Onko teillä avioliitossa keskinäinen testamentti?
Jos ei ole, suostutko mukisematta perinnön jakamiseen jos puolisosi kuolee ensin?
Kommentit (8)
Kenen kanssa se perintö pitäisi jakaa, kun ei ole lapsia?
Vierailija kirjoitti:
On meillä. Jos ei olisi ja puolisoni kuolee ensin kenen kanssa minun pitäisi perintö jakaa? Hänen vanhempiensa ja veljensä?
Mihin tarvitte keskinäisen testamentin, jos kerran lapsia ei ole?
Kyllä on, sekä avioehto että keskinäinen testamentti.
Täydennetään avausta sen verran, että olette avioliitossa ja on lapsia.
Ei ole keskinäistä testamenttia, mutta ei ole myöskään avioehtoa. Perinnönjako puolison kuoltua sopii hyvin, meillä on ihan riittävästi sitä jaettavaa. Perillisiä on vain yksi.
Jos minä satun kuolemaan ensin, niin arvelen, että mieheni vetoaa lesken tasinkoprevilegiin eikä anna kuolinpesälle tasinkoa.
Ei ole, avioehtoa tai testamenttia. Perintökaaren mukaan mennään ja sillä hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole keskinäistä testamenttia, mutta ei ole myöskään avioehtoa. Perinnönjako puolison kuoltua sopii hyvin, meillä on ihan riittävästi sitä jaettavaa. Perillisiä on vain yksi.
Jos minä satun kuolemaan ensin, niin arvelen, että mieheni vetoaa lesken tasinkoprevilegiin eikä anna kuolinpesälle tasinkoa.
Jatkan vielä, että testamentit meillä kyllä on, missä suljetaan testamenilla saatu omaisuus avio-oikeuden ulkopuolelle ja mahdollistetaan perilliselle se, että ottaa vain osan perinnöstä vastaan (ja jättää loput mahdollisille lapsilleen).
On meillä. Jos ei olisi ja puolisoni kuolee ensin kenen kanssa minun pitäisi perintö jakaa? Hänen vanhempiensa ja veljensä?