Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisten matematiikan osaaminen huolestuttavan alhaalla - Osa lukion läpäisseistä ei osaa laskea esim. yksinkertaista 5 potenssiin 3

Vierailija
16.01.2024 |

laskutoimitusta. Asia selvisi Luokan edessä- ohjelmassa. Mihin tämä maa onkaan. menossa. Eihän tuollaisella laskutaidolla pärjää edes ruokakaupassa. 

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Presidentiksi sillä kuitenkin ollaan matkalla ( Stubb), suurpääoman ja "riippumattoman" iltapäivälehdistön tuella.

Vierailija
22/62 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä luulen, että stubbi olis osannut tuon laskea, jos sille olisi kerrottu että se on 5x5x5. Mutta se, että ei ymmärrä mikä potenssilasku on, on vieläkin huolestuttavampaa. 

Yritäpä siis kertoa miehelle mitä tarkoittaa eksponentiaalinen kasvu tai väheneminen.

Olen mies ja tekniikan tohtori, ja luulen osaavani paremmin matematiikkaa kuin yksikään nainen tällä palstalla. Voitte toki yrittää haastaa minut, ja otan toki mielelläni haasteen vastaan.

Lol. Miehellä viittasin tällä kertaa Aleksander Stubbiin, en sukupuoleen.

Mies ei ole erisnimi. Mies on mies.  Eksponentiaalinen kasvu tarkoittaa tietynlaista epälineaarista kasvua, mutta sitten pitää tietää, mitä epälineaarinen kasvu tarkoittaa, ja se on tietysti lineaarisen kasvun vastakohta. Ja lineaarinen kasvu tarkoittaa suoraviivaista kasvua. Esim. kello kulkee lineaarisesti eteenpäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä luulen, että stubbi olis osannut tuon laskea, jos sille olisi kerrottu että se on 5x5x5. Mutta se, että ei ymmärrä mikä potenssilasku on, on vieläkin huolestuttavampaa. 

Yritäpä siis kertoa miehelle mitä tarkoittaa eksponentiaalinen kasvu tai väheneminen.

Kyllä ihminen voi ymmärtää tällaisia ilmiöitä myös ilman niiden matemaattisen pohjan ymmärtämistä.

Vierailija
24/62 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin "osa"? Vastaamassa oli yksi henkilö.

Vierailija
25/62 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen mies ja tekniikan tohtori, ja luulen osaavani paremmin matematiikkaa kuin yksikään nainen tällä palstalla. Voitte toki yrittää haastaa minut, ja otan toki mielelläni haasteen vastaan.

Ihan varmasti olet juu. Siellä CS-ES-PS -porukoissa toki käytetään näitä netin mielikuvitusnimiä, jotta siitä vinkkelistä ymmärrettävää.

Vierailija
26/62 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matematiikkaa tuputetaan nykyään niin, että heitetään kaava taululle: "laskekaa".

Oppimisesta on kadonnut ilo. AInoa, mikä merkitsee, on aivoton matematiikan laskeminen, vaikka kyseessä on yksi maailman mielenkiintoisimmista maailmoista.

Kummasti porukka osasi laskea, kun musiikkia, taideaineita, kirjoitusta, lukemista, ja käden taitojen aineita pidettiin arvossa. Liekö suora seuraus? Taideaineet kehittävät todistetusti sellaisia kykyjä, mitä tarvitaan myös matemaattisissa aineissa. Ongelmanratkaisukykyä, päättelykykyä, kärsivällisyyttä, jne.

Vierailija
27/62 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka täällä lässyttää lineaarisuuksista ja epälineaarisuuksista? 😅

Laitapa yksi kello ranteeseesi ja toinen nilkan ympärille. Kummasti käyvät eri tahtiin. Missäs se lineaarisuus-epälineaarisuus -rajapinta nyt onkaan?

Loppuun vielä: Jonneli pidä leipäläpesi kiinni aikuisten asioista. 

Vierailija
28/62 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ihminen voi ymmärtää tällaisia ilmiöitä myös ilman niiden matemaattisen pohjan ymmärtämistä.

Huomauttaisin seuraavaa: Matemaattinen pohja on täysin aivokuolleesti ajateltu. Sama kuin väittäisit vaikka sanan

Eiffel-torni

pohjan olevan tietyssä järjestyksessä piirretyissä viivoissa. Siis täysin perse-edellä-puuhun ja naula päässä.

Vierailija
29/62 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 potenssiin 3. Mitähän tuollakin tiedolla tekee ja missä?

Veikkaan, että matematiikka olisi monella hallussa jos tälläkin palstalla vaadittaisiin tekstin julkaisuun esim. yhtälöitten ratkaisemista numerosarjojen kirjoittamisen sijaan.

Vierailija
30/62 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasken kymeneen potensseja päässä jo 4 luokalla aikani kuluksi. Taitaa nykyihmisiltä olla ihan peruskertotaulutkin hakusessa.

Eihän nykyisin edes vaadita kertotaulua opettelemaan vaan muksut saa arvailla intuitiivisesti vastaukset. Se, että peruslaskutoimitukset tulee selkäytimessä on kyllä etu verrattuna siihen, että joka kerran joutuu värkkäilemään sen laskun paperilla tai laskimella.

Vierailija
31/62 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan, että matematiikka olisi monella hallussa jos tälläkin palstalla vaadittaisiin tekstin julkaisuun esim. yhtälöitten ratkaisemista numerosarjojen kirjoittamisen sijaan.

Veikkaan, että paras ratkaisu olisi vaatia differentiaaliyhtälöryhmien muodostamista sanallisista ongelmista. Tällöin 100% paskatrolleista päätyisi yhteen kahdesta: Töihin meno tai lopullinen ratkaisu.

Vierailija
32/62 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Huomauttaisin seuraavaa: Matemaattinen pohja on täysin aivokuolleesti ajateltu."

Ei nyt oikein auennut mitä tarkoitit.

Minä taas tarkoitin että ihminen voi ymmärtää tasaisesti kasvavan ja kiihtyvästi kasvavan asian eron vaikka ei olisi koskaan kuullutkaan potenssilaskusta.

Vierailija
33/62 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös täällä aluksi ollutkin joku laskutoimitus mikä piti ratkaista ennenkuin saa viestin lähtemään. Se ei vaan menestynyt kun porukka ei saanut oikeita vastauksia niin että viesti olisi lähtenyt.

Vierailija
34/62 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonenna ylen pressatentissä Stubb. Laittakaa yleisökysymyksenä joku potenssilasku! 😂

Vierailija
35/62 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alex sentään kirjoittanut lyhyen matikan A entä sinä

Vierailija
36/62 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potensseista  en tiijä mutta kertotaulun osaan. 

Vierailija
37/62 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kyllä koskaan tarvinnut potensseja elämässäni. Mutta olenkin vain alhainen ruumillista työtä tekevä mies. Missä tilanteessa esim kaupassa asioimisessa tarvitaan potenssilaskuja?

Tulppu
38/62 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasken kymeneen potensseja päässä jo 4 luokalla aikani kuluksi. Taitaa nykyihmisiltä olla ihan peruskertotaulutkin hakusessa.

Aivan. ja se on ihan yhtä helppoa, kuin anonyymi valehtelu internetissä. Kaikkihan sen uskoo, jos tahtoo, siis uskottavuutesi on tasolla "uskokoon ken tahtoo". Empiirinen tutkimus on todistanut, että ne jotka todella osaavat, ovat kyllin älykkäitä olemaan kehumatta sillä, ja kääntäen. Toisaalta, jos nyt kysyttäisiin vaikka 9 potenssiin 9, niin et tietäsi, etkä osaisi vastata, vaikka sinulla olisi laskin kädessäsi.

Vierailija
39/62 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tilanteessa  kauppa-asioilla tarvitsee potenssilaskuja?

Vierailija
40/62 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huonenna ylen pressatentissä Stubb. Laittakaa yleisökysymyksenä joku potenssilasku! 😂

Olet tollo, mihin presidentin tehtävissä tarvitaan potenssilaskuja?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme