Kannattako isotretinoin (Roaccutan) jättää ottamatta bileiltana?
En käytä siis itse, vaan hankin täysi-ikäiselle lapselleni, jonka iho meni murrosiän lopussa huonoon kuntoon. Tämä lääke kuormittaa maksaa, joten mietin, kehotanko railakkaiden bileiden osuessa kohdalle jättää ko. päivän lääke ottamatta. Ohjeissa lukee, että alkoholin nauttimista vältettävä kuurin aikana. Mutta "kuuri" kestää vähintään puoli vuotta. Kuinka todennäköistä on, että opiskelun aloittanut nuori juo limsaa jokaisissa bileissä... Tämä kysymys saa todennäköisesti vain trollikommentteja, mutta eihän sitä koskaan tiedä, vaikka jollain oikeasti olisi tietoa.
Kommentit (20)
En usko että yhden pilsun poisjättämisellä saa mitään hyötyä. Puoliintumisaika on varmaan paljon pidempi. Parempi korostaa alkon haittoja. Vähän voi maistella jos on pakko mutta ei kännejä.
En jättäisi lääkettä ottamatta. Itse olin ko. kuurilla tuon puoli vuotta ja uskalsin koko aikana juoda 12 cl valkoviiniä.
Minua ärsytti, kun oli todella vaikea saada tuo kuuri. En harrasta seksiä enkä käytä alkoholia, mutta eihän lääkäri uskonut. Tuli helvetin kalliiksi koko lysti. Lopulta olin niin vanha, kun sain kuurin, että ei haittaa vaikka naama on sileä niin eivät miehet kiinnostu enää iän takia.
Ei sillä ole mitään merkitystä ottaako sen tabletin vai ei. Roacuttan vaikuttaa pitemmän aikaa ja sen poistuminen elimistöstä vie viikkoja. Suosittelisin kyllä juomaan vain harvoin ja maltillisesti ettei maksa ala kärsiä.
Se lääke pitää ottaa säännöllisesti. Mutta bilettäminen ei kannata sen kuurin aikana, on sen verran kova rasitus makselle muutenkin se lääke.
Mä join ehkä kerran kuussa muurista huolimatta silloin 19 vuotiaana. Maksa-arvot otettiin labrassa muistaakseni joka kuukausi samalla kun raskaustestikin. Ei tullut 7kk kuurin aikana maksa-arvoihin mitään huomioitavia muutoksia.
Se lääke ei taida toimia niin kuin satunnainen Burana, eli että vaikutus tulee ja menee, vaan sitä on kehossa koko ajan. Ei kannata aloittaa, ellei halua sitoutua hoitoon kunnolla, koska tuo hoito on tosi raju keholle muutenkin. Ja miten niin sinä olet hankkinut kuurin? Sehän on täysi-ikäisen nuoresi ja häntä hoitavan lääkärin välinen asia sopia hoidosta. Jos pakotit nuoren lääkäriin, niin haluaako nuoresi edes koko lääkettä?
puoliintumisaika on noin 15h. laske siitä kannattaako.
Sitä on varastoituneena elimistöön niin paljon, ettei yhden tabletin ottamatta jättäminen vaikuta mitään. Eli ei kannata käyttää alkoholia kuurin aikana.
Onko tyttäresi siis menevä ja avoin biletyttö? Onko paljon poikia? 🙄
Tuossa lääkärin kommentit vuodelta 2009:
https://www.terve.fi/kysymykset/kysy-asiantuntijalta-anonymous-roaccuta…
Vierailija kirjoitti:
Tuossa lääkärin kommentit vuodelta 2009:
https://www.terve.fi/kysymykset/kysy-asiantuntijalta-anonymous-roaccuta…
"Tähänpä onkin vaikea antaa suoraa vastausta. Maksa-arvoja seurataan Roaccutan-kuurin aikana juuri sen vuoksi, että lääke rasittaa joidenkin lääkettä syövien kohdalla maksaa niin paljon, että se kärsii (onneksi yleensä tilapäistä) maksavauriota, joka taas ilmenee verikokeista maksa-arvojen nousuna, ja kun tilanteeseen puututaan välittömästi maksavaurion toteamisen jälkeen lopettamalla lääkekuuri tai pienentämällä lääkeannosta, maksa ehtii palautua eikä pysyvää vauriota tapahdu. Alkoholi rasittaa maksaa ja mikäli alkoholia käyttää kuurin aikana, maksa-arvojen nousu on todennäköisempää. Vaarallista alkoholin käyttö kuurin aikana on etenkin, mikäli verikokeet eivät ole riittävän tiheässä seurannassa (eli kokeet tulisi ottaa 1-2 kk välein). Jos minulla on syy epäillä, että potilas, jolle lääkekuurin aloittamista harkitsen, ei pysty pitämään alkoholin käyttöään hallinnassa, en aloita kuuria ollenkaan. Parista kerta-annoksesta viikossa ei varmastikaan ole haittaa. Jos kerran parin viikon välein on juhlat, joissa haluaa ottaa useamman annoksen, siitäkään tuskin on haittaa, jos sitten seuraavalla viikolla ei ota tippaakaan alkoholia. Mutta nämä ohjeet koskevat tilannetta, jolloin verikokeet ovat riittävän tiheässä seurannassa. Alkoholin käytöstä kannattaa keskustella aina lääkkeen määräävän lääkärin kanssa ennen lääkekuurin aloitusta. Jos sellaista keskustelua ei ole käyty, silloin neuvon välttämään alkoholin käyttöä kokonaan. Toni Aho ihot. erikoistuva lääkäri"
Tekstin lihavoinnit minun lisäämät.
Söin itse 18-19-vuotiaana fuksina kuurin. Juhlissa oli limsapullo mukana. Koko kuurin ajan. Se on se puoli vuotta, ja silloin ei juoda pisaraakaan alkoholia. Ei pisaraakaan. Ei vaikka unohtuisi tai "unohtuisi" ottaa Roaccutan jonain päivänä.
Mitä h*** merkitystä on aknella, jos maksa menee p**kaksi. Nuoren ihmisen maksa.
Ei sun asenne ainakaan edesauta lapsesi raittiina pysymistä.
Soita apteekkiin. Yliopiston apteekki päivystää 24 / 7.
Mikä sulle on nyt tärkeää? Haluatko finnit, paiseet, infektion, ruvet ja arvet pois.
Tuo lääke on aikamoista. Älä vaan yhdy keneenkään. Sikiö joutuu keskenmenoon, abortoitavaksi.
En käyttänyt tuon kuurin aikana alkoholia mutta maksa-ja kolesteroliarvot menivät niin huonoksi että 4kk kohdalla lääkäri käski lopettaa lääkkeen.
Join itse alkoholia satunnaisesti ja säännöllisesti viikonloppuisin. Pitää tehdä valinta juoko alkoholia vai käyttääkö roaccutania tuon 6kk aikana. Minulle tuli akne takaisin heti kun lopetin. En tiedä johtuiko tuosta alkoholin ja roaccutanin yhteissekoituksesta. Joskus aikaisemmin roaccutan poisti aknet useaksi vuodeksi. Otin niitä yhteensä 3 kuuria. Pääsin parhaiten aknesta eroon kun ryyppäsin joka päivä. Alkoholi kuivutti ihoa ja olin aina jossain menemässä esim. baareissa. Kävin vain kotona nukkumassa. Ei ollut aina rahaa ruokaan. Niissä testeissä kannattaa käydä silloin kun käyttää alkoholia+roaccutania. Ei silloin kun on lopettanut roaccutanin. Et päästä bileisiin tuona aikana. Kyllä sitä kerkeää kesällä bileisiin!
En suosittele tekemään samaa, mutta itse käytin runsaasti alkoholia Roaccutan-kuurin aikana. Olin opiskelija ja tuli ero, biletys maistui. Tissuttelin viikonloppuna ja ryyppäsin viikonloppuisin. Ei näkynyt maksa-arvoissa mitään.
Ei, se yksi bileilta kenenkään maksaa tuhoa jos muuten ei käytä wiinaksia kovinkaan usein kuurin aikana.