Kun kaikki muut tietää paremmin ja neuvoja piisaa
Tiedättekö sen tilanteen, kun itsellä on joku asia selvitettävänä elämässä, joku hankala elämäntilanne tai ongelma. Kerrot siitä jollekin ystävälle, perheenjäsenelle tms lähinnä että purat tilannetta. Sit sieltä alkaa tulla neuvoja ja ohjeistusta miten "pitäis" tehdä tai toimia. Miten "Tarjakin sanoi että nyt on otettava yhteyttä sinne ja tänne" tai "Pekka sanoi että tekisi näin", "Matti ihmetteli miten edes tuollaiseen tilanteeseen jouduit". Aina tuntuu että muut tietää paremmin ja alkaa se painostus miten tulisi tehdä. Näin kävi, taas kerran, ja tuntuu että pää räjähtää. Joo, tiedän että varmasti hyvää tarkoittavat mutta jo se että sun asioita jauhetaan jossain missä et ole itse paikalla on jo mulle ärsytys. Helppoa se on sivusta huudella kun ei ole itse siinä tilanteessa missä elää. Ei varmaan pitäisi edes kertoa mitään kellekään kun alkaa se jauhaminen. Onko muilla kokemuksia?
Kommentit (7)
Ei ole sellaisia. Olen monta päivää yrittänyt päästä keskusteluchatista läpi, että saisin huomiselle ohjeita ja neuvoja. Ei ole onnistanut :(
Äitini on sellainen, ettei koskaan anna neuvoja.
Vierailija kirjoitti:
Minkälaista apua kaipaat. Luulen että ihmiset yrittää hyvää hyvyyttään auttaa esim. kertomalla omia kokemuksia ja antaa osoitteita paikkoihin josta saisit apua.
En kaipaa varsinaisesti mitään neuvoja, olen melko lailla "tilanteen päällä" ja on suunnitelma valmiina miten etenen. Lähinnä näissä tilanteissa kaipaan eniten sitä kuuntelijaa, henkistä tukea, empatiaa. Mutta kun kerron asioita ihmisille niin ne alkavat mylläämään niitä ja tykittävät minulle ohjetta miten mun pitäisi tehdä. Tulee olo että olisin ihan idiootti enkä tajuaisi itse mitään. Ap
Pidä suusi supussa, jos et tahdo ihmisten puhuvan asioistasi. Jos haluat puhua ilman että asiat leviävät, niin mene terapeutille tai puhu vaikka kissallesi/koirallesi, ne eivät juoruile.
Älä kerro niille. Korkeintaan yksi jolla on edes vähän järki päässä, ehkä pitää sanoa ettei halua huonoja neuvoja, enemmän kuuntelijaa. Kannattaa tosiaan valita itse mitä haluaa, ettei sinkoile sinne tänne. Muuten ne sanelevat ehdotuksia kuin koneen ohjeemana robottina, ainakin siltä kuulostaa. Osa toistaa samaa toimintamallia sanoissaan ja toimintakaaviona. Joskus se voi viedä hankaluuksiin jos tottelee kaikkien ohjeita. Maalaisjärki.
Etsitkö nyt tosissaan täältä neuvoa siihen että muut neuvovat sinua liikaa? Hmm.
Mä en enää kerro äitilleni mitään, kun hän aina alkaa nevomaan. Vaikka hänellä ei olisi edes omakohtaista kokemusta aiheesta.
Jos sanon, että olen jo itse alkanut edistämään asiaa tavalla x ja y, niin alkaa väittämään vastaan että hänen neuvonsa on se oikea tapa.
Minkälaista apua kaipaat. Luulen että ihmiset yrittää hyvää hyvyyttään auttaa esim. kertomalla omia kokemuksia ja antaa osoitteita paikkoihin josta saisit apua.