Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itsemäärämisoikeudesta pitää huolehtia

Vierailija
14.01.2024 |

Kehitysvammaisten teemaviikkoa, Itsemääräämisoikeudesta pitää huolehtia,vietettiin 27.11-15.12.2023 Koska jokainen kokee itsemääräämisoikeuden eri tavalla, niin miten sinä koet sen ja missä asioissa sinun mielestä on oikeus puuttua perusoikeuksiin ja millä tavalla niihin sinun mielestä voi / pitää puuttua? Missä tilanteessa hyväksyt liikkumisrajoitukset tai pakkolääkitykset?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on vaaraksi itselleen tai muille niin silloin on oikeus mielestäni rajoittaa liikkumista. Tietenkin rajoituksen pitää loppua heti, kun tilanne rauhoittuu.

Vierailija
2/9 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä silloin jos näet ja kuulet harhoja on ihan perusteltua että oikeuksia rajoitetaan. Tämä tosin ei suoraan liity nimenomaan nyt kehitysvammaisten oikeuksiin vaan enemmän mielenterveysongelmiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtäkkiä ihmiset on huolissaan näistä asioista. Ei paljon näkynyt huolestuneita kansalaisia 2020 :D Teidän johtajanne edelleen puhuvat että ihmiset pitäisi pakkorokottaa myös tulevaisuudessa yms. Huom, teidän johtajanne. Itse olen irtaantunut kokonaan tuosta paholaiskultista mikä meidänkin asioita pyörittää tässä valtiossa. 

Vierailija
4/9 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää aina ottaa yksilönä huomioon ja tilannekohtaisesti. Ja jos voimakeinoja tarvitsee käyttää tilanteessa niin siihenkin on olemassa velvoitteet.

Vierailija
5/9 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää muistaa kehitysvamman aste. On lieviä, keskivaikeita, vaikeita ja syviä kehitysvammoja. Ja diagnoosista huolimatta ihminen on aina tosiaan se yksilö eli jos toista pitää rajoittaa esim. siksi kun hän lyö saksilla niin ei se tarkoita että koko asukasyksikkköä pitää olla rajoittamassa. 

Vierailija
6/9 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei terveilläkään ole itsemääräämisoikeutta kun meillä on tämä käyttörikos nimike. 

Vierailija
7/9 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtäkkiä ihmiset on huolissaan näistä asioista. Ei paljon näkynyt huolestuneita kansalaisia 2020 :D Teidän johtajanne edelleen puhuvat että ihmiset pitäisi pakkorokottaa myös tulevaisuudessa yms. Huom, teidän johtajanne. Itse olen irtaantunut kokonaan tuosta paholaiskultista mikä meidänkin asioita pyörittää tässä valtiossa. 

Ainakin omana elinaikana ihmisoikeuksista aina ollaan huolehdittu ja 2020 ei ollut poikkeus. Eikä minua ainakaan kukaan ole pakkorokottanut. 

Vierailija
8/9 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiä helposti väärintulkitaan, niin voi olla myös vamman tai sairauden omaavien kohdalla. Tuntuu että on vähän liian jämäkät lait tehty. Yleensä on dokumentoitu jos on ollut riskitilanteita ja missä, nekin voi kauniisti hoitaa etukäteen, ei ole pakko ikävästi tehdä asioita. Yleensä monella menee asiat hyvin, jos on vain mahdollisuuksia, eikä rajattu tai rajoitettu.

Vierailija
9/9 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisiä helposti väärintulkitaan, niin voi olla myös vamman tai sairauden omaavien kohdalla. Tuntuu että on vähän liian jämäkät lait tehty. Yleensä on dokumentoitu jos on ollut riskitilanteita ja missä, nekin voi kauniisti hoitaa etukäteen, ei ole pakko ikävästi tehdä asioita. Yleensä monella menee asiat hyvin, jos on vain mahdollisuuksia, eikä rajattu tai rajoitettu.

Totta, esim. epileptikkoa luullaan usein että se olisi humalassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kahdeksan