Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko eriytynyt vanhemmistasi? (HS juttu)

Vierailija
11.01.2024 |

Minä varmaan en, soitan äidilleni joka päivä. Olen nelikymppinen.

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eriytyminen tapahtui minulla vasta kolmikymppisenä, kun sain omia lapsia. Eriytymistä vaikeutti psyykkinen ja osin fyysisenkin turvattomuus lapsuudessa. Kompensoin turvattomuudentunnetta menemällä parisuhteeseen 16-vuotiaana. Erosin vasta 42-vuotiaana tästä suhteesta, joka oli turvallinen ja hyvä, mutta jossa käyttäydyin kuin murrosikäinen. 

Nyt olen vihdoin melko itsenäinen, 50-vuotiaana. Takana kolme vuotta psykoterapiaa, jonka jälkeen erosin. 

Vierailija
2/58 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti kaikki ovat sitten eriytyneet, kun tähän ei tullut vastauksia. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitellaan äidin kanssa kun on jotain asiaa, ehkä kerran kahdessa viikossa. En ymmärrä ihmisiä ketkä soittelevat äidilleen joka päivä. Tosiaan jää kuva että on edelleen tilivelvollinen.

Vierailija
4/58 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat jo kuolleita. 😥

Vierailija
5/58 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksumuuri.

Vierailija
6/58 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

HS jutut on maksumuurin takana. Tilaajat voivat keskustella siellä kommenttiosiossa   miksi heidän pitäisi keskustella täällä?

Vierailija
7/58 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eriydyin aikoinaan hyvin. Elin tavallisen lapsuuden ja teiniajan ja aloin elää oma elämääni vähän yli parikymppisenä. Soiteltiin äidin kanssa muutaman kerran kuukaudessa. Ei olisi ollut asiaa jokapäiväiselle soittelulle. Meille riitti tämä.

Tuttavapiirissä on tapauksia, joissa vanhemmat eivät ole eriytyneet lapsistaan ja näille lapsille oma perhe on jäänyt perustamatta. Syynä se, että vanhemmat ovat olleet kontrolloivia. Iän myötä nämä naimattomat naiset muuttivat takaisin lapsuudenkotiinsa hoitamaan vanhempiaan ja toimimaan heidän autokuskinaan, kokkinaan ja siivoojinaan. Tällainen vanhempi-lapsi-suhde voi olla hyvinkin hyväksikäyttävä, mitä voi olla vaikea tunnustaa.

Vierailija
8/58 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eriydyin aikoinaan hyvin. Elin tavallisen lapsuuden ja teiniajan ja aloin elää oma elämääni vähän yli parikymppisenä. Soiteltiin äidin kanssa muutaman kerran kuukaudessa. Ei olisi ollut asiaa jokapäiväiselle soittelulle. Meille riitti tämä.

Tuttavapiirissä on tapauksia, joissa vanhemmat eivät ole eriytyneet lapsistaan ja näille lapsille oma perhe on jäänyt perustamatta. Syynä se, että vanhemmat ovat olleet kontrolloivia. Iän myötä nämä naimattomat naiset muuttivat takaisin lapsuudenkotiinsa hoitamaan vanhempiaan ja toimimaan heidän autokuskinaan, kokkinaan ja siivoojinaan. Tällainen vanhempi-lapsi-suhde voi olla hyvinkin hyväksikäyttävä, mitä voi olla vaikea tunnustaa.

Minulla on kyllä perhe. Ap

Vierailija
9/58 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HS jutut on maksumuurin takana. Tilaajat voivat keskustella siellä kommenttiosiossa   miksi heidän pitäisi keskustella täällä?

Täällä saa paljon mielenkiintoisemman keskustelun aikaan eri ikäisten ja eri laisista taustoista tulevien ihmisten kesken. 

Vierailija
10/58 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat vanhemmat jo haudassa.

Vierailija
11/58 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei päivittäinen soittelu vielä tarkoita että olis epäterveesti kiinni. Enemmän sellainen irtipääsemättömyys on vääriä valtasuhteita, epänormaalia riippuvuutta tai kontrollointia. Ei läheinen suhde ole mitenkään väärin.

Itse en edes koe rakastavani äitiäni. Kohteli minua nuoruudessani liian kauan liian väärin (osaamattomuuttaan). Eikä ole älyllisesti samalla tasolla. Raskasta seuraa. Mutta otan joulupöytään ja tapaan silloin tällöin, autan jos tarvitsee apua. Enemmän velvollisuudesta kuin rakkaudesta. 

Vierailija
12/58 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varmaan. Nuorena aikuisena siten tuli masennusta ja huonoja valintoja kun en osannut ja uskaltanut teininä olla vapaampi liian tukahduttavien ja huolehtivien vanhempien takia. Nyt kun odotan esikoista olen tajunnut tämän. Vieläpä tyttö niin jotenkin extra vaikeaa ajatella edes mitä tästä tulee. En osaa kiintyä sikiöön vaikka la lähenee. Uskon että syy tässä. Katsotaan mitä käy. Tuleeko minusta vain tunnekylmä äiti vai pääsenkö loistamaan sillä, etten hössötä liikaa ja lapseni eriytyy ainakin... Masentavaa.

Vierailija
13/58 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En täysin vieläkään. Äitini on todella vahva ja minut kasvatettiin pelolla. Halusin äitini hyväksyntää ja pelkäsin hänen reaktioitaan. Osittain pelkään edelleen, äitini ei esimerkiksi tiedä että olen eronnut kirkosta. Hän ei hyväksyisi sitä. 

Vierailija
14/58 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdoton keskustella jutusta, jota ei saa luettua.

Vierailija
15/58 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä, että palstalla saa keskustella Hesarin maksumuurista, mutta samaan aikaan toisessa keksustelussa ylläpito käy sensuroimassa kerta toisensa jälkeen jutut, jotka koskevat Iltalehden maksumuuria

Vierailija
16/58 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Molemmat jo kuolleita. 😥

Etkä vieläkään ole päässyt irti. Kummittelevatko säännöllisesti kämpässäsi??

Vierailija
17/58 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä varmaan oon, mutta olen iloinen siitä, että näin oman vanhemmuuden myötä suhteeni omiin vanhempiini on edes vähän syventynyt ja parantunut. Puhutaan sentään joskus ja tiedän edes jotain vanhemmistani. Itse olen tähän ihan tyytyväinen, mutta tiedän, että oma isäni haluaisi osallistua enemmän mun elämään.

Toisaalta olen hieman kateellinen puolisolleni. Hänellä omat vanhemmat ja sisarukset ovat elimellinen osa arkea ja tuovat siihen paljon iloa. Hän pitää vanhempiinsa yhteyttä lähes päivittäin ja, jollei hän pariin päivään soita, hänen vanhempansa soittavat huolissaan siitä onko kaikki kunnossa.

Vierailija
18/58 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hesarin kommentiosiossa pitää keskustella omalla nimellä. 

Vierailija
19/58 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ysärin alussa harvalla opiskelijalla oli oma puhelin. Sitä eriytyi vähän väkisinkin. 

Vierailija
20/58 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä varmaan oon, mutta olen iloinen siitä, että näin oman vanhemmuuden myötä suhteeni omiin vanhempiini on edes vähän syventynyt ja parantunut. Puhutaan sentään joskus ja tiedän edes jotain vanhemmistani. Itse olen tähän ihan tyytyväinen, mutta tiedän, että oma isäni haluaisi osallistua enemmän mun elämään.

Toisaalta olen hieman kateellinen puolisolleni. Hänellä omat vanhemmat ja sisarukset ovat elimellinen osa arkea ja tuovat siihen paljon iloa. Hän pitää vanhempiinsa yhteyttä lähes päivittäin ja, jollei hän pariin päivään soita, hänen vanhempansa soittavat huolissaan siitä onko kaikki kunnossa.

Mielestäni juuri tuo "onko kaikki kunnossa" on kontrollointia. Jos kaikki ei olisi kunnossa, olisi vaikka joku onnettomuus tapahtunut, aikuinen lapsi soittaisi vanhemmilleen ja sisaruksilleen itse mahdollisimman nopeasti ja kertoisi ikävät uutiset, jolloin saisi tukea, lohdutusta ja mitä nyt kaipaakin ikävässä tilanteessa. Sellainen on normaalia yhteydenpitoa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yksi