Millaisessa työpaikassa pärjää lähihoitajana huonokuntoinen yli viisikymppinen?
Olen ollut jo pitkään sairaslomilla suurtalouskeittäjän töistä. Te- toimistolta ehdotettiin josko uudelleenkouluttautuisin esim. Kuvan tuella. Lähihoitajan ammattia suositeltiin ilmeisesti juuri hyvän työllistymisen takia.
Mutta mille suu tautumisalalle kannattaisi hakeutua tämän ikäisen ylipainoisen, lonkkavikaisen ja huonokuntoisen ihmisen?
Kommentit (62)
Jopa yli 40-vuotias, terve ihminen (etenkin nainen), on liian vanha suomalaiseen työelämään. Työnantajat huutavat työvoimapulasta, mutta eivät halua kuitenkaan palkata työttömiä. Eläkeikä pitäisi alentaa alkamaan jo 40-vuotiaana. Sekopäitä ovat työnantajat ja maamme hallitus. Kaikkea halutaan työttömiltä, mutta mitään ei velvoiteta työnantajilta. Työttömät eivät ole laiskoja, mutta työnantajat ovat sadisteja.
Ja kyllä se kipeä lonkka estää fyysisen työn tekemisen, koska lonkka siinä ärtyy hyvin nopeasti. Ei ole fyysinen työ kovasti selkävaivaisenkaan hommaa. Kaikki työttömät yritetään tunkea hoitoalalle, eikä se ole oikein. Hoitoalalle ei sovi kaikki ihmiset.
No, ei se niin aina mene. Itse olen hyvin hoikka, mutta silti lonkkavikainen ja selkävaivainen. Toisilla ne rankaongelmat tulevat perintönä, valitettavasti. Ja ne viat ovat eläneet minussa jo lapsesta asti. Kaikki ylipainoiset kyllä tietävät ylipainonsa, eivät tarvitse siitä muistutusta.
Lähärin opintoja tarjotaan kaikille työttömille, etenkin pitkäaikaistyöttömille, koska hoitajat lähtevät muille aloille paskan palkan vuoksi.
Olen elämäni aikana saanut monet kerrat hyvät naurut, kun ne ihmiset, jotka pahiten työttömiä ovat tuominneet, ovatkin itse sairastuneet, olleet pitkään ja useaan otteeseen sairauslomilla ja pitkäaikaistyttöminä. Lopulta päässeet (lue halunneet itse) sairauseläkkeelle. Joukossa on ollut myös hyvin nuoria ihmisiä. Oliskohan pitänyt silloin käydä vittuilemassa heille? 😀 Ai niin, myös kaikki sosiaaliturvan muodotkin ovat heille kelvanneet.
Saman ikäinen huonoselkäinen reumaatikko tässä ja olen pärjännyt hyvin esim. lastensuojelulaitoksessa ohjaajana, koulussa ohjaajana tai päiväkodissa. Laitoksessa ja koulussa ei tietenkään haastavampien nuorten kanssa koska paini ei sovellu ja päiväkodissa en ole pienimpien kanssa. 4-vuotiaasta lähtien lapset jo osaa itsekin "sopeutua" että esimerkiksi en nosta syliin seistessäni vaan istun ensin, tai en auta laittamaan takin vetskaria kumartuen vaan istun ensin.
Kaikki nuo työt sopii siksi että ei ole pitkään istumista eikä pitkään seisomista vaan liikkuvaa. Ja etenkin voi itse vaikuttaa haluaako nyt istua vai jaloitella.
Kotihoidon kuvapuhelintiimi tai joku mt-puolen päivätoimintajuttu. Näihin vain on aika hintsusti paikkoja auki kun porukka viihtyy liian hyvin. Fyysisesti raskaassa hoitotyössä se pula on.
Jos on jo yli 50- vuotias, ja taustalla pitkäaikainen sairaustaakka sekä huono kunto, on uudelle alalle - ehkä jopa erityisesti hoitoalalle - kouluttautuminen liikaa vaadittu. Ei ole sen kevyempää kuin ap:n aiempi työ. Opiskelun pitäisi olla kiinnostavaa ja työllistävää sekä terveydelle realistisesti sopivaa. Kysy aiemman työhistoriasi perusteella oppisopimuskoulutusmahdollisuutta tehtävään, jossa omat toiveesi kohtalaisen hyvin voisivat täyttyä.
- Mielenterveyspuoli
- Koulunkäynninohjaaja
- Ehkä varhaiskasvatus esim eskariryhmässä?
- Päihdetyö
Olen 40v. salilla käyvä, hyväkuntoinen lähihoitaja. Työskentelen sairaalassa osastotyössä. On todella fyysinen ja raskas työ. Ei ole kevyttä nähnytkään.
Ohjaajana nuorten tukiasunnossa, järjestöissä ohjaajana (kuntouttavassa työtoiminnassa tai nuorten pajalla), ammatillinen ohjaaja esim ammatillisissa opistoissa. Kasvatus- ja ohjausalan tutkinto piisailee moneen ohjaustyöhön.
Päivätoiminta esim. kehitysvammaisten parissa.
Juttutuvat, turinatuvat, mitä näitä on. Erilaiset kohtaamispaikat, jossa keskustellaan ja juodaan kahvia.
Eli raskaimpaan paikkaan ehdotit hänelle. Pelkkää siirtelyä ja täysin jaloilla koko päivä! Ja kyllä olen oyer tehnyt tuota työtä n 10 v ja sitten riitti.
Lonkkavika ei parane laihduttamalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne huoli sinne koulutukseen lonkkavikaisia. Tuki ja liikuntaelinsairaudet on este.
Juurikin näin. Et pystyisi suorittamaan edes koulutusta loppuun. Työvoimapula on vanhuspuolella ja päivähoidossa, ei kevyissä toimistotöissä, joihin kaikki haluavat.
En ymmärrä näitä TE- toimiston työntekijöitä, heillä ei ole näköjään mitään käsitystä ,minkälaista on tehdä hoitoalan töitä.
Olen huonokuntoinen kuusikymppinen lähhoitaja ja olen koulunkäynninohjaaja. Aloittajalle suosittelen koulunkäynninohjaajan koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vanhuspuolelle hoivakotiin, kunhan et joudu nostelemaan.
No siellä nimenomaan joutuu paljon nostelemaan, eikä aina saa kaveria avuksi. Ystäväni on vanhuspuolella lähihoitajana. Terveys mennyt ja eläkkeeseen vielä 2 vuotta.
OF voisi olla voimaannuttava vaihtoehto
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne huoli sinne koulutukseen lonkkavikaisia. Tuki ja liikuntaelinsairaudet on este.
Ei kuulemma ole este. Kehotettiin katsomaan suuntautumisala, joka olisi fyysisesti mahdollisimman kevyttä työtä.
Siis miten meinasit suorittaa opinnot? Perusharjoittelut pitää suorittaa esim.vanhuspuolella ja lasten puolella,ja molemmissa fyysistä nostamista yms.
En suosittele psyyke menee jos kunto jo kräkää. Itse yritän pois alalta koska on vaan niin hiton kuuttavaa kropalle ja päälle.