jos laitat että olet ollut töissä, sitä joudutaan sitten selvittelemään ja jonkin verran menee aikaa kun sitten selviää, että oletkin saanut vain palkkiota.

Minulla oli kolmesti parin tunnin pikkuhomma, joista sain kesällä palkkiota yhteensä noin 170 euroa. Niihin keikkoihin kului aikaa vähän yli 12 tuntia matkoineen. On tavallaan asiantuntijahomma, eikä sitä ole kukaan muu minun lisäkseni tehnyt, eikä minulla ole niistä edes työsopimuksia.

Siitä palkkiosta meni verot. Ja minulla oli kuluja (autolla yhteensä lähes 100 km). Lopulta ansiosidonnaisesta työttömyysturvasta vähennettiin 85 euroa.

Alun perin 170 eurosta jäi enää muutama kymmenen euroa ja tuntipalkaksi tuli vain pari euroa.

Kannattaako olla aktiivinen? Ehkä tuon parin euron tuntipalkankin takia sitä hommaa voisi tehdä, vaikka siihen menee hirveästi aikaa matkoineen ja tuntuu älyttömältä ja typerältä. Tuntuu, että en voisi pettää niitä eli että minun pitää tulla. Voisivatpa maksaa minulle käteisellä vaikka 15 euroa kerta eli saisin sitten puhtaana 45 euroa.

Työttömyyskassa siis vähentää palkkiotkin ansiosidonnaisesesta työttömyysturvasta. Varmaankin vuoden lopussa maksettavat kokouspalkkiot lähtevät tamalla tavalla. Saavat kohta etsiä jonkun muun taloyhtiön hallitukseen...

Saamani vastauksen mukaan kokouksetkin pitää ilmoittaa, koska he seuraavat työssäoloehdon kertymistä. En ymmärtänyt sitä, miten se reilun tunnin hallituksen kokous liittyy työssäoloehdon kertymiseen. Ohjeessa lukee "Työssäoloehdon täyttyminen tarkoittaa sitä, että sinun on täytynyt olla riittävästi töissä ennen kuin jäät työttömäksi. Lisäksi tekemäsi työn täytyy täyttää muita ehtoja, jotta se hyväksytään työssäoloehtoon."

Tietääkö kukaan noista, miten työttämänä ollessa kokoukseen osallistuminen liittyy työssäoloehtoon? Lasketaanko niitä tunteja mukaan niin, että esim. vuoden aikana kokouksista kertyisi yhteensä yhden työpäivän verran työtä ja silloin ansiosidonnainen työttämyysturva jatkuisi yhden päivän pidemmälle? En ymmärrä näitä.

Vierailija
28/31 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo vuosia tehnyt keikkatöitä ja saanut siis ansiosidonnaista ja palkkaa. Ei mitään ongelmaa. Ennemmin teen välillä töitä mitä olisin koko ajan kotona. Päiväraha tulee muutaman päivän päästä hakemuksesta, olin sitten tehnyt töitä tai en. Maksaja on YTK ja hyvin on sujunut. 

Vierailija
29/31 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata tehdä pikkuhommia, koska osapäivärahaa saavien rahat tulevat aina myöhemmin kuin kokonaan työttömänä olleiden mikä on todella tyhmää. Viivästys ei nykyään välttämättä ole kovin pitkä ja kassoilla on tulorekisteri käytössä, joten paperisota on helpompaa kuin ennen, mutta työttömyyskassoissa on eroja siinä, että kuinka nopeasti ne käsittelevät hakemukset. Jos on pieni ansiosidonnainen ja asuu yksin, niin ei välttämättä oikeasti ole varaa käydä osa-aikatöissä, kun rahantulo voi viivästyä eikä ole toisen tuloja tukena. Pitkälti on niin, että olet joko kokoaikaisessa työssä tai kokonaan työttömänä. 

Vierailija
30/31 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

27

Tuon tekstin voisit lähettää persujen ja kokkareiden edustajille. 

Myös esim. demareille, jotka voisivat nostaa asiaa esiin.  Tämä nykymalli on kyllä kaikkea muuta kuin aktiivisuuteen kannustava. 

Vierailija
31/31 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Li Andersson väänsi nämä asiat  rautalangasta jo silloin, kun pikku-Pete hallitusohjelmaansa esitteli. Vaan eipä mennyt järkipuhe perskokkarien kaaliin. Tämän hallituksen päätökset lisäävät kannustinloukkuja.