6kk vauvalla posket punoittaa kun saa korviketta! allergiaa?
olen opettamassa vauvaa korvikkeelle koska lopettelen imetystä, tai ainakin haluan että vauva on osittain korvikkeella. mutta jos juo korviketta yli 30-40ml, alkaa posket punoittaa! jos esim juo illalla, niin punoitus on aamulla kyllä poissa. onko vauva sitten allerginen korvikkeelle? miten pitää toimia että saa erikoiskorvikkeita, koska minulla n painavat syyt kyllä miksi en imetä sinne vuden ikään asti ja ainakin osittain vauvan pitäisi saad korviketta. vai voiko punoitus jhtua jostain muusta?
Kommentit (6)
maitoaltistukseen, koska vauvasi on niin pieni. elä missään nimessä lopéta imetystä vielä, saattaa olla että mikään muu kuin rintamaito ei vauvallesi käy.
omakohtainen kokemus; juuri nuo oireet 5kk iässä vauvallani. korvikkeen saannin jälkeen aika nopeasti posket alkoi punoittaa ja punoitus hävisi muutamassa tunnissa.
Mun yhdellä ystävälläkin kävi näin. Vauvan posket tulivat aina vaan ärhäkämmän ja ärhäkämmän punaisiksi ja lopulta vaan oksensi maidot ja oli kokoajan kärttyinen ja nälkäinen eikä nukkunut öisin hyvin. Todettiin sitten maitoallergia mutta aika kauan tämä ystäväni katsoi ennen kuin toimi.
Saattaapa hyvinkin johtua korviallergiasta. Tyttärellä homma alkoi käydä selväksi vasta voimakkaiden puklailujen myötä ennenkuin homma testattiin ja pääsimme apteekin erityiskorvattavien piiriin. Ennen niitä vois kannattaa kokeilla jotain muuta korvikemerkkiä, sillä proteiiniketjuissa voi olla eroja (niinkuin on apteekin maitojauheissakin).
Tytär joi apteekin maitoa aika pitkään, mutta vähitellen siirryttiin sitten muistaakseni piimän kautta tavalliseen rasvattomaan maitoon eikä allergiasta ole ollut parin ekan vuoden jälkeen mitään ongelmia.
vaikka olen itse syönyt huoletta kaikkea.
Vauva on tosin nyt saanut myös kauraa suunnilleen samoihin aikoihin kuin tuota korviketta, joten ei ole ihan mahdotonta että kaurakin voisi aiheuttaa punoitusta. Täytyy jättää nyt jompi kumpi ensin kokonaan pois. Mutta tuleeko maitoallergiselle pienistäkin määristä oireita, siis kun vauva on jo joonkun aikaa saanut aterioiden yhteydessä pikkuhörppyjä (ehkä 20ml menee) korviketta eikä siitä le tullut punoitusta. Nyt olen alkanut siis antaa n. 60ml kerrallaan nokkamukista (tai kaura-korvikevelliä) ja muutaman kerran on siis alkanut sen jälkeen punoittaa.
Kuinka paljon tämän ikäinen vauva tarvitsee päivässä maitoa minimissään kiinteiden lisäksi?
AP
aivan pieni pisarakin voi aiheuttaa oireita. siis myös se, jos sinä käytät maitoa sisältävää margariinia leivän päällä ja imetät, jos siis on maitoallergia. allergia voi tulla hiipienkin, mutta kannattaa pitää päiväkirjaa oireista. mitä on syöty ja mitä oireita. aika nopeasti pitäisi selvitä, onko maito vai kaura ongelma.
poskien lehahtelu on yksi allergiaoireista. Toki se voi olla vain taipumus atooppiseen ihoonkin. Mutta allergialääkäri osaa auttaa siinäkin asiassa.