Taitoluistelun loppunäytös, miksi kapellimestari seisoo soittajien takana? Eikö kapellimestarin pitänyt "johtaa ja ohjata" soittajia?
Siis eikö kapellimestarin tarvetta aina perustella sillä, että "hän johtaa ja näyttää soittajille miten soittaa"? Miten tuo onnistuu kun kapellimestari seisoo kaikkien soittajien selkien takana?
Yle tv2 juuri nyt, areenassa nähtävissä tallenne:
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Se kapellimestari seisoo siellä takana koska sillä seisoo.
Onhan se ikävä ilmiö olla toinenkin keppi pystyssä. Soittajatkin sekoaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soittajat näkevät hänet todennäköisesti screeniltä. Joskus voi tilanpuutteen vuoksi joutua tekemään tuollaisen ratkaisun.
Eikö tällainen teknologiavälitteinen "screenivälitteisyys" olisi elintärkeän haitallista itse musiikille viiveen takia?
Oopperassa käytetään tuota paljonkin eli laulaja ei näyttämön kaikissa osissa näe kapellimestaria, joten ongelma on ratkaistu näytön avulla.
Vertaisarvioituja lähteitä sitten tulemaan. Jännä kun oopperaa on voitu esittää jo monta sataa vuotta ilman tuollaisia digidiginäyttöjä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soittajat näkevät hänet todennäköisesti screeniltä. Joskus voi tilanpuutteen vuoksi joutua tekemään tuollaisen ratkaisun.
Eikö tällainen teknologiavälitteinen "screenivälitteisyys" olisi elintärkeän haitallista itse musiikille viiveen takia?
Paljonko arvioit että tuosta latenssia syntyy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko arvioit että tuosta latenssia syntyy?
Aika paljon, koska kapellimestarin työhän on maailmankaikkeuden tärkein ja tarkoin työ.
Vierailija kirjoitti:
Alapeukkuja tulee, mutta ei vastausta itse kysymykseen?
Yrität ymmärtää sellaista asiaa jota et voi soittotaidottomana ymmärtää koskaan. Kapellimestari ohjaa orkesterin kollektiivista energiaa ja manipuloi aikaa haluamallaan tavalla. Samakin teos on aina erilainen eri kapellimestarien johdolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukkuja tulee, mutta ei vastausta itse kysymykseen?
Yrität ymmärtää sellaista asiaa jota et voi soittotaidottomana ymmärtää koskaan. Kapellimestari ohjaa orkesterin kollektiivista energiaa ja manipuloi aikaa haluamallaan tavalla. Samakin teos on aina erilainen eri kapellimestarien johdolla.
Ja kapellimestarin pitää tuntea johtamansa teos läpikotaisin. Eli jokaisen soittimen jokainen nuotti, että kuulee mahdolliset virheet soitossa. Vaatii todella hyvää muistamiskykyä.
Emäntänsä tarttunut väärän kapellimestarin puikkoon.