Vaimon mielenterveysongelmat - huoli-ilmoitus vai mikä avuksi?
Vaimollani on ollut muutaman vuoden mielenterveysongelmia, jotka vaan tuntuvat pahenevan ja pahenevan. Suhtautui ensin skeptisesti koronarokotteisiin, eikä suostunut ottamaan sellaista, koska kuulemma sisältävät myrkkyä ja mRNA-virusta. Rokotettujen veri on mustaa. Rokotetun sperma ja muut eritteet levittävät virusta muihin.
Ei myöskään suostunut pitämään maskia, myrkytettyjä nekin. Samoin nenään työnnettävät testipuikot. Kaikki lääkkeet ja rokotteet. Teolliset elintarvikkeet. Vesijohtovesi ilman suodatusta. Kahvit, jossa on sammakkomerkintä. Punaista elintarvikeväriä sisältävät karkit ja muut. Lentokoneet levittävät myrkkyjuovia taivaalle. Eliitti haluaa tappaa 90% ihmisistä ja orjuuttaa loput. Maailman talousfoorumi. Lasten kidnappaukset ja kidnapattujen, pelossa pidettyjen lasten verestä eliitille tehtävä stressihormoneita sisältävä huume. 5G. Puhelimen ja langattomien laitteiden aiheuttama vaarallinen säteily. NATO:n myötä Suomi ei ole enää itsenäinen. Putinista on tehty syntipukki. Ukrainassa ei oikeasti tapahdu mitään, vaan koko homma on vain bluffia, jonka tarkoituksena on kääntää ihmisten huomio muualle.
En edes muista, mitä kaikkea uskomatonta olen saanut viimeisten 3,5 vuoden aikana kuulla. Asioita, joihin vaimo kuitenkin uskoo. Missä vaiheessa henkilö on niin sekaisin, että hänet otetaan tahdosta riippumattomaan hoitoon? Mulla alkaa olla jo takki aika tyhjä.
Kommentit (179)
Valitettavasti salaliittoteorioihin uskominen ei ylitä huolikynnystä, ovat yleistyneet nykyään valitettavasti. Ilman aistiharhoja kyse ei ole psykoosistakaan, ehkä harhaluuloisuushäiriötä. Lääkäriin voit yrittää ohjata.
Vierailija kirjoitti:
Miten uskomukset vaikuttavat vaimon elämään ja millainen on toimintakyky ylipäätään? Työkyky, syöminen, nukkuminen, ihmissuhteet? Mainitsit, että välit lapsiin huonontuneet, entä onko muita ihmissuhteita vai onko ihan eristäytynyt? Uskaltaako liikkua kodin ulkopuolella? Aiheuttavatko uskomukset erikoista käytöstä? Kuuluuko elämään enää mitään muuta kuin salaliittoteorioiden lukeminen? Entä onko ahdistunut, pelokas, masentunut
Toimintakyky on mielestäni rajoittunut, sairauslomalla töistä fyysisen vamman takia, nukkuu huonosti (vaihdevuodet), ihmissuhteet vähissä poislukien "baarikaverit" ja muut salaliittoteoreetikot, joiden kanssa supistaan salaisuuksia lähinnä humalassa, alkoholin suurkuluttaja, erakkoluonne ollut aina mutta nykyään välttelee jopa ihmisten kohtaamista kadulla. Masennusdiagnoosin saanut joskus, mutta ei suostu syömään mitään lääkkeitä ja kaikkein vähiten jotain SSRI-lääkkeitä. Uskoo vaihtoehtolääketieteeseen (joka ei perustu bisnekseen) ja tilailee erilaisia luontaistuotteita ja muita "oikeita lääkkeitä". Kertoo usein minulle, että minä ja lapset kuolemme 1-5 vuoden kuluessa koska otimme koronarokotteet vuonna -21.
Vuosisadan pahin kusetus nimeltään korona. Muihin en ota kantaa.
Onko sinulla jokin erityinen syy esittää (huonosti) miekkosta täällä naik.k0sten palstalla päivästä toiseen? 🥱
En tiedä miten jaksat tuollaista. Kuulostaa melkein psykoosilta, mutta taitaa olla denialisti. Ei tarvitse muuten olla skitsofreenikko saadakseen psykoosin, on muitakin psykoosisairauksia.
Vierailija kirjoitti:
Mä kuuntelen varmasti sun vaimosi kanssa samoja hörhökanavia. En kuitenkaan usko kaikkea mitä siellä sanotaan. Ihan samoin kun en usko mitä ylellä tai vaikka maikkarilla sanotaan. En usko kaikkeen mitä lääketeollisuus kertoo sairauksien hoidosta tai mitä elintarvikeollisuus kertoo ruua terveellisyydestä.
En käyttänyt maskia, en ottanut koronarokotteita, ymmärrän, että Ukrainan sotapropaganda täyttää median.
Meistähän ei kukaan tiedä mitkä noista vaimosi uskomista asioista on totta tai tulevaisuutta. Mutta mitä useampi uskoo pahuuteen ja pelkää pahoja asioita, niin sitä suuremmalla todennäköisyydellä asiat toteutuvat. Jos kaikki tai riittävän suuri osuus ihmisiä virittäytyisivät kiitollisuuden, rakkauden ja hyvyyden taajuuksille, niin maailma olisi paratiisi. Pahuudelle ei olisi silloin enää sijaa.
On aika eri asia suhtautua kriittisesti mediaan ja muuhun ympärillämme kuin paasata asioista jatkuvalla syötöllä, vaikka ketään ei kiinnosta.
Kyllä kaikki ymmärtää, että uutisointi Ukrainasta ja lähi-idästä ei ole 100% luotettavaa ihan vain, koska ei se ikinä ole sota-alueilla. Lisäksi moni muu juttu kirjoitetaan selkeästi tietyllä agendalla jollain sävyllä mediaan. Ihan perus medialukutaitoa. Siitä on kyllä silti todella pitkä matka tuollaiseen hörhöilyyn.
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla jokin erityinen syy esittää (huonosti) miekkosta täällä naik.k0sten palstalla päivästä toiseen? 🥱
Voi Porvoossakin olla tylsää, vaikka siellä sattuu ja tapahtuu 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on ainakin vilkas mielikuvitus 🤣
Valitettavasti kaikki luettelemani asiat ja vielä monta muuta on vaimon suusta kuultu. Kaiken vapaa-aikansa viettää langalliset kuulokkeet päässä ja kuuntelee erilaisia hörhökanavia. Ja uskoo kaiken, minkä niistä kuulee.
Nyt menit miinaan! Puhelimissa ei enää vuosiin ole ollut liitäntää langallisille kuulokkeille.
Onko nainen @elvetin hyvä sängyssä, seksikäs vai eikö teillä ole avioehtoa? Vai oletko kilttimies?
Vierailija kirjoitti:
Onko nainen @elvetin hyvä sängyssä, seksikäs vai eikö teillä ole avioehtoa? Vai oletko kilttimies?
Hulluilta saa parhaat kyydit.
Ihanaa että joku teki aloituksen tästä aiheesta. Minun eksäni on syyttänyt kaikkia omia ongelmiaan johtuvaksi long covidista, vaikka kyseessä vaikuttaa olevan vaihdevuodet ja uupumus, ehkä myös jotain neuroepätyypillisyyttä. Hän aloitti juuri nikotiinilaastari-lääkityksen long covidiinsa. Hän ei tupakoi. Oli vain jostain hörhösivustoilta keksinyt lukea, että nikotiini auttaisi. Onneksi emme enää ole yhdessä. Ihmeellistä, mitä koronavuodet ovat tehneet ennen-ihan-fiksuille ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
On varmaan raskasta. Onko mahdollista että elät omaa elämää ja annat hänen jatkaa matkaa omassa kuplassaan? Vähän samaa vikaa oli kaverilla joka sairastui skitsofreniaan. Eihän sille mitään voi sairaudelle. Toki voi vain olla kova usko noihin juttuihin. Jos kovin harhainen käytös alkaa niin apua pyytää.
Se lienee parasta. Aika raskasta tässä on hoitaa työt ja muut hommat kun kotona on niin raskasta.
Tuo sairaus ei parane eikä huoli-ilmoitus auta. Te elätte eri maailmoissa ja sinun pitää vaan miettiä, että jaksatko sitä. Jos et jaksa, niin ei auta kuin vaihtaa vaimoa.
itsellä samanlainen naapurituttava. ei olla kovin läheisiä ystäviä, mutta kaverimielessä. Häneen on mennyt ihan täysillä tuo samanlainen propaganda ja olen saanut aikoinaan itse kuulla miten rokotuksen johdosta kuolen sitten kolmen vuoden sisällä tai syöpä tulee. no...3 vuotta on mennyt, en ole kuollut.
Nyt olen ollut tosin tutkimuksissa sairaalassa, jossa siis on pitänyt sulkea syöpä pois ennenkuin hoito vaivaani aloitetaan. Sain tuossa kuulla häneltä, että "minähän sanoin! se on nyt se syöpä!" Kävi niin, että ei löytynyt syöpää ja todellakin tutkittiin koepalojakin ottamalla eikä merkkiäkään syövästä: kaikki tutkimustulokset olivat hyviä. Sain kuulla, kun asiaa ihmettelin tälle tuttavalle, että tuurini johtuu placebosta. Minut oli laitettu placeboryhmään enkä ole siksi saanut rokotetta lainkaan ja minä voin todentaa sen katsomalla omakannasta rokotetietoja. Kun sieltä löytyy minulle annetun rokotteen yksilöintitietoja, niin siitä tietää, että on placeboa saanut. (siis nämä normaalit tiedot, joissa kerrotaan mitä rokotetta ja mitä rokote-erää on pistetty....)
Tällä välin hän itse sitten sairastui syöpään . Lääketieteen tarjoamat hoidot kyllä kelpasivat.
joskus yritin hälle kertoa, että miten väitteensä eivät kestä kriittistä tarkastelua, mutta olen luovuttanut. Ei sille voi mitään, jos ihmisellä ei ole sisivstytaso tarpeeksi korkealla., tai jos ihminen on pelko-ohjautunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät eriävät mielipiteet ole pakkohoitoa vaativa mielisairaus. Paitsi Venäjällä ja Pohjois-Koreassa.
Eivät mielipiteet, vaan jos niiden mukaan toimiminen ja helvetin tekeminen kaikkien muiden perheenjäsenten elämästä alkaa jo olla.
Ei aloittajas kukaan pakota olemaan parisuhteessa.
Ei tietenkään. Mutta kun on kerran luvannut papin edessä tukea ja auttaa myötä- ja vastamäessä niin haluaisi uskoa, että toinen vielä paranee ja palaa ennelleen. Surettaa kovasti, kun kyseessä on aikoinaan minulle kaikkein tärkein ihminen, jota on rakastanut yli kaiken. Nykyään vain säälii ja jopa inhoaa kun psykoosikohtaus iskee päälle. Yleensä humalassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten uskomukset vaikuttavat vaimon elämään ja millainen on toimintakyky ylipäätään? Työkyky, syöminen, nukkuminen, ihmissuhteet? Mainitsit, että välit lapsiin huonontuneet, entä onko muita ihmissuhteita vai onko ihan eristäytynyt? Uskaltaako liikkua kodin ulkopuolella? Aiheuttavatko uskomukset erikoista käytöstä? Kuuluuko elämään enää mitään muuta kuin salaliittoteorioiden lukeminen? Entä onko ahdistunut, pelokas, masentunut
Toimintakyky on mielestäni rajoittunut, sairauslomalla töistä fyysisen vamman takia, nukkuu huonosti (vaihdevuodet), ihmissuhteet vähissä poislukien "baarikaverit" ja muut salaliittoteoreetikot, joiden kanssa supistaan salaisuuksia lähinnä humalassa, alkoholin suurkuluttaja, erakkoluonne ollut aina mutta nykyään välttelee jopa ihmisten kohtaamista kadulla. Masennusdiagnoosin saanut joskus, mutta ei suostu syömään
No joo. Vaikeapa tuosta on tietää, onko psykoottinen vai "vain" hurahtanut salaliittoteorioihin kaveriporukan / muun yhteisön mukana. Apua tarvitsisi joka tapauksessa masennukseen ja varmaan päihdeongelmaan mutta ei taida ottaa vastaan. En näillä tiedoilla usko että tällaista ihmistä otettaisiin tahdonvastaiseen hoitoon.
Eniten psykoosiviboja tuli tosiaan tuosta Siriuksesta kotoisin -jutusta, se kun ei ole käsittääkseni mihinkään salaliittoteoria-alakulttuureihin kuuluva juttu. Samoin eristäytyminen voi johtua harhaisuudesta (esim. vainoharhaisuudesta tai pelkää ohikulkijoiden lähettävän jotain rokotesäteilyä tai jotain) mutta voi se johtua muustakin, ihan vaikka siitä masennuksesta. Ja kuulostaahan se pahalta, että ihmissuhteet ovat menneet jopa omiin lapsiin, mutta eipä aikuista ihmistä voi pakottaa huolehtimaan väleistään läheisiin.
t. lainaamasi, joka on aiheeseen kohtalaisesti perehtynyt mutta sinänsä epäpätevä lääketieteen opiskelija
Vierailija kirjoitti:
Nyt en oikein ymmärrä, että minkälainen avioehto tällaisia mielenterveystapauksia ennakoiden pitäisi olla? Avioehto, jossa on psykoosilauseke? Avioehto, jolla sairastuneelta evätään kaikki oikeudet ja omaisuus, vaikka olisi siitä oman puolikkaansa maksanut? Kerro lisää, niin kaikki osaavat ottaa sellaisen avioehdon etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa että joku teki aloituksen tästä aiheesta. Minun eksäni on syyttänyt kaikkia omia ongelmiaan johtuvaksi long covidista, vaikka kyseessä vaikuttaa olevan vaihdevuodet ja uupumus, ehkä myös jotain neuroepätyypillisyyttä. Hän aloitti juuri nikotiinilaastari-lääkityksen long covidiinsa. Hän ei tupakoi. Oli vain jostain hörhösivustoilta keksinyt lukea, että nikotiini auttaisi. Onneksi emme enää ole yhdessä. Ihmeellistä, mitä koronavuodet ovat tehneet ennen-ihan-fiksuille ihmisille.
Nikotiinijuttu unohtui aloituksesta, sekin on kuultu. Ja kovaa rasvaa / mahdollisimman paljon eläinrasvaa pitää olla.
Vierailija kirjoitti:
Pelkkä psykoosi ei ole peruste tahdosta riippumattomaan hoitoon, jos se ei aiheuta vaaraa potilaalle itselleen tai muille.
Mutta miksi hän on edelleen vaimosi? Selvästikään hänellä ei ole sairaudentuntoa eikä hän siten tule ikinä parantumaan. Noinko haluat viettää lopun elämäsi?
Itse asiassa ei tarvitse olla vaaraksi itselleen tai muille. Kolme kohtaa joista yhden on toteuduttava sisältää nuo kaksi + kohdan, jossa todetaan potilaan olevan mielisairas, eikä muu hoito onnistu. Lisäksi on muutama muu kriteeri.
Huoli-ilmoitus tehdään sosiaalitoimistoon. Sosiaalipalvelut (aikuisten) ovat täysin vapaaehtoisia. Tuskin puolisisi suostuisin sossujen kotikäyntiin ja palvelutarpeen arviointiin. Häntä voisi auttaa terveydenhuollon palvelut kuten lääkitys.
Aloitus oli Îgorin klassinen "kaveri kertoi että" aloitus, johon tässä Îgor itse vastaa "puhumalla järkeä", muka-maltillisena, jotta saisi ihmiset ajattelemaan ryssssssän agendan mukaisesti.
Yleensä Îgor käyttää "tyttäreni amerikkalainen mies kannattaa Trumpia" tarinaa.