Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Perjantaina nyljettiin pörssisähköilijöitä oikein kunnolla - professori: Tämä tilanne on tuottajille aikamoinen kultasarvi

Vierailija
06.01.2024 |

Nykysysteemi ei Aalto-yliopiston professorin mukaan kannusta toimijoita investoimaan niin, että talviajan huippukysyntäänkin olisi tarjolla edullisempaa sähköä.

Eikös persujen pitäisi puuttua peliin??

https://yle.fi/a/74-20068042

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulkaas nyt pörssisähköilijät itse kertomaan? Kesällä sähkö halpaa kun ei tarvitse mihinkään ja talvella todella kallista kun pakko käyttää. Mikä järki on ottaa pörssisähköä? 

Pörssisähkö on myös talvella halvempaa kuin määräaikainen. Tämä, vaikka se eilinen olisi huomioitu.

Eli kerro mikä järki on määräaikaisessa?

Vierailija
22/38 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voinut syödä ruokaa eilen koska sähkö oli niin kallista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lundin mukaan nykysysteemi ei kannusta toimijoita investoimaan niin, että talviajan huippukysyntäänkin olisi tarjolla edullisempaa sähköä.

Siihen tarvittaisiin varmaan julkinen toimija. Pitäisi olla esimerkiksi osa sähköinfrastruktuuria kantaverkkoon, jolloin saataisiin häiriötekijä pois. Tähän ei tahtotilaa ole päättäjiltä löytynyt.

Hyvä Sanna!!!

Siis mitä tämä loppulause oikeion tarkoitti?

persuilla on yhteiskunnallinen osaaminen tietysti heikkoa mutta silti ihmetyttää

Sannan vika.

haha, niinpä tietysti, ei ainakaan mikään voi olla persujen vika, eihän?

Persut tulevat takuulla puuttumaan tähän. Aivan k

haha, aivan varmasti, onhan perussuomalaiset todella luotettavia! (sarkasmivaroitus)

Vierailija
24/38 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulkaas nyt pörssisähköilijät itse kertomaan? Kesällä sähkö halpaa kun ei tarvitse mihinkään ja talvella todella kallista kun pakko käyttää. Mikä järki on ottaa pörssisähköä? 

Mistä olet saanut päähäsi, että kesällä ei tarvitsisi sähköä ja talvella on pakko käyttää? 

Minulla menee sama määrä sähköä ympäri vuoden.

OKT, kaukolämpö

Mulla menee kesällä huomattavasti enempi kun talvella, keskihinta jäi reilu 5snt

Vierailija
25/38 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi voitot ei jää Suomen harmiksi.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010102147.html

Vierailija
26/38 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi Inkoon 1000 MW:n hiilivoimalaitos purettiin muutama vuosi sitten ja tilalle tuli pelkkää tuurivoimaa. Se olisi pitänyt jättää reserviksi ja maksaa siitä hyvästä sopiva korvaus.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Inkoon_voimalaitos

Vierailija
27/38 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt vielä muutaman kalliin päivän takia vetäisi johtopäätöksiä. Juuri maksoi viime kuun sähkölaskun (pörssisähkösopimus) ja keskihinta näkyy olevan n. 7 senttiä per kWh, eli kuitenkin vielä halvinta määräaikaissopimusta halvempi, vaikken mitenkään edes keskitä kulutusta edullisille tunneille, kun kerrostaloasunnossa asun. Saa nähdä mitä maksan tässä kuussa...

Vierailija
28/38 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah, hah! Onko pörssisähkö edelleen halpaa? Mitä sanoo sähköautoöyhöttäjät?

Vierailija
29/38 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pörssisähkö on myös talvella halvempaa kuin määräaikainen. Tämä, vaikka se eilinen olisi huomioitu.

Viime vuonna pörssisähkö oli kalleinta marraskuusta maaliskuuhun.

Vierailija
30/38 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa et olet tehny huonon sopparin ;)

Vierailija
31/38 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro toki sitten meille mikä niistä kk oli kalliimpi kuin 12kk kiinteähinteä hinta.

Vierailija
32/38 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pörssisähköilijät kertomassa että edelleen on halvempaa. Jää sanomatta että on viikonloppuna on pelattu lautapelejä kynttilänvalossa toppatakki päällä kotona.

Vierailija
33/38 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on seinällä pari työläisen nyljettyä nahkaa, yhdestä tein lakanat.

Purralla on kallokokoelma.

-Orpo the Destroyer-

Vierailija
34/38 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pörssisähköilijät kertomassa että edelleen on halvempaa. Jää sanomatta että on viikonloppuna on pelattu lautapelejä kynttilänvalossa toppatakki päällä kotona.

Suurimmalla osalla pörssisähköilijöistä ei taida olla ( pelkästään) sähköllä lämmitettävä talo.

Vierailija
35/38 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt vielä muutaman kalliin päivän takia vetäisi johtopäätöksiä. Juuri maksoi viime kuun sähkölaskun (pörssisähkösopimus) ja keskihinta näkyy olevan n. 7 senttiä per kWh, eli kuitenkin vielä halvinta määräaikaissopimusta halvempi, vaikken mitenkään edes keskitä kulutusta edullisille tunneille, kun kerrostaloasunnossa asun. Saa nähdä mitä maksan tässä kuussa...

Paljon vaikuttaa myös asumismuoto. Itse päätin omakotiasujana ottaa syksyllä määräaikaisen hintaan 7,8kwh. Itselläni on maalämpö, ja kulutus pyörii reilussa 11000kwh kohdilla. Toki asunnossa on tasaisesti lämpö 21-22 asteessa, on pihalla sitten talvi tai kesä. Enkä ole kertaakaan katsonut milloin saunaan tai porealtaaseen menen. Mielummin siis määräaikainen soppari, kuin katella milloin voi "elää" ja milloin ei.

Vierailija
36/38 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro toki sitten meille mikä niistä kk oli kalliimpi kuin 12kk kiinteähinteä hinta.

Marraskuu 8,63

Joulukuu 9,46

Tammikuu 9,76

Helmikuu 9,94

Maaliskuu 9,20

Määräaikaista sai alle 8 cnt/kWh.

Vierailija
37/38 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kaikki" tuottajat myy sähkön "myyntimonopoliin" eli sähköpörssiin, joka myy sitten sen mahdollisimman korkealla hinnalla. Äärimmäistä kapitalismia, ylärajaa ei ole. Haitoista yhteiskunnalle ei tarvitse maksaa, ja veroprosentti  on aina sama.

Vierailija
38/38 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylikansallisten yhtiöille yritetään kai nyt min 15% yhteisöveroa. Omat joutùu maksamaan 20%.  Kaikille sama vero!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan