Ylen juttu YEL-uudistuksesta
Tänään oli taas juttu YEL-uudistuksesta: Kymmenet tuhannet yrittäjät ovat ilmoittaneet liian pienet tulot nyt asiaan puututtiin ja monia uhkaa kirpaiseva lasku | Talous | Yle (https://yle.fi/a/74-20068686). Siinä oli parikin mielenkiintoista kohtaa.
"Seuraako työtulonsa liian pieneksi ilmoitaneille mitään muuta kuin YEL-maksun korotus jatkossa? Voiko siitä seurata sanktioita?
Ei ole erillisiä sanktioita eli normaali menettely tässä on se, että jos yrittäjä ei ole ottanut vakuutusta ja verotiedoista huomataan, että olisi pitänyt olla YEL-vakuutus, niin se tulee jälkeenpäin viivästyskorkojen kera. Jos ei pystytä maksamaan YEL-maksuja, niin tässä on pientä joustoa etukäteen haettuna ja myös työtulolaskurissa, mutta muutoin noudatetaan perimiskäytäntöä."
Siis jos verotiedoista huomataan YEL:n tarve, tulee viivästyskorkoja. Onko kenelläkään tietoa, miten pitkältä ajalta? Ja mikähän tuo "pieni jousto" mahtaa olla? :D
Ja sitten tämä:
"Milloin yrittäjäeläkkeissä päästään tilanteisiin, jossa verorahoilla ei enää paikata niiden rahoitusta?
Nykyisellä yrittäjäeläkkeiden rahoitussysteemillä ei koskaan."
Suu vaahdossahan selitettiin syksyllä, että uudistus on pakko tehdä, jotta verorahoja ei enää kuluteta näihin eläkkeisiin. Joko nyt vihdoin myönnetään, että järjestelmässä on valuvika?
Viime vuonnahan uudistus koski niitä, joiden työtulo oli alle 15 000 euroa. Onko täällä ketään, joka kuuluu kyseiseen joukkoon? Itse kuulun vasta viimeisenä tarkistettavaan joukkoon ja jo nyt hirvittää, miten selviän korotuksista. Ja kaikille palkansaajille, jotka tulevat heti tähän länkyttämään, neuvoisin laskemaan, paljonko heillä tekee lakisääteinen YEL palkasta. Itselläni se on 25,6 prosenttia ja sen jälkeen vähennetään verot ja muut kulut.
Kommentit (14)
YEL-tulon ilmoittamalla pienemmäksi on ollut mahdollisuus päästä asumistuen piiriin. Tosin vaikuttaa sitten myös eläkkeisiin negatiivisesti
Sehän tuolla YEL-työtulolla onkin hauskaa, että voi itse katsoa, minkä summan haluaa ilmoittaa. Tienattu raha onkin sitten ihan eri summa ja se taas sitten saattaisikin estää Kelan asumistuet.
Vierailija kirjoitti:
YEL-tulon ilmoittamalla pienemmäksi on ollut mahdollisuus päästä asumistuen piiriin. Tosin vaikuttaa sitten myös eläkkeisiin negatiivisesti
Omistusasuntoon ei saa asumistukea enää vuoden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistusasuntoon ei saa asumistukea enää vuoden päästä.
Yrittäjä voi asua vuokra-asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Sehän tuolla YEL-työtulolla onkin hauskaa, että voi itse katsoa, minkä summan haluaa ilmoittaa. Tienattu raha onkin sitten ihan eri summa ja se taas sitten saattaisikin estää Kelan asumistuet.
Mitenkähän tämä menee sitten uudistuksen jälkeen? Kovasti puhutaan mediaanityötulosta, Ylen tämänpäiväisessä uutisessa verotietojen tarkastamisesta, ja omalla alallani on vielä voimassa TES, jossa palkka määritellään. Jokainen näistä kolmesta antaisi eri vastauksen siihen, mikä YEL minun kohdallani pitäisi ns. virallisesti olla. Eli ei ole aavistustakaan siitä, mitä jatkossa maksan.
Pohdintaa ja teoriaa. Entä jos ei ole toiminimeä (vielä tai lainkaan) tai ei koe olevansa päätoiminen yrittäjä. Maksaa verot? Eli on pitkään aloitteleva yrittäjä ja pinnistelevä, sinnittävä. Toiminimi vaatii jo aikas paljon liikevaihtoa että sellainen kannattaa ja menemistä eläkemaksuihin saakka.
Vierailija kirjoitti:
Pohdintaa ja teoriaa. Entä jos ei ole toiminimeä (vielä tai lainkaan) tai ei koe olevansa päätoiminen yrittäjä. Maksaa verot? Eli on pitkään aloitteleva yrittäjä ja pinnistelevä, sinnittävä. Toiminimi vaatii jo aikas paljon liikevaihtoa että sellainen kannattaa ja menemistä eläkemaksuihin saakka.
Toiminimen puuttuminen ei estä YEL:iä (jos on esim. freelance tai itsenäinen ammatinharjoittaja), mutta jos tulot jäävät alle vuosirajan, YEL:iä ei tarvitse maksaa.
YEL:n joutuu takautuvasti maksamaan siitä asti, kun on ollut YEL-velvollinen. Ja sieltä asti siihen tulee ymmärtääkseni ne korot. Se maksimikorotushan on 4000 euroa vuosituloon. Enempään ei tarvitse suostua, mitä tahansa sitten ehdottavatkin. Ja sen jälkeen uusi tarkastus on vasta kolmen vuoden päästä.
Vierailija kirjoitti:
YEL:n joutuu takautuvasti maksamaan siitä asti, kun on ollut YEL-velvollinen. Ja sieltä asti siihen tulee ymmärtääkseni ne korot. Se maksimikorotushan on 4000 euroa vuosituloon. Enempään ei tarvitse suostua, mitä tahansa sitten ehdottavatkin. Ja sen jälkeen uusi tarkastus on vasta kolmen vuoden päästä.
Tämä oli hyvä uutinen, että uusi tarkastus tulee vain kolmen vuoden välein. Luulin nimittäin, että jatkossa syynättäisiin joka vuosi eli aina neljä tonnia lisää per vuosi.
Vierailija kirjoitti:
YEL on kallis eläkkeen kerryttämiseen. Täytyy muistaa, että se ei ole pelkkä eläke, vaan rahaa menee oikeasti sen tarjoamaan sosiaaliturvaan.
Minulla on yrittäjän vapaaehtoinen eläkevakuutus, sinne voi verottomasti maksaa 8500 euroa vuodessa. Etuina on se, että voit itse määrittää sijoitusrahastot, tuotto parempi pitkällä ajalla kuin YEL:ssä. Raha on henkivakuutettu, eli jää perillisille, jos kupsahtaa. Ja työttömyyden tai työkyvyttömyyden yhteydessä sitä voisi saada käyttöön. Ehtona, että sitä eläkettä vasta saa alkaa nostaa 70-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän tämä menee sitten uudistuksen jälkeen? Kovasti puhutaan mediaanityötulosta, Ylen tämänpäiväisessä uutisessa verotietojen tarkastamisesta, ja omalla alallani on vielä voimassa TES, jossa palkka määritellään. Jokainen näistä kolmesta antaisi eri vastauksen siihen, mikä YEL minun kohdallani pitäisi ns. virallisesti olla. Eli ei ole aavistustakaan siitä, mitä jatkossa maksan.
Eläkeyhtiön sivulla on ilmoitettu aika iso vaihteluväli summalle, jonka voit ilmoittaa. Ihmettelen tosin tätä uutista, kun minulle ei ole tullut mitään ilmoituksia eikä maksujen korotusta, vaikka kuulun juuri tuohon ryhmään, jolta olisi pitänyt tarkistaa YEL-tulo. En valita, mutta saattaa siis olla, että uudistus toteutuu vaiheittain ja hitaasti.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen tosin tätä uutista, kun minulle ei ole tullut mitään ilmoituksia eikä maksujen korotusta, vaikka kuulun juuri tuohon ryhmään, jolta olisi pitänyt tarkistaa YEL-tulo. En valita, mutta saattaa siis olla, että uudistus toteutuu vaiheittain ja hitaasti.
Täytyy sanoa, että kun kuulin tästä uudistuksesta, niin heti ensimmäiseksi ihmettelin sitä työmäärää, joka eläkeyhtiöille sälytettiin kertaheitolla tämän myötä. En haluaisi olla niitä, jotka pähkäilevät tälläkin hetkellä että paljonkos tämän dominan/lettupannunkorjaajan/miimikon pitäisi maksaa YEL:iä ja mikäs niiden mediaanitulo olikaan? :)
Jaahas, alle 0,5 prosentilla YEL laski tarkistuksen seurauksena. Ihme, että heitä oli tuonkin verran, koska kuulemma eläkeyhtiöt suhtautuvat varsin nihkeästi pyyntöihin alentaa eläkemaksuja.