konttauskypärä, kokemuksia?
Meillä on poika alkanut liikkumaan ja välillä pää kopsahtaa lattiaan ikävästi. Uskoakseni tämä kopina tulee jatkossa vaan lisääntymään, joten mietin konttauskypärän hankintaa. Millaisia kokemuksia teillä on kypärästä? Onko jokin merkki parempi kuin toinen? Vai onko täysin turha kapistus?
Kommentit (12)
eli ei ole ollu hyötyä. se sellanen pehmeä risti vaan ei riitä minkään kolhun pehmentämiseen. olis pitäny olla kunnon työmaakypärä! aina kopsahtaa se kohta missä ei ole pehmustetta ja aika ohuet ne pehmustetut kaistaleetkin on.
ties silti vaiks jollakin ois hyväkin. meilläpäin vaan ei ole koettu hyödylliseksi. onneks ei ole ollu kovat lattiat ja melkeimpä kerrasta on oppinu varomaan paremmin. (tämä siis vain omaan kokemukseen perustuva oma mielipide, en halua yleistää!)
meillä vauva opetellessaan istumaan kaatui aina ja kolautti päänsä. Siitä tuli kovat itkut. Kun Pikku Piian konttauskypäri ostettiin, se vaimensi iskuja niin, ettei mitään itkuja tule. Kyllä minä kannatan siis kypärää. Vaikkakin on kömpelö mutta tyhjää parempi!
Meidän tyttö lähti liikkumaan kierien joten konttauskypärä on tarpeellinen kun aina pää muuten kolahtaa lattiaan. Tosin tyttö osaa varoa päätään, mutta varmasti hänenkin kannaltaan on mukavampi kun on joku pehmuste eikä suoraan kolauta päätään lattiaan.
Meilläkin tuo pikkupiian kypärä, ainakin aluksi on aika kömpelö mutta kunhan muotoutuu niin istuu paremmin. Ja onneksi meillä tyttö antaa kypärän päässä olla.
Tuostapa tulikin mieleen, että oletteko sitoneet sillä nauhalla leuan alta kiinni? Itse jotenkin kammoksun että tukehtuu jos sidotaan ja pyörii kypärä päässä, mutta miten te muut teette?
Mun esikoinen vihasi konttauskypärää ja nyt kun kuopus kolauttaa kallonsa noin seitsemänkymmentä kertaa päivässä niin yritän laittaa sitä hälle, mutta hänkin kiskoo aika pian sen pois...
Meillä on kanssa Pikkupian kypärä eikä se oikein muutenkaan pysyisi päässä vaikka poika antaisi sen ollakin... Surkeeta kuunnella sitä parkua ja katsella kolhuja pienen päässä, joku parempi systeemi tarvis keksiä vaan ei ole eteen tullut...
Hei,
meidän 8 kk tytolla ei ole konttauskypärää. Kyselin asiasta neuvolasta, kun huolestutti makuuhuoneen kova laattalattia (muuten on lattiat pehmeää puuta). Neuvolasta kuitenkin sanottiin, ettei kypärä ole meidän lapselle tarpeen, koska pään kolauttaminen oppimisvaiheessa on normaalia ja juuri siksi pään luut ovat alussa pehmeitä eli suojaavat päätä " kyparan lailla" . Tämä siis vain silloin, kun lapsi itse kaatuu (matkahan ei ole pitkä), tietysti jos putoaa, asia on eri.
Ei ole siis mikään pakollinen varuste, mutta tokkopa kypärästä mitään haittaa on ja voivathan toiset lapset olla alttiimpia kaatumiselle ja pään kolauttamiselle.
Meillä on siis kanssa käytössä, mutta nyt kysyisin viisaammilta.. Eli meillä on kanssa tuo pikku piia, mutta olisikohan jollain muulla valmistajalla isompia? Kun tuo ei millään meinaa enää pysyä kiinni, kun neidillä on " hiukan" isompi pää kuin muilla saman ikäisillä. Muuten olen ollut todella tyytyväinen hankintaan..
Meidän terveydenhuoltaja totesi, että konttauskypärä vaikuttaa lapsen itsesuojeluvaistoon. Ei siis suositellut kypärää ollenkaan, vaikka lapsi kolauttaa päänsä lattiaan monta kertaa päivän aikana.
Tarkoitin siis terveydenhoitajaa en huoltajaa ;-D
eevuska_85:
Meillä on siis kanssa käytössä, mutta nyt kysyisin viisaammilta.. Eli meillä on kanssa tuo pikku piia, mutta olisikohan jollain muulla valmistajalla isompia? Kun tuo ei millään meinaa enää pysyä kiinni, kun neidillä on " hiukan" isompi pää kuin muilla saman ikäisillä. Muuten olen ollut todella tyytyväinen hankintaan..
Munkin pojilla on iso pää =) eli yläkäyrillä mennään pään koossa ja kolmevuotiaallekin ostan viisvuotiaiden lakkeja. Aikoinaan jo esikoiselle tein niin, että suurensin itse kypärän ympärysmittaa lisäämällä muutaman sentin peumustetun kangaspalan kypärään ja siirtämällä samalla sitä tarranauhaa.
Täytyy kokeilla joskos onnistuisin.. Vaikka olenkin neulonta-asioissa peukalo keskellä kämmentä..:( Meillä ostettiin neidille 8kk joululahjaksi 2 vuotiaan hattu.. Mutta, eipä onneksi pään ultrista ole mitään löytynyt..:)
Meillä konttauskypärä ei pysynyt päässä. Ihan turha hankinta siis. Ostettiin Vantaan Lastentarvikkeesta.
Sisustusliike Mokosta ostetut nahkapohjaiset pienet vauvan tossut sen sijaan ovat olleet hyvät parkettilattialla, ovat estäneet kaatuilua selvästi. Samoin kulmasuojukset pöytien nurkissa ovat olleet hyvät.
Meillä oli toisella lapsella konttauskypärä, koska poika kaatui usein suorilta jaloilta ja halusin varjella pientä päätä. Ongelma oli siinä, ettei poika tykännyt siitä yhtään. Joskus vähän aikaan sitä piti, mutta kun en kokoajan " väkisin" viitsinyt pitää niin enemmän vahinkoja sattui silloin kun oli ilman kypärää. Onneksi tasapaino alkoi pian pitää tai lapselle tuli jonkinlainen varmuus siitä, kuinka pystyssä pysytään (tai tajusi että ei voi irrottaa molempia käsiä yhtäaikaa kun ei vielä osaa seistä ilman tukea *hih*) ja tuo kaatuiluvaihe jäi aika lyhyeksi.