Yle: Baronan nollatuntilaisen varastotyöntekijän paikkaa haki 1400 ihmistä
Tasan yksi valittiin pitkän rekryprosessin päätteeksi, ilman mitään takeita työtunneista.
Silti edelleen kokoomuslaiset boomerit elävät henkisellä 70-luvulla jossa palkallisiin töihin vain "'mennään" jos siltä tuntuu.
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Menisivät töihin noi kaikki 1400 hakijaa. Huono asenne kaikilla muilla paitsi noilla jotka pääsi. Hyihyi.
Ne on jo töissä. Sillä kukaan ei palkkaa työtöntä.
Vierailija kirjoitti:
Muut syrjäytyvät yhteiskunnasta. Rikolliseksi hyväksytään kaikki. Työssäkäyvät voivat sitten tulevaisuudessa käyttää rahansa omaan kotinsa vartiointiin.
Kannattaa tosiaan sijoittaa Verisuren ja muiden samanlaisten firmojen osakkeisiin.
Missä ne kokoaikatyötä ovat?? Citymarket hakee työntekijää 7 h viikkosopimuksella. Se on n 337 e brutto ja 270 e netto.
Vielä 80-luvulla tosiaan mentiin töihin. Ja aiemmin ei tarvinnut olla edes mitään koulutusta niin sai oikein valita työpaikan esim sihteeri vai kaupanala. Työ opetti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menisivät töihin noi kaikki 1400 hakijaa. Huono asenne kaikilla muilla paitsi noilla jotka pääsi. Hyihyi.
Ne on jo töissä. Sillä kukaan ei palkkaa työtöntä.
Nimenomaan työttömiä halutaan palkata, koska heistä saadaan valtion tukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan loistava ja aiheellinen keskustelu!
Joka sana niin totta.
Suomi ON nyt muuttunut erikoiseksi.
Kiitos kaikille kirjoittajille.
Seuraan vierestä erään rehdin ja reilun henkilön työnhakua ja todennut tämän hulluuden.
Ei ole muuttunut. Ainahan se on noin ollut. Useimpien pitää aloittaa työura ihan sieltä alhaalta lattitasolta. Ei kaikkien isä tai äiti voi olla firman toimitusjohtaja, joka antaa töitä eikä kaikkien vanhemmat omista yritystä, johon voi tuosta noin vaan mennä töihin. Suurin osa on palkansaajia eikä yrittäjiä noin muutenkin.
Kuitenkin työttömiä syyllistetään ja heiltä leikataan.. Hallitus on ilmoittanut kannustavansa osa-aikaiset kokopäivätyöhön.
Näin yritetään kannustaa lopettamaan osa-aikatyöt ja jättäytymään kokonaan työttömäksi niin sitten heistä saadaan valtiolta tukea palkatessa ja muutenkin kuvitellaan köyhemmän olevan helpommin manipuloitavissa ja ohjattavissa.
Pelkään että te-toimisto alkaa pakottaa ottamaan mitätahansa-työtä. Ja esim monta osa-aikatyötä.
Täytyy sanoa että edellinen oli huono hallitus mutta tämä on vieläkin huonompi.
Ei juma mitä pelleilyä. Aikoinaan itsekin aloitin työurani vuokratyöntekijänä ja hakuprosessi oli niin yksinkertainen että tein hakemuksen, kävin toimistolla, sain ekat työvuorot seuraavalle viikolle ja sitten työllistyin toiseen paikkaan, jne.
No silloin oli oikea työvoimapula eikä ollut mitään videohakemuksia eikä muitakaan pelleilyitä. Nythän nuo vuokrafirmojen hakuprosessit on ihan silkkaa nuorten kyykytystä enkä keksi ketä tuo nyt edes palvelee.
YLE:n kommenttiosiossa oli useampi hyvä kommentti. Tässä niistä mielestäni paras:
"Eli tämän jutun viesti nuorille oli, ettei sinulla ole mitään toivoa? Perusduunin voit saada vain, jos olet maailmanmestari tai satut jo ohjanneen dokumenttielokuvan? Oikeasti nyt."
Kuka vielä ilkeää puhua työvoimapulasta?
Itse olen kahdessa henkilöstövuokrausfirmassa. Vuorot varataan joko appissa tai tekstiviestillä. Yksi ongelma siinä on. "Vuoro on jo varattu." Samaan aikaan firma etsii lisää nollatuntilais väkeä. No yhden asian tuolla mentaliteetilla saa:ei sitoutuvia työntekijöitä. Sitoutuvia työntekijöitä saa kun antaa vuorojakin. Saa siinä kokoajan olla etsimässä väkeä!
Pooleihin ei pääse koska ei saa vuoroja mistään.
Ihmeellistä, että syntyvyys laskee. Voihan sitä lapset elättää nollatuntisopimuksella.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kahdessa henkilöstövuokrausfirmassa. Vuorot varataan joko appissa tai tekstiviestillä. Yksi ongelma siinä on. "Vuoro on jo varattu." Samaan aikaan firma etsii lisää nollatuntilais väkeä. No yhden asian tuolla mentaliteetilla saa:ei sitoutuvia työntekijöitä. Sitoutuvia työntekijöitä saa kun antaa vuorojakin. Saa siinä kokoajan olla etsimässä väkeä!
Pooleihin ei pääse koska ei saa vuoroja mistään.
mistään.
Niin, siksi koska mitään "laiskoja työttömiä" ei ole olemassakaan muualla kuin valehtelevan kokkarin päiväunissa.
Noin 6 sekunnissa siitä kun sinne intranettiin on ilmoitettu työvuoro, sata epätoivoista on sen jo yrittänyt varata että saisi pari kymppiä lisätienestejä.
Kymmenen vuotta sitten löytyi vielä monta päivää listaamisen jälkeen työvuoroja ja niitä sai yhdistellä oman mielen mukaan. Nyt niitä töitä ei yksinkertaisesti ole.
Koulutuksella ja kokemuksella tyvestä puuhun noustaan. Näissä nollakokemuksen ammateissa tulee varmasti paljon hakijoita, jos mitään ei vaadita. Heti kun on speksiä koulutusta ja osaamista, niin hakijoiden määrä vähenee radikaalisti kun ei kaikkia amisjuntteja niihin töihin kelpuuteta.
Itse toki olen onnellisessa asemassa valtion virkamiehenä, 4500e/k eikä huolta huomisesta. Tästä taidetaan jäädä eläkkeelle. DI:n tutkinto, joten tietenkin ehkä hieman palkkakuopassa, mutta työmäärä ei ole kummoinen ja joutaa tekemään viraabelia oman firman kautta.
Ja sitten vielä ihmetellään miksi nuoria ahdistaa ja Mt-ongelmat on räjähtänyt käsiin
Minä en tee nollatuntisopimusta. Ei mitään vapaa-aikaa, kun pitää olla koko ajan työnantajan käytettävissä.
Vierailija kirjoitti:
Koulutuksella ja kokemuksella tyvestä puuhun noustaan. Näissä nollakokemuksen ammateissa tulee varmasti paljon hakijoita, jos mitään ei vaadita. Heti kun on speksiä koulutusta ja osaamista, niin hakijoiden määrä vähenee radikaalisti kun ei kaikkia amisjuntteja niihin töihin kelpuuteta.
Itse toki olen onnellisessa asemassa valtion virkamiehenä, 4500e/k eikä huolta huomisesta. Tästä taidetaan jäädä eläkkeelle. DI:n tutkinto, joten tietenkin ehkä hieman palkkakuopassa, mutta työmäärä ei ole kummoinen ja joutaa tekemään viraabelia oman firman kautta.
"Koulutuksella ja kokemuksella tyvestä puuhun noustaan."
Niin ja kouluun hiihdettiin...
Varmaan aika moni on samaa mieltä siitä, että jostakin on aloitettava. Pakkaajan työ vuokrafirmassa on aivan hyvä työ abille tai muulle nuorelle ekaksi työpaikaksi. Ei se ole se ongelma.
Mutta laput pois silmiltä nyt. Ei vielä äskettäin ollut näin, että päästäkseen edes työn syrjään kiinni, pitää laittaa lotto vetämään. Oli sentään jokin kohtuus. Sillä, että oli noheva nuori ja ns asenne, saattoi todella pärjätä työnhaussa.
Tuossa ei pärjää enää mitenkään, kun hakijoita on noin paljon. Kolikkoarvonnaksi menee, kun kaikkia hyviä ei voi työllistää yhteen positioon.
PS. Mitä käy niille nuorille, jotka eivät ole kovin tavoitteellisia? Niille, jotka ennen vanhaan ajautuivat töihin tällaisiin paikkoihin kuin tämä ex-urheilija nyt.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin aloitin työuran Buranan nollasopparilla vuonna kivi. Hakemus ei varmaan ollut kovin hiottu. Haastattelu meni silleen, että katsottiin tyyliin et mul on kädet, jalat ja pää suunnilleen tässä maailmassa. Pääsin heittämään vähän keikkaa alkuun ja sit pitempiaikasesti.
Ja sama keissi tänään: yli 1000 hakijaa ja sirkustemppuja?!?!?!
Anteeksi, mutta nuo valitun henkilön kommentit oli osin aika liikuttavia. Siis "usko itseesi, se paikka ei vaan ollut sinulle" tyyliin. Mitä tekemistä tossa on enää minkään oman asenteen kanssa, jos kilpailijoita on yli 1000?!?!?! Myöskin toi, että olis naisena jotenkin rohkeaa hakea tollasern duuniin, on puppua. Noissa hommissa on ollut naisia iät ja ajat, varmaan oli näissäkin hakijoista roppakaupalla kivannäköisiä ja vähemmän kuiannäköisiä tyttöjä ja tätejä, että kivoimmat sai valita päältä. Turha neuvoa lottovoittajan asemassa!!!
Ugh, ketuttaa nuorempien puolesta.
Aivan ja kyse on nollasopparista ja tollanen rumba ja kilpailu paikasta. Työstä, missä ei ole mitään tulevaisuutta, jos haaveilee omasta kämpästä tai talosta. Nollasopparilla ei lainoja haeta. Kertoo aika paljon maan tilanteesta, kun pitää vuokrafirman listoilla kisailla työpaikasta mihin kutsutaan, kun tarvitaan. Noihin hommiin tais olla muutenkin 7 paikkaa auki. Työttömiä lähes 500k.
Meidän työpaikan etusivulla lukee heti ensimmäisenä, että emme rektytoi tällä hetkellä. Olen 21v ollut töissä samassa firmasssa eikä ikinä ole ollut textiä. Kai se jotain kertoo myös tämän yrityksen tilanteesta tai sitten noita pakotettuja hakemuksia on tullut niin paljon, että jollain on mennyt kuppi nurin yläkerrassa.
Täälläkin huudellaan menkää töihin, mutta eipä sitä työtä ole kaikille.
Just niin. Työvoimapula, joopa joo. Minullakin 0h soppari, koska firma tarvii vaan kesätyöntekijöitä. Jokasen vuoron oon ottanu mitä saanut tässä kuussa, tunteja kertynyt 22. Kilpailu on kovaa näistä vuoroistakin, kun kaikki haluaisivat tehdä enemmän. Jopa tuntityöntekijätkin.
Hyvin kuvaavaa nykytilanteelle. Samoin se, että yritys jota olen palvellut toistakymmentä vuotta on nyt menossa konkurssiin. Osasin päätellä asian jo siitä, että meillä ei ollut kassassa rahaa ostaa joulumyyntiä varten varastoa täyteen ja silti tavaraa oli liikaa - joulumyynti ei koskaan ole ollut yhtä huonoa. Eilen asiasta ilmoitettiin yleisölle. Täytin muutama vuosi sitten 50 ja olen lähes 100% varma että en enää ikinä työllisty, mutta aion sitli lähettää hakemuksia hamaan hautaan asti. Tuota se sitten on - kun ei ole pari-kolmekymppinen olympiavoittaja kahdella loppututkinnolla on paras mahdollisuuteni toivoa että halltius vaihtuu ja suhdanne kääntyy.
Kuitenkin työttömiä syyllistetään ja heiltä leikataan.. Hallitus on ilmoittanut kannustavansa osa-aikaiset kokopäivätyöhön.