Kivulias gynekologinen tutkimus
Sisältövaroitus: r@iskaus, yhdyntäkivut, trauma.
Lyhyesti: minut r@iskattiin parikymppisenä, eli kymmenisen vuotta sitten. Kyseessä oli vielä eka penetraatiokertani.
Tämän jälkeen olen yrittänyt käydä gynekologisessa sisätutkimuksessa, mutta tutkimus on jouduttu aina keskeyttämään jo alkuvaiheessa, koska jo gynen hansikoidut sormet alapäässäni sattuvat järkyttävästi ja saan kaamean itkukohtauksen.
Olen kokeillut seksuaaliterapiaa, liukkaria, puuduttavaa voidetta ja ymmärtäväisen kumppanin tukea.
Tiedän, että sisätutkimus olisi tärkeä mahdollisten muutosten havaitsemiseksi, mutta mitä jos en vaan kerta kaikkiaan pysty ronkittavaksi? Jännitän taatusti lihaksiani kivuissani, eikä yksi sormikaan silloin mene sisälle.
Eräs ymmärtäväinen gyne ultrasi paikkani, mutta papakoekin olisi varmasti tarpeen.
N32
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
Yritä päästä traumaterapiaan. Ja ei siis mikä tahansa terapeutti vaan traumoihin erikoistunut. Kuulostaa siltä että vieras ihminen laukaisee traumaperäisen reaktion.
Pystytkö kumppanin kanssa tekemään mitään vai sattuuko sekin?
Kiitos vastauksesta!
Pitääpä etsiä traumaterapeutteja. Kyllä heitä luulisi nykyään olevan saatavilla.
Valitettavasti r@iskaajani oli myös silloinen seurustelukumppanini, mikä varmaan omalta osaltaan vaikuttaa nykyiseenkin suhteeseeni. Nykyinen heilani on onneksi mitä ymmärtäväisin, ja hän on tukenut minua miten vaan on pystynyt aina siitä asti kun kerroin.
Valitettavasti en kuitenkaan pysty juuri minkäänlaiseen seksiin nykyiseni kanssa. Kaikenlainen penetraatio on kokeilun kautta täysin pois suljettu, ja suuseksissäkin hän voi hyväillä vain tiettyjä alueita ilman kipua.
Ap
Tällaisessa tapauksessa ymmärtäväinen kumppani on todella tärkeässä roolissa. Onneksi seksiä ja läheisyyttä ylipäätään voi harrastaa muutenkin kuin vain penetroimalla. Vie aikansa ennenkuin saa vahvistettua positiivisia kokemuksia tarpeeksi tuon tason traumaattisen kokemuksen jälkeen.
Mun omalla kumppanilla haasteita oman kelpaavuuden suhteen, oli aikoinaan yllättänyt eksän sängystä toisen kanssa ja tästä tuli todella pahat psyykkiset oireet hänelle. Vuosi ollaan oltu yhdessä ja hän on hitaasti mutta varmasti päässyt etenemään varmuudessa ja uskaltamisessa seksin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Tällaisessa tapauksessa ymmärtäväinen kumppani on todella tärkeässä roolissa. Onneksi seksiä ja läheisyyttä ylipäätään voi harrastaa muutenkin kuin vain penetroimalla. Vie aikansa ennenkuin saa vahvistettua positiivisia kokemuksia tarpeeksi tuon tason traumaattisen kokemuksen jälkeen.
Mun omalla kumppanilla haasteita oman kelpaavuuden suhteen, oli aikoinaan yllättänyt eksän sängystä toisen kanssa ja tästä tuli todella pahat psyykkiset oireet hänelle. Vuosi ollaan oltu yhdessä ja hän on hitaasti mutta varmasti päässyt etenemään varmuudessa ja uskaltamisessa seksin kanssa.
Onneksi seksi ja läheisyys tosiaan on muutakin kuin penetraatiota.
Olipa ihana kuulla kumppanisi ja sun yhteisestä taipaleesta kohti toipumista <3 Kaikkea ihanaa ja hyvää teille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi seksi ja läheisyys tosiaan on muutakin kuin penetraatiota.
Olipa ihana kuulla kumppanisi ja sun yhteisestä taipaleesta kohti toipumista <3 Kaikkea ihanaa ja hyvää teille!
Kiitos samoin!
Ymmärrän täysin tuon jännityksen ja pelon. Itsekin joutunut hyväksikäytetyksi kauan sitten ja edelleen ihmisten liian lähelle tuleminen/läheisyys tuo ahdistavan tunteen päälle. Myös gynen vastaanotolla ahdistus meinaa iskeä päälle, vaikka olenkin pystynyt tutkimukset läpikäymään. Mutta ikäväähän se on, kun tietyt samanlaiset tilanteet tuo ahdistuksen aina.
Mihin ihmeeseen te tarviitte jotain sisätutkimusta? Eikö se riitä että mahan päältä tuntee munasarjat. Mulla otettiin vatsan ultraääni jossa lueteltiin tavanomainen kohtu eikä mitään kasvaimia, virtsarakko jne. Ainoa mihin mitään sisätutkimusta tarvitaan ois papakokeen otto, ja koska mullakin tuotti sietämätöntä kipua se hevosenkokoinen metalli laite, vaadin homman keskeyttämistä, ja hän sitten vaihtoi sen lapsille käytettävään vaaleanpunaiseen välineeseen, niin ei mitään kipua ollu. Siis jos tamponi menee niin menee sekin.
Papan voi ottaa itsekin, apteekki muistakseni myy näitä testipakkauksia.
Tee itse itsellesi sisätutkimus jos ihan pakko on.Elimet voidaan kyllä kuvata jos on oireita.
Ja, mitähä ihmeen apua terapia toisi jos sulla on joku vamma siellä alhaalla, joka aiheuttaa kipua? Voi olla joku kasvain, laskeuma,tms.
Vierailija kirjoitti:
Mihin ihmeeseen te tarviitte jotain sisätutkimusta? Eikö se riitä että mahan päältä tuntee munasarjat. Mulla otettiin vatsan ultraääni jossa lueteltiin tavanomainen kohtu eikä mitään kasvaimia, virtsarakko jne. Ainoa mihin mitään sisätutkimusta tarvitaan ois papakokeen otto, ja koska mullakin tuotti sietämätöntä kipua se hevosenkokoinen metalli laite, vaadin homman keskeyttämistä, ja hän sitten vaihtoi sen lapsille käytettävään vaaleanpunaiseen välineeseen, niin ei mitään kipua ollu. Siis jos tamponi menee niin menee sekin.
Tee itse itsellesi sisätutkimus jos ihan pakko on.Elimet voidaan kyllä kuvata jos on oireita.
Ja, mitähä ihmeen apua terapia toisi jos sulla on joku vamma siellä alhaalla, joka aiheuttaa kipua? Voi olla joku kasvain, laskeuma,tms.
Ja aloittajan pointti meni sulla niin lujaa ohi että huhhuh. Huomaa että sulle ei ole tapahtunut mitään yhtä traumaattista
Vierailija kirjoitti:
Onhan se kätevää jos tuollaisia tee-se-itse-testejä on saatavilla, mutta itse valitettavasti en pysty käyttämään edes tamponia, työntämään yhtään sormea sisälle tai vastaavaa.
Uskon terapian auttavan ainakin henkisiin arpiin.
Ap
Yritä päästä traumaterapiaan. Ja ei siis mikä tahansa terapeutti vaan traumoihin erikoistunut. Kuulostaa siltä että vieras ihminen laukaisee traumaperäisen reaktion.
Pystytkö kumppanin kanssa tekemään mitään vai sattuuko sekin?