Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Olli Rehn haluaa Suomelle pohjoisen meriyhteyden Atlantille

Vierailija
13.01.2024 |

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/757ea3ab-5b99-4612-a28e-95d59f79b…

"- Suomen pitää varautua tilanteeseen, jossa meriliikenne Itämerellä häiriintyisi. Maayhteys Pohjois-Suomen kautta Norjan satamiin ja Atlantille voi olla Suomen B-suunnitelma, Rehn sanoo.

Ehdotus edellyttää Pohjois-Suomen tie- ja rautatieyhteyksien vahvistamista Ruotsin ja Norjan kautta Norjan satamiin, sekä sopimusta Norjan kanssa satamien käytöstä poikkeustilanteissa."

"Suomi on erittäin riippuvainen merikuljetuksista, koska viennistä ja tuonnista noin 90 prosenttia on merikuljetusten varassa.

Rehnin mukaan etenkin Itämeren meriliikenne on kriittinen Suomen huoltovarmuudelle, mutta siellä voidaan nähdä vihamielisiä tekoja, kuten esimerkiksi Nord Stream -kaasuputken räjäytykset muistuttavat."

"Myös toinen presidenttiehdokas, kansanliikkeen Mika Aaltola on korostanut meriliikenteen huoltovarmuuden merkitystä.

Aaltola on jo pidempään vaatinut, että Suomen pitäisi rakentaa Jäämerenrata vähentämään Itämeri-riippuvuutta ja vahvistamaan kansallista turvallisuutta sekä Lapin strategista roolia.

- Erityisesti Jäämeren rata Norjaan olisi tärkeä, se vähentäisi riippuvuutta Itämerestä. Olen jo pitkään ehdottanut satsauksia huoltovarmuuteen osana kansallista toimintasuunnitelmaa, Aaltola kirjoitti lokakuussa viestipalvelu X:ssä. Aaltolan mukaan rautatieyhteys Norjaan ja Pohjois-Atlantille avaisi Suomelle pääsyn mereltä merelle.

- Se olisi toinen merellinen henkireikä lisää Venäjän pysyessä geopoliittisesti vaarallisena, Aaltola totesi X:ssä."

Rehn ja Aaltola ovat täysin oikeassa puheissaan! Suomi todellakin tarvitsisi Turun tunnin junan sijasta ennemmin yhteyden ympäri vuoden sulana pysyviin valtamerisatamiin Nato-maa Norjaan! Strategisesti tuon merkitys on aivan valtava!

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehn presidentiksi!

Vierailija
2/4 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juujuu, suosion kalastelua heikkolahjaisilta hölmöiltä.

Rehn haluaa Turkin EU:n jäseneksi ja palvella nöyrästi globalistiveljiään kuuliaisen sätkynuken tavoin.

Surkea miehenkuvatus. Pelkuri ja takinkääntäjä. Toistuvasti väärässä kaikesta, aivan samoin kuin Stubb ja Haavisto, Urpilaisesta puhumattakaan, joka on täydellienen painajainen, Tarja Halonen numero 2.

p.s itse asia pohjoisen meriyhteydestä on erinomainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Rehn  todella näin tyhmä ettei tiedä nykyisen toimivan yhteyden olemassaoloa:);) Jatkuva rekkaliikenne Suomesta Norjaan /Narvik--/Skibotn-........jne. Tavaraa kulkee : turskaa, lohta, tekniikkaa ym ym.Sitä kun nukkuu Suomen pankin palkintovirassa, jää helposti realimaailmasta ulos.

Rehn yrittää tehdä Sanna Marinit: Turun tunnin  juna. Eiköhä molemmille veijareille pitäisi kertoa miljardin korjausvelasta jo olemassa olvaan raideyhteyksiin! 

toivotaan Rehnille hyviä päiväunia, mutta ei sentään pressana, Kiitos.

Vierailija
4/4 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Rehn  todella näin tyhmä ettei tiedä nykyisen toimivan yhteyden olemassaoloa:);) Jatkuva rekkaliikenne Suomesta Norjaan /Narvik--/Skibotn-........jne. Tavaraa kulkee : turskaa, lohta, tekniikkaa ym ym.Sitä kun nukkuu Suomen pankin palkintovirassa, jää helposti realimaailmasta ulos.

Rehn yrittää tehdä Sanna Marinit: Turun tunnin  juna. Eiköhä molemmille veijareille pitäisi kertoa miljardin korjausvelasta jo olemassa olvaan raideyhteyksiin! 

toivotaan Rehnille hyviä päiväunia, mutta ei sentään pressana, Kiitos.

Rautatieyhteys Norjan valtamerisatamiin olisi sotilaskaluston nopean siirron kannalta tärkeää. Sillä rekkaliikenteellä kun ei voikaan noin vain siirtää esim. taistelupanssarivaunuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan