Kannattako isotretinoin (Roaccutan) jättää ottamatta bileiltana?
En käytä siis itse, vaan hankin täysi-ikäiselle lapselleni, jonka iho meni murrosiän lopussa huonoon kuntoon. Tämä lääke kuormittaa maksaa, joten mietin, kehotanko railakkaiden bileiden osuessa kohdalle jättää ko. päivän lääke ottamatta. Ohjeissa lukee, että alkoholin nauttimista vältettävä kuurin aikana. Mutta "kuuri" kestää vähintään puoli vuotta. Kuinka todennäköistä on, että opiskelun aloittanut nuori juo limsaa jokaisissa bileissä... Tämä kysymys saa todennäköisesti vain trollikommentteja, mutta eihän sitä koskaan tiedä, vaikka jollain oikeasti olisi tietoa.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Mä join ehkä kerran kuussa muurista huolimatta silloin 19 vuotiaana. Maksa-arvot otettiin labrassa muistaakseni joka kuukausi samalla kun raskaustestikin. Ei tullut 7kk kuurin aikana maksa-arvoihin mitään huomioitavia muutoksia.
Miksi ihmeessä? Olitko jotenkin holhouksen alla? Eikö me luottaneet että ehkäiset tai teet raskaustestin tarvittaessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa lääkärin kommentit vuodelta 2009:
https://www.terve.fi/kysymykset/kysy-asiantuntijalta-anonymous-roaccuta…
"Tähänpä onkin vaikea antaa suoraa vastausta. Maksa-arvoja seurataan Roaccutan-kuurin aikana juuri sen vuoksi, että lääke rasittaa joidenkin lääkettä syövien kohdalla maksaa niin paljon, että se kärsii (onneksi yleensä tilapäistä) maksavauriota, joka taas ilmenee verikokeista maksa-arvojen nousuna, ja kun tilanteeseen puututaan välittömästi maksavaurion toteamisen jälkeen lopettamalla lääkekuuri tai pienentämällä lääkeannosta, maksa ehtii palautua eikä pysyvää vauriota tapahdu. Alkoholi rasittaa maksaa ja mikäli alkoholia käyttää kuurin aikana, maksa-arvojen nousu on todennäköisempää. Vaarallista alkoholin käyttö kuurin aikana on etenkin, mikäli verikokeet eivät ole riittävän tiheässä seurannassa (eli kokeet tulisi ottaa 1-2 kk välein). Jos minulla on syy epäillä, että potilas, jolle lääkekuurin aloittamista harkitsen, ei pysty pitämään alkoholin käyttöään hallinnassa, en aloita kuuria ollenkaan. Parista kerta-annoksesta viikossa ei varmastikaan ole haittaa. Jos kerran parin viikon välein on juhlat, joissa haluaa ottaa useamman annoksen, siitäkään tuskin on haittaa, jos sitten seuraavalla viikolla ei ota tippaakaan alkoholia. Mutta nämä ohjeet koskevat tilannetta, jolloin verikokeet ovat riittävän tiheässä seurannassa. Alkoholin käytöstä kannattaa keskustella aina lääkkeen määräävän lääkärin kanssa ennen lääkekuurin aloitusta. Jos sellaista keskustelua ei ole käyty, silloin neuvon välttämään alkoholin käyttöä kokonaan. Toni Aho ihot. erikoistuva lääkäri"
Tekstin lihavoinnit minun lisäämät.
Jos sellaista keskustelua ei ole käyty, silloin neuvon välttämään alkoholin käyttöä kokonaan.
Dokasin yläaste- ja lukioaikana kuurilla aivan joka viikonloppu ja elin epäterveellisesti, LDL tai lipidit ei koskaan heilahtanukkaan, mutta se on tietty aina kiinni ihmisestä. Mulla oli vahvin kuuri ja vahvin prednisoloni (kortisoni) siihen päälle eli muistaakseni 4 tablettia päivässä, ja kyseisen kuurin oon joutunut vetään 3 kertaa, eli taidan kuulua siihen 5% ja siihen 0.001% jolla ei toimi ensimmäinen tai toinen kerta kuurilla.
Nyt 24v ja mietin haenko vielä kerran, kun naama alkaa taas oleen huonossa kunnossa (viime kuurit oon pärjänny ilman kortisonia). Vuodeks mulla aina lähtee, mutta mulla oli niiin paha hormonaalinen akne että säihkähtää miten iso pinta-ala naamasta oli kystissa kun kattoo muistoja. Kyllä se sen vei pois aivan heti ja tokalla kerralla ei ne sivuoireet hirveesti haitannu (kuivuminen). Masennuksen allekirjoitan ainakin siitä isotreti-kortisoniyhdistelmästä, molempien lääkkeiden masiksesta tutkimuksia ja uskon siihen kokemuksen perusteella.
TL;DR:
Voi dokata, mutta rauhassa eikä joka päivä, maksakokeissahan sä joudut käydä joka tapauksessa säännöllisesti, ei ne illassa muutu vaaralliseks.