Supraventrikulaarinen takykardia, onko jollakin tietoa tästä?
Missä vaiheessa pitää hakeutua hoitoon, jos kohtaus ei mene ohi? Sukulaisellani on ollut tämä vaiva koko ikänsä. Nuorempana kohtaukset alkoi nopeasti ja päättyi nopeasti muutaman minuutin kuluttua. Lähiaikoina kohtaukset ovat kestäneet jopa pari tuntia ja niitä on useita viikossa. Missä vaiheessa pitää soittaa ambulanssi tai hakeutua päivystykseen, jos kohtaus ei mene itekseen ohi? Sukulainen on odotellut tuon pari tuntia ennen kuin soittaa ambulanssin, mikä on mielestäsi pitkä aika. Huoli herää ja itse ajattelisin, että jo aiemmin pitäisi hakeutua hoitoon.
Kommentit (5)
Asianomaisen olisi hyvä pyytää tuohon linjaus omalta lääkäriltään.
Jos vointi on kohtuullinen eikä esim valtavasti huimaa / ole merkittävää rintakipua / hengenahdistusta voi kohtausta seurata kotosalla ainakin esim 30-60min ja kokeilla kääntää rytmiä itse Valsalva-harjotteilla (ks google). Jos pitkittyy yli tuon niin sitten lanssi paikalle, aiemminkin jos em oireita.
Jos kohtauksia tulee usein, esim kuukausittainkin niin sitten kardiologin arvioon ei-kiireellisesti ablaatiohoidon arviota varten.
terv. Kardiologi
Mun kahdella lapsella on (nuoria aikuisia). Toiselle ehdotettiin jo jotain hoitoa, mutta hän ei vielä halunnut. Kummallakin on beetasalpaajat käytössä.
ite soittaisin aina kun vaiva tulee, 112 tai muualle riippuen missäpäin asustaa.
numeroissa neuvotaan lisää ja amppari hakee matkaan tarvittaessa