Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pääsee terapiaan?

Vierailija
13.01.2024 |

Olen pienyrittäjä eikä minulla joten mulla ei ole työterveydenhuoltoa. Yksityiselle menemiseen ei ole varaa kuin ehkä kerran ja elämäni on niin valtavaa sotkua että yksi kerta ei taatusti auta.

Nyt alkaa tuntumaan ettei pää enää kauaa kestä ja koko kroppa huutaa apua.

Miten jonkinlaiseen terapiaan pääsisi? Johonkin jossa voisin puhua ja saada tämän hirveän olon pois? Kotona en voi asiasta puhua sillä mies suutuu ja jokainen kerta saa aikaan hirveän riidan ja mieskin jo sanoo että mun täytyy hoitaa itseni kuntoon kun hän ei enää pysty. En pysty minäkään. Kavereille en voi puhua. Vanhemmille en voi puhua. Minussa on sellainen valtava pahan olon pallo josta se paha olo vaan valuu ulos ja näyttäytyy itkuna vaikka mä kuinka sitä nielisin.

Syynä yllättäen parisuhdekriisi ja mies on sitä mieltä että pitäisi unohtaa.

Mitä kautta mä voin apua hakea?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos luulee että puhumalla jollekkin toiselle kaikki selviää. Se on väärä luulo.

Vierailija
2/6 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos luulee että puhumalla jollekkin toiselle kaikki selviää. Se on väärä luulo.

Toki muitakin toimivia keinoja saa ehdottaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso paikkakuntasi mielenterveyspalvelut. Joihinkin ainakin täällä päin pääsee ilmaiseksi kyllä puhumaan, mutta ei se pitkäaikaista terapiaa ole. Psykoterapiaan  (kelan tuella) voi saada lähetteen vain, jos mielenterveysongelmia on hoidettu useampi kuukausi ja sairaus haittaa työssäjaksamista. Lähetteen tekee ymmärtääseni aina psykiatri ja se vaattii 2 käyntiä. Kelan tuenkin jälkeen jää maksettavaa useampi kymppi per kerta. Mikään oikotie onneen terapia ei kyllä ole, vaan työn tekee aina asiakas. Paljon on myös kiinni löytääkö itselleen hyvän terapeutin.

Vierailija
4/6 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ehdotan tamppaamista. Vie petivaatteet ulos ja tamppaa ne.

Vierailija
5/6 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No puhu miulle

Vierailija
6/6 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun käsittääkseni esim kirkon kautta pääsee puhumaan, ainakin jos kuuluu kirkkoon. Ite oon kerran käyny sitä kautta pariterapiassa ja ei siis ollu mitään uskonnollista, mut ilmasta terapiaa.

Terapeutille pääsee mun käsittääkseen vaan menemällä, mutta se maksaa ihan helvetisti ilman kelakorvausta. Eli varmaan se ois perus terveysasema mitä kautta pitäis lähteä yrittämään kertoa jaksamisestaan ja pyytää puhumis apua. Luulen, että sitä kautta on kyllä todella vaikee päästä kelan kuntoutusterapiaan. Ja tosiaan sitä terapialähetettä ei saa helposti ja terapeutteja on aika vähän, eli lähetteen kanssa terapeutin hakemisessakin voi kestää. 

Sinuna kokeilisin ensin tota seurakunnalta kysymistä kovasti jaksamista sinne ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi neljä