Miksi pörssisähkön hinnasta valehdellaan niin paljon
Sanotaan että tämän päivän keskihinta on noin 11 senttiä. Minusta tuosta näkee vitosen matkallakin että aamu 8 ja ilta 10 välillä hinta on noin 15 senttiä. Todellisuudessa vieläkin enemmän, nyt kun laitoin saunan päälle niin ei todellakaan kulu 11 sentin hinnalla. V...ittuakaan se ei vaikuta mitä hinta on aamuyöllä 01-06, silloin ei kukaan sauno, ei pese pyykkiä, ei tee ruokaa, ei auta että silloin lämmittää suihkuvettä, kun käyttö on illalla.
https://www.hs.fi/talous/art-2000010113573.html
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä lataan astiapesukoneen joka ilta klo 21-22 ja laitan ajastimella pyörimään yöllä. Mulla ei sentää pörssisähköä mutta Helenin fiksu jolla pääsin viime kuussa 6,67sentin keskihintaan.
Serkku pyöritteli astiankonetta mielellään yöllä. Kerran sitten kävi niin, että koko perheen nukkuessa sikeästi, astianpesukone oli valuttanut vedet lattialle. Seurauksena valtava vesivahinko. Jos astianpesukone olisi pyöritetty silloin, kun perhe olisi ollut hereillä, vahinkokin olisi ollut pienempi.
Jaa. Kaukalo ja tulvasuoja ei paljon maksa ja meillä on ainakin vesieristys keittiössä kun remontoin kolmevuotta sitten. Tiskit ja pyykit pesen halpaan aikaan kuivaavalla pesukoneella.
Eivät estä mitään kun vettä alkaa tulla. Näitä on paljon. Välttämättä ei vakuutuskaan korvaa, hanan sulkeminen on laiminlyöty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autot ja pienemmätkin ladattavat vehkeet lataa halvimpaan aikaan. Tiski- ja pyykkikoneet voi ajastaa eikä niitä ole pakko pyörittää joka päivä muutenkaa jos sähkö huippulukemissa. Vesivaraaja lämmittää ihan omatoimisesti halvimpina tunteina eli yleensä yöllä ja kuumaa vettä riittää kyllä illalla koko porukalle. Ei ole tehty vielä vararikkoa esim kylppärin lattialämmityksen takia...
Ei sitten takuulla riitä vesivaraajasta lämmintä vettä illalla jos on yöllä lämmitetty. Varaaja kuin varaaja niin kun lämmitys sammuu, muutamassa tunnissa on kylmä vesi. Sen verran paljon kokemusta noista. Lisäksi lämmitysjärjestelmien vesien kanssa on oltava tarkkana, niitä ei voi päästää päivällä kylmäksi ja yöllä lämpimäksi, ne vetävät ilmat sisäänsä kylmetessään ja kaikki paineet ovat sen jälkeen pielessä ja ilmattava.
No on teillä sitten huono varaaja. Meillä 300L eristetty varaaja lämmittää veden parin päivän välein, hyvin säilyy kuuma vesi siellä sisällä sen pari päivää. Kannattaisi hommata parempi varaaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Junttilan apukoulussa ei ole opetettu mitä keskiarvo tarkoittaa ja miten se lasketaan?
Ei, vaan nyt lasketaan virheellisesti ympäri vuorokauden keskihinta ja annetaan ymmärtää sen perusteella että on halpaa. Jos ajatellaan että sähkö maksaisi 21-09 0.10kwh ja 09-21 hinta olisi 0.20kwh niin kyllähän sen tajuaa junttilan apukoululainenkin ettei taloudessa käytetyn sähkön keskihinta ole 0.15kwh vaan luultavasti jossain 0.18kwh paikkeilla. Nyt se ilmoitetaan siihen 0.15kwh keskihintaan, joka ei ole hinta mikä maksetaan. Vähän kuin laina korkoa huomioimatta. Ap
EI täällä ole muita virheitä kuin sinä. Jokainen näkee toteutuneen keskihinnan omasta sähkölaskustaan ja se painelee iloisesti määräaikaisten alle.
Mutta 2 er
Meillä taas jokaisen kuukauden oma keskihinta alle ilmoitetun pörssisahkon keskihinnan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä lataan astiapesukoneen joka ilta klo 21-22 ja laitan ajastimella pyörimään yöllä. Mulla ei sentää pörssisähköä mutta Helenin fiksu jolla pääsin viime kuussa 6,67sentin keskihintaan.
Serkku pyöritteli astiankonetta mielellään yöllä. Kerran sitten kävi niin, että koko perheen nukkuessa sikeästi, astianpesukone oli valuttanut vedet lattialle. Seurauksena valtava vesivahinko. Jos astianpesukone olisi pyöritetty silloin, kun perhe olisi ollut hereillä, vahinkokin olisi ollut pienempi.
Jaa. Kaukalo ja tulvasuoja ei paljon maksa ja meillä on ainakin vesieristys keittiössä kun remontoin kolmevuotta sitten. Tiskit ja pyykit pesen halpaan aikaan kuivaavalla pesukoneella.
Kuinka ison kaukalon asensit, jos sinne mahtuu puolen tuuman letkusta valuttaa vettä koko yön?
Mulla on pörssisähkö ja talotekniikka liitetty nettiin, josta automaattisesti haistelee halvimmat tunnit ja säätyy sen mukaan.
Ei tartte kyttäilä eikä nappeja öisin painella, senku elää vaan. Suosittelen muillekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka ison kaukalon asensit, jos sinne mahtuu puolen tuuman
Lisäksi voi laittaa sen kosteushälyttimen. Se kannattaisi olla vaikka käyttäisi koneita vaan päivälläkin. Ei sitä päivälläkään jatkuvasti vahdi tiski- ja pesukonetta.
Vierailija kirjoitti:
Laitatko ruoatkin uuniin ja pyykkikoneen ajastimella?
"No on teillä sitten huono varaaja. Meillä 300L eristetty varaaja lämmittää veden parin päivän välein, hyvin säilyy kuuma vesi siellä sisällä sen pari päivää. Kannattaisi hommata parempi varaaja."
Niin mä mietin kanssa että kun puukattilalla aikanaan omakotitaloa lämmitteli niin ei siellä tulia tarvinnut jatkuvasti pitää, ei edes joka päivä. Toki siinä varaajassa taisi olla pari kuutiota, mutta toisaalta vesi kiersi pattereissa kokoajan.
Pahinta kuitenkin on, että korkeat siirtohinnat ja sähköverot joutuu maksamaan vaikka energiamaksu olisikin halvempaa! Melkoista vedätystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autot ja pienemmätkin ladattavat vehkeet lataa halvimpaan aikaan. Tiski- ja pyykkikoneet voi ajastaa eikä niitä ole pakko pyörittää joka päivä muutenkaa jos sähkö huippulukemissa. Vesivaraaja lämmittää ihan omatoimisesti halvimpina tunteina eli yleensä yöllä ja kuumaa vettä riittää kyllä illalla koko porukalle. Ei ole tehty vielä vararikkoa esim kylppärin lattialämmityksen takia...
Ei sitten takuulla riitä vesivaraajasta lämmintä vettä illalla jos on yöllä lämmitetty. Varaaja kuin varaaja niin kun lämmitys sammuu, muutamassa tunnissa on kylmä vesi. Sen verran paljon kokemusta noista. Lisäksi lämmitysjärjestelmien vesien kanssa on oltava tarkkana, niitä ei voi päästää päivällä kylmäksi ja yöllä lämpimäksi, ne vetävät ilmat sisäänsä kylmetessään ja kaikki paineet ovat sen jälkeen pielessä ja ilmattava.
Mitä hittoa!?! :D Meillä on ihan aina lämmitetty vesi yöllä, jo kasarilla lapsena, eikä vesi ehtinyt ikinä kylmetä.
Ainoa harvinainen tilanne milloin illalla voi tulla kylmää vettä on, jos koko päivän on siivonnut, tiskannut ja osa porukasta on jo ottanut kuuman suihkun niin viimeiselle tulee enää kylmää vettä ellei muista lämmittää päivällä lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Junttilan apukoulussa ei ole opetettu mitä keskiarvo tarkoittaa ja miten se lasketaan?
Ei, vaan nyt lasketaan virheellisesti ympäri vuorokauden keskihinta ja annetaan ymmärtää sen perusteella että on halpaa. Jos ajatellaan että sähkö maksaisi 21-09 0.10kwh ja 09-21 hinta olisi 0.20kwh niin kyllähän sen tajuaa junttilan apukoululainenkin ettei taloudessa käytetyn sähkön keskihinta ole 0.15kwh vaan luultavasti jossain 0.18kwh paikkeilla. Nyt se ilmoitetaan siihen 0.15kwh keskihintaan, joka ei ole hinta mikä maksetaan. Vähän kuin laina korkoa huomioimatta. Ap
EI täällä ole muita virheitä kuin sinä. Jokainen näkee toteutuneen keskihinnan omasta sähkölaskustaan ja se painelee iloisesti määräaikaisten alle.
Mutta 2 er
No ei teillä sitten, vaihtakaa pörssisähkö pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitatko ruoatkin uuniin ja pyykkikoneen ajastimella?
Olen eri mutta voi niitä laitta jos huvittaa, ainakin mun pesukone toimii ajastimella ihan hyvin. Sitä vaan ihmettelen miksi juuri sinulle on ongelma kuinka muut tekevät? Lobbaatko kiinteiden sopimusten puolesta ja maksetaanko sulle siitä vai mikä tämä juttu on?
Ei vaikuta meillä sähkönkulutukseen, mutta kyllä meillä usein on ruoka yön yli uunissa, silloin kun tarvitaan pitkä haudutus niin leivinuuni hoitaa yöllä homman. Eli kyllä ruokaa voi laittaa yölläkin.
Nämä jotka pesevät yöllä, ajastavat koneen niin että se pesee aamupuolella yötä. Luulisin, että laittavat pyykit rumpuun tai narulle kun heräävät.
Itse pesen pyykit päivällä silloin kun pörssisähkö on alle 5 senttiä eli pesin 2 koneellista eilen töiden jälkeen. Lopetin työt klo 15, kun olin aloittanut työpäiväni klo 7. Eipä sillä merkitystä, kun sähkö oli eilen illalla halpaa. Kas kun kiinteähintaiset eivät näitä halpoja tunteja huomaa. Onko valikoiva näkö?